نسخه چاپی

كريستين ساينس مانيتور:

شاید فصل مصالحه ایران و آمریكا فرارسیده

روزنامه كریستین ساینس مانیتور در مقاله‌ای با عنوان «جوانه‌های امید برای گفت‌وگوهای هسته‌یی آمریكا –ایران» به قلم شورای دبیران این روزنامه، به موضوع مذاكرات ایران - آمریكا پرداخت و با اشاره به روی كار آمدن حسن روحانی به عنوان «رییس‌جمهور جدید میانه‌روتر» نوشت: دو طرف ابتدا باید اعتمادسازی كنند. دو ماه آینده برای یافتن مسیرهای صلح زمانی حیاتی است.

به گزارش نما به نقل ازایسنا، در مقاله این روزنامه آمریکایی آمده است: بدون معامله‌ای مسالمت‌آمیز این کشورها، شاهد جنگی احتمالی یا رقابت احتمالی تسلیحات هسته‌یی در خاورمیانه خواهیم بود؛ بنا براین باید نشانه‌های صلح را سریع‌تر دریافت کرد.

در ادامه این مقاله از مراسم تحلیف حسن روحانی به عنوان فرصتی برای اقدامات دیپلماتیک یاد شده و آمده است که روحانی کابینه‌ای با اعضایی دارای گرایشات غربی و اصلاح طلبی را معرفی کرد و از «منطق» و «تعامل سازنده با جهان» صحبت کرد و این برای اولین‌بار بود که ایران در مراسم ادای سوگند رییس‌جمهور از سران دولت‌ها برای حضورشان دعوت کرد.

نویسندگان این مقاله در ادامه به لغو بسیار خفیف تحریم‌ها در زمینه تامین دارو، اکراه کاخ سفید به طرح مصوب مجلس نمایندگان با هدف قطع کامل صادرات نفت ایران به عنوان علامت‌های دولت اوباما اشاره کردند و افزودند که اوباما با بیانیه کاخ سفید در پی تحلیف روحانی و اشاره به بودن «شریکی مصمم» برای ایران در آمریکا در صورتی که «دولت جدید تعامل اساسی و جدی برای عمل به تعهدات بین‌المللی خود و یافتن راه‌حل صلح‌آمیز مساله (هسته‌یی) را انتخاب کند»، اندکی «در را به روی گفت‌وگوها باز کرد.»

این مقاله می‌افزاید که مخالفت رژیم صهیونیستی با «هر گونه گفت‌وگوی آمریکا - ایران» و «مترصد بودنش برای حمله به تاسیسات هسته‌یی ایران» ممکن است باعث شود «اوباما برای رفتن سراغ روحانی احساس محدودیت کند.»

این روزنامه می‌فزاید که هر دو طرف با محدودیت‌های زمانی خود روبه‌رو هستند و در مورد آمریکا با وجود اصرار ایران بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌یی‌اش به تلاش آمریکا برای ممانعت از رسیدن ایران به توان تسلیحاتی و در مورد ایران به موضوع تحریم‌ها اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: دو ماه آینده برای محک زدن این موضوع حیاتی است که آیا انتخاب روحانی به معنای آمادگی ایران برای شفاف‌سازی درباره تاسیسات هسته‌یی و دادن اجازه بازرسی سرزده به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است یا خیر. در غیر این صورت اوباما برای مخالفت با تحریم‌های شدید کنگره به شدت تحت فشار خواهد بود.

در این مقاله آمده است: رسیدن به گفت‌وگوهای مستقیم مستلزم اعتماد در هر دو طرف ایران و آمریکاست. گام بعدی مستلزم شفافیت ایران و لغو تحریم‌های آمریکا است. این گام‌ها ممکن است با روی کار آمدن یک اصلاح‌طلب در ایران به عنوان رییس‌جمهور و با وجود رییس‌جمهور آمریکا که آخرین دوره ریاست جمهوری‌اش را می‌گذراند، ساده‌تر شود.

این روزنامه در پایان می‌فزاید: شکوفایی شاخه‌های زیتون (نماد صلح) به فصل بستگی دارد و اغلب باید خیلی زود به آن‌ها توجه شود. شاید اکنون این فصل برای مصالحه آمریکا و ایران فرا رسیده باشد.

۱۳۹۲/۵/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...