نسخه چاپی

گزارش مستقیم اولین نشست خبری رئیس جمهور روحانی

نشست‌ خبری حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور عصرامروز با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در ساختمان شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری آغاز شد.

به گزارش نما، این، اولین نشست خبری روحانی پس از مراسم تنفیذ و تحلیف است. حسن روحانی پس از انتخاب خود نیز به‌ عنوان رئیس‌جمهور منتخب نشست خبری با خبرنگاران داشت.

نشست خبری امروز راس ساعت ۱۷ با حضور حجت‌الاسلام روحانی آغاز شد.
مجری در ابتدای برنامه اعلام کرد که بیش از ۷۰ درخواست سوال از سوی خبرنگاران ارائه شده است.

* ۱۷:۰۷ حسن روحانی سخنان خود را در ابتدای نشست آغاز کرد.
وی گفت: در ابتدا مایلم از همه خبرنگاران داخلی و خارجی که در ۲ ماه اخیر در انعکاس اخبار مربوط به انتخابات خرداد سال ۱۳۹۲ ، پیروزی های مردم، شادمانی‌های ملت ایران و امید و اعتماد به وجود آمده را به خوبی به جامعه منعکس کنند، به ویژه رسانه ملی که تلاش های فراوانی در این زمینه داشته، و به ویژه دو روز تاریخی تنفیذ و تحلیف، از همگی صمیمانه متشکر هستم و از حضور همه شما در این کنفرانس خبری سپاسگزارم. پیشاپیش عید سعید فطر و همچنین روز ۱۷ مرداد، روز خبرنگار را خدمت حضار محترم تبریک عرض میکنم.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، روحانی افزود: انتخابات خرداد ۹۲ از لحاظ داخلی نشانگر فرآیند تثبیت شده‌ی دموکراسی و تعمیق پویایی سیاسی در ایران بود.و از لحاظ خارجی رویکرد اعتدال و عقلانیت پیام روشنی را برای همه جهانیان داشت. که عزم ملت ایران، تعامل عزت‌مندانه با جهان و پیگیری منافع و مصالح کشور است. هدف اینجانب در اولین روزهای شروع مسئولیت، از دعوت اصحاب رسانه وفای به عهدم بود. من در دوران تبلیغات انتخاباتی و پس از آن به مردم وعده دادم که دولت آینده دولت پاسخگو خواهد بود و با شفافیت عمل خواهد کرد. بر اساس وعده‌ام به صورت نوبه‌ای، اما انشاءالله مستمر با مردم عزیز کشورم سخن خواهم گفت. از پیشرفت‌ها، عملکردها، موفقیت‌ها و حتی از کاستی‌ها و نقص‌ها.

از کمک و حمایت مردم عزیزمان گرفته تا آنجایی که لازم باشد، عذرخواهی از مردم بزرگوار میهن عزیزمان. این دولت بعد از امید به حق، هیچ سرمایه‌ای بالاتر از مردم ندارد. امید این دولت به حمایت مردم و همکاری مستمر مردم بزرگوار و فهیم ایران است. دولت بدون حمایت مردم هیچگاه نمی‌تواند به اهداف بلند خود دست یابد. رسانه‌ها و مطبوعات، می‌توانند رابطه‌ی بسیار خوبی را میان دولت و مردم برقرار کنند. و نظرات دولت را به مردم و مردم را به دولت منعکس نمایند. بعد از پیروزی ملت در انتخابات ۲۴ خرداد، ۲ وظیفه اساسی بر دوش اینجانب بود. وظیفه اول تهیه خط مشی و برنامه کلی برای دولت تدبیر و امید. به همین دلیل کمیته‌ها و کارگروه‌هایی را برای بررسی شرایط کشور، شرایط حتی منطقه و جهان، در حدی که به مسائل داخلی ما کاملاً مرتبط بود تعیین کردم. که در نهایت منجر به تدوین برنامه دولت شد.

روحانی خاطرنشان کرد: این همان برنامه‌ای است که در روز تحلیف تقدیم مجلس شورای اسلامی کردم و در اختیار افکار عمومی مردم قرار گرفته است. وظیفه دوم تعیین تیم های اجرایی برای شناسایی و معرفی افراد ذی‌صلاح برای عضویت در کابینه دولت تدبیر و امید بود. برای این کار تمام افراد شناخته شده، افرادی که در معرض چنین مسئولیت بزرگی می‌توانستند قرار بگیرند، با کمک صاحب‌نظران، نمایندگان محترم مجلس، متخصصین، انجمن‌ها، دانشگاه‌ها، تمام نظراتی که از طریق ایمیل، فکس، نامه‌ها و یا پیام های مختلف به این کمیته‌ها می‌رسید افراد را مورد بررسی قرار می دادند، در برخی از موارد از افراد دعوت می‌کردند با آنها گفتگو می‌کردند و در نتیجه ۴ کمیته سیاسی اقتصادی فرهنگی و اجتماعی و همچنین سیاست خارجی در مجموع با مشارکت ۵۰۰ نفر از نخبگان و صاحب‌نظران و با صرف وقت حدود بیش از ۶ هزار ساعت نتایج هم‌برنامه‌ای و هم بررسی افراد را در اختیار من قرار دادند. مجددا با مشاورین مورد بررسی قرار گرفت. کمیته‌ها جلسات مشترک تشکیل دادند و نهایت تلاش ما این بود که در اولین فرصت ممکن افراد مورد نظر برای کابینه آینده در اختیار مجلس شورای اسلامی برای بررسی و در نهایت رای اعتماد قرار گیرد.
به گزارش تسنیم، رئیس جمهور گفت: مبنای ما شایستگی اخلاقی و انقلابی، تجربه، تخصص و دانش لازم برای مسئولیت و همچنین توان کار گروهی و هماهنگی درون بخشی و میان بخشی در دولت بود. به همین دلیل ترکیب کابینه یک مجموعه‌ای هست که می تواند برای تحقق برنامه دولت و اهداف دولت به صورت هماهنگ و یکپارچه عمل کند. البته مجلس دارای اختیارات قانونی برای بررسی و در نهایت رای اعتماد خواهد بود. بنای ما بر همکاری با مجلس شورای اسلامی و در کل با قوای سه گانه است. خوشحالم اعلام کنم که برای اولین بار در جمهوری اسلامی ایران علاوه بر نشاط و امیدی که در داخل کشور در سایه حضور حماسه‌آفرین مردم در این انتخابات بوجود آمد، تعامل سازنده با منطقه و جهان نیز آغاز شد. در مراسم تحلیف، ۵۵ هیات بلند پایه از منطقه و جهان در این مراسم شرکت کردند. از روسای جمهور، نخست‌وزیران، روسای مجالس تا وزیران خارجه و نمایندگان ویژه.

روحانی افزود: مهمتر آنکه من با بسیاری از سران که در این یکی دو روزه ملاقات کردم، می گفتند انتخابات ایران شور و شعفی در میان ملت ما هم ایجاد کرده است. و این برای من بسیار حائز اهمیت و جالب توجه بود. مسئولین کشورهای منطقه می گفتند در ۲۴ خرداد در منطقه امید صلح و آشتی و ثبات در منطقه آغاز شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، روحانی ادامه داد: این نشانگر عظمت ملت ایران و تاثیر نظام پربرکت و جایگاه ایران اسلامی در منطقه و جهان است.

۱۳۹۲/۵/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...