نسخه چاپی

غایب بزرگ مراسم تحلیف

به گزارش نما به نقل از ایسنا: هنوز چند ساعتی به برگزاری مراسم تحلیف رییس‌جمهور باقی مانده بود اما غیر از ساختمان مجلس (محل برگزاری مراسم) که جنب و جوش در آن برای حضور مدعوین و مهمانان و خبرنگاران داخلی و خارجی به چشم می‌خورد، خیابان‌های اطراف بهارستان هم درگیر مراسم تحلیف شدند.

تصاویری از مراسم تحلیف و تنفیذ روسای جمهور از سال 59 تا سال 88 بر دیواره‌های بیرونی بهارستان به چشم می‌خورد.

طبق اعلام قبلی پلیس راهور، تمهیدات ترافیکی برای برگزاری مراسم از ساعتی قبل اعمال شده تا این مراسم چه از نظر امنیتی و چه از نظر نظم خیابان‌های اطراف برای حضور پرتعداد مهمانان داخلی و خارجی مهیا باشد.

دقایقی پیش از برگزاری مراسم تحلیف نمایندگان مجلس، مقامات و میهمانان خارجی مراسم، نمایندگان ادوار و سایر مدعوین در صحن علنی مجلس و همچنین جایگاه تماشاچیان در صحن علنی مستقر شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی به همراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، علی لاریجانی و حجت الاسلام محمدی گلپایگانی وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شدند و دقایقی بعد نیز سیدحسن خمینی به جمع میهمانان تحلیف پیوست.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پس از ورود به صحن علنی مجلس دست‌های خود را به سمت جمعیت بالا برد و تکان داد.

هاشمی رفسنجانی و ناطق‌نوری که در مراسم تحلیف محمود احمدی‌نژاد در سال 88 غایب مراسم بودند، این بار در مراسم تحلیف حسن روحانی حضور یافتند.

مهم‌ترین حاشیه این مراسم، غیبت محمود احمدی‌نژاد رییس دولت دهم بود، اگرچه محمدرضا رحیمی معاون اول و جمعی از وزرای کابینه محمود احمدی‌نژاد در این مراسم حضور داشتند.

مراسم تحلیف با نواختن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران توسط ارکستر سمفونیک صداوسیما آغاز شد.

علی لاریجانی جلسه علنی امروز مجلس را با حضور 249 نفر رسمی اعلام کرد و در ادامه به روال جلسات علنی مجلس، آیاتی از کلام‌الله مجید و دستور کاری مجلس قرائت شد.

این اولین حضور حسن روحانی در کسوت رییس‌جمهور کشور در مجلس شورای اسلامی بود، اگرچه وی پیش از تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری‌اش توسط مقام معظم رهبری یک بار برای دیدار و گفت‌وگو با نمایندگان به مجلس آمده بود.

مراسم تحلیف رییس‌جمهور با حضور 60 هیات خارجی برگزار شد و این اولین بار بود که جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری مراسم تحلیف رییس‌جمهور از همه کشورها (به استثنای ایالت متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی) دعوت به عمل آورد.

پس از سخنرانی علی لاریجانی رییس مجلس و آیت‌الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه، حسن روحانی در جایگاه سخنرانان قرار گرفت تا به عنوان هفتمین رییس‌جمهور ایران بعد از بنی‌صدر، رجایی، خامنه‌ای، هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد در برابر قرآن کریم برای پاسداری از اسلام و قانون اساسی سوگند یاد کند.

او بعد از قرائت متن سوگند و امضای سوگندنامه با آملی لاریجانی مصافحه کرد.

علی لاریجانی در بخشی از سخنرانی خود ضرب‌المثلی فرانسوی را مورد اشاره قرارداد و گفت: اگر روباه موعظه می‌کند، مواظب غازهای خود باشید.

او همچنین از حسن روحانی به عنوان یکی از رجال سیاسی باسابقه نام برد.

بخش‌هایی از سخنرانی حسن روحانی نیز با استقبال و تشویق میهمانان همراه شد و در جایی که او گفت که تنها راه تعامل با ایران گفت‌وگو از جایگاه برابر و احترام دوجانبه است، حضار وی را تشویق کردند.

مهم‌ترین بخش مراسم تحلیف، ارائه فهرست 18 نفره کابینه پیشنهادی حسن روحانی به علی لاریجانی بود که در همان جلسه اعلام وصول و این اسامی قرائت شد.

علی لاریجانی رییس‌مجلس این اقدام وی را ناشی از زمان‌شناسی و پرکاری روحانی عنوان کرد.

پس از پایان مراسم تحلیف، سران و مقامات کشورهای خارجی با حسن روحانی عکس یادگاری گرفتند و تمبر یادبود امضا کردند.

روسای سه قوه نیز برای دقایقی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی حاضر شدند و بر همکاری و تعامل و همگرایی سه قوه تاکید کردند.

میهمانان خارجی مراسم تحلیف، امشب میهمان ضیافت شام حسن روحانی در سعدآباد هستند.

این مراسم با حضور پرتعداد خبرنگاران و تصویربرداران رسانه‌های داخلی و خارجی همراه بود؛ علاوه بر آنها مدیران مسوول روزنامه و مدیران عامل خبرگزاری‌ها نیز در این مراسم حضور داشتند.

در حالی که بسیاری از میهمانان مراسم تحلیف امکان استقرار در صحن علنی را نداشتند و در جایگاه تماشاچیان صحن مستقر شده بودند، پروانه معصومی از بازیگران تلویزیون در کنار میهمانان در صحن علنی نشسته بود.

در حالیکه تاکنون مراسم تحلیف روسای جمهور همانند سایر جلسات علنی مجلس شورای اسلامی از رادیو پخش می‌شد، اما این بار مراسم تحلیف به صورت زنده از شبکه‌های سیما پخش شد.

راهروهای منتهی به صحن علنی مجلس با فرش‌های قرمز مفروش شده بود و برای حضور میهمانان در صحن علنی چند ردیف صندلی اضافه در نظر گرفته شده بود.

پرچم کشورهایی که مقامات و هیات‌هایی از آنها در مراسم تحلیف حضور یافته بودند، درصحن علنی مجلس نصب شده بود.

مراسم تحلیف رییس‌جمهور علاوه بر اینکه آخرین تشریفات رسمی برای آغاز دوران ریاست‌جمهوری چهار ساله حسن روحانی است، در عین حال فصل جدیدی از تعامل و همکاری مجلس با دولت و رییس‌جمهور را رقم می‌زند؛ رییس‌جمهوری که در میان اسلاف خود بیشترین سابقه حضور در پارلمان را داشته و از این حیث نمایندگان نیز انتظار آغاز دوران طلایی رابطه مجلس و دولت را دارند.

۱۳۹۲/۵/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...