نسخه چاپی

رویت هلال در چهارشنبه غیرممكن است

به گزارش نما به نقل از فارس: محمدرضا اسفندی عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بر مبنای اصول استهلال، احتمال رویت از بعد از ظهر پنج‌شنبه در محاسبات لحاظ و گروه‌های استهلال به مناطق مشخص اعزام می‌شوند، اما با توجه به برخی شاخص‌ها احتمال رصد در این روز کمرنگ است.

وی تصریح کرد: به سبب نازک بودن هلال اولیه در منظر چشم که تا حد تار مو است، رویت هلال ماه تا بعدازظهر روز چهارشنبه بسیار مشکل و تا حدی ناممکن به نظر می‌رسد.

اسفندی اضافه کرد: مکث ماه از زمان غروب خورشید تا زمان غروب ماه در حد چهار دقیقه است و با توجه به شکست نور فرصتی برای رصد باقی نمی‌گذارد.

مسئول تیم رصدی آستان مقدس حضرت سید علاءالدین حسین (ع) بیان کرد: بهترین نقاط برای رصد هلال ماه شوال در روز چهارشنبه در ارتفاعات استان‌های فارس و کرمان است و عملیات رصد باید در زمان نور مناسب خورشید در ساعت 16 تا 17 صورت بگیرد.

به گفته وی، رویت هلال در روز چهارشنبه با چشم غیرمسلح به هیچ عنوان ممکن نیست اما در روز پنج‌شنبه ممکن است در برخی استان‌ها حتی با چشم غیرمسلح نیز بتوان هلال را رویت کرد.

وی از اعزام 150 گروه استهلال در سراسر از امشب و صبح فردا خبر داد و افزود: این گروه‌ها زیر نظر ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در نقاط مناسب مستقر می‌شوند.

اسفندی خاطرنشان کرد: به سبب آن که استهلال بیشتر در مناطق صعب‌العبور انجام می‌شود به طور معمول دسترسی به ابزار مخابراتی پایین آمده و به سبب قطع آنتن تلفن، تاخیر کوتاهی در زمان رویت تا اعلام آن قابل تصور است.

وی تصریح کرد: مبنای رویت ما با سایر کشورهای اسلامی و اهل تسنن متفاوت است و بر خلاف آنان و بنابر فقیه شیعه ما اصرار داریم که هلال را ببینیم و تنها به اثبات نجومی کفایت نکنیم.

۱۳۹۲/۵/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...