نسخه چاپی

كارنامه زنگنه، از كلاه برداری توتال تا تحقیر توان داخلی

عکس خبري -كارنامه زنگنه، از كلاه برداري توتال تا تحقير توان داخلي

زنگنه را موفق‌ترین وزیر نفت ایران در جذب سرمایه‌های عظیم خارجی در صنعت نفت و گاز ایران می‌دانند اما كافی است تنها كلاه برداری شركت توتال را بازخوانی كنیم تا ببینیم آیا باز هم باید به وی اعتماد كرد؟

به گزارش نما ،  مهندس ولی الله مهدوی، کارشناس PMO است كه مدتي از عمر خود را در عسلويه سپري كرده است. او حرفهاي متفاوتي درباره عملكرد ياران زنگنه در نفت دارد. بويژه اكبر تركان امروز رييس گروه مشاوران رييس جمهور شده و انتظار مي رود با وزارت احتمالي زنگنه، سمتهايي كليدي در عرصه نفت بر عهده بگيرد.فارغ از مواضع سياسي و عملكرد در دوره فتنه و ... اكبر تركان و نيز حاصل وزارت مجدد زنگنه در نفت را بايد از لابلاي نوشته اين كارشناس شناخت.  آنچه در ادامه آمده تقريرات وي است:

 1- فازهاي ابتدايي پارس جنوبي كه توسط شركتهاي خارجي ساخته شد نظارت جدي از سوي شركت نفت بر كار آنها نبود. به تازگي شركت نفت فهميده است كه شركت توتال چاه ها را در نقطه صفر مرزي حفر نكرده ، در حالي كه چاه هاي قطر كمترين فاصله را از مرز دارد و عملا ضربه بزرگي به سهم ما از ميدان مشترک خورده است.

تازه حالا ما فهميده ايم كه توتال چه كلاهي سرمان گذاشته و مثلا از بزرگترین لايه گازي (K4) برداشتي نكرده و آن لايه را در اختيار قطر گذاشته است، لذا دولت احمدي ن‍ژاد از توتال شكايت كرده است.

2-آقاي اكبر تركان در سال 88 از رياست پارس جنوبي بركنار شد و اين بركناري چنان با ذائقه اش ناخوش آمد كه هنوز به دنبال گرفتن انتقام است.

آقای تركان بدون هیچ سند دقیقی مي گويد در اين سالها 46 ميليارد دلار در پارس جنوبي هزينه شده ولي هيچ فازي بهره برداري نشده است و بايد حسابرسي صورت بگيرد. در حالي كه مهندس سوري رييس پارس جنوبي در اين سال ها ، اين عدد را تكذيب کرده و با استناد حدود 22 ميليارد دلار را تاييد كرد. ضمن اينكه تعداد پالايشگاه هاي در حال ساخت در زمان دولت احمدي ن‍ژاد 9 پالایشگاه است. مقایسه کنید با تعداد پالایشگاه های در حال ساخت دوران خاتمی که 4 پالایشگاه بود.

3-مگر فقط راه اندازی کردن اعتبار است؟! مگر راه اندازي فقط يك روز اتفاق مي افتد. جهت اطلاع مي گويم كه در حالي كه همه سايت هاي الف و ب و جيم و جهان و كهكشان و بي بي سي و صداي امريكا مدعي شده اند كه راه اندازي فاز 15 پارس جنوبي صوري و دروغين بوده است، همين شب گذشته ساعت 12 شب، گاز شيرين فاز 15 با فشار 60Bar و دبي بيش از 10ميليون مترمكعب در روز وارد مدار شد. اما اين پالايشگاه هم مثل همه پالايشگاه هاي ديگر در اوايل راه اندازي بخاطر ميت كردن Specها و استانداردهاي لازم چندين بار قطع و وصل مي شود.


4-بعلاوه اينكه اصولا پیشرفت کل سبد پروژه ملاک است. پیشرفت سبد پروژه پارس جنوبی در این دوران خیلی بیشتر از دوران خاتمی است.

دو پالايشگاه كه در زمان خاتمي شروع به ساخت شده بود در زمان احمدي افتتاح شد، الان هم 9 پالايشگاه در حال ساخت است كه 3 تاي آنها در شرف راه اندازي است و طي يك سال آينده افتتاح مي شود. پنج پالايشگاه ديگر هم بخاطر پيشرفت بالايي كه دارند در دولت روحاني احتمال قريب به يقين افتتاح مي شود. احتمالا بايد منتظر باشيم كه آقاي تركان و دوستانشان بيايند و پز راه اندازي آنها را بدهند و همه را به نام خودشان تمام كنند اما حسبنا الله و نعم الوكيل.

5-مهمترين و اصلي ترين مطلب اينجاست؛ دستاوردهاي فني و مديريتي شرکت های داخلی مثل پتروپارس، سپانیر، اُیک، پایندان و بسیاری شرکت های داخلی دیگر در دوران تحریم ، بالاترین پیروزی ملی است. این شرکت ها این سالها به قدری توانمند شدند که حالا دیگر ادعای کسب پروژه خارج از کشور دارند.

6-در اين سال ها فقط شركت هاي داخلي در پارس جنوبي در حال كار هستند. كاش مي فهميديد يعني چه؟! كاش در شعار حمايت از شركت ها و متخصصان داخلي صداقت داشتيد. واقعیت این است که امثال ترکان و زنگنه هیچ اعتقادی به توانمندسازی شرکت های ایرانی ندارند. آنها دوست دارند همانند سال های 1320 شرکت های انگلیسی بیایند و کار کنند و آنها کناری بنشینند و پز بدهند که زمان آن خدابيامرز ساخته شد و شرکت های داخلی حتا آفتابه هم نمی توانند بسازند. اين آقايان فرق ايران و شيخ نشين هاي خليج فارس را نمي فهمند. توتال بدون هيچ نظارتي به ما خيانت كرد، باشد تا بعدها مشخص شود كه توتال چه خيانت هاي ديگري كرده است.

وقتي شركت هاي خارجي رفتند، تركان و دوستانش مجبور شدند ساخت پالايشگاه ها را به شركت هاي داخلي بسپارند، اما با بدبینی و تحقیر مي گفتند: " مي دهيم اينها اينجا را چمن بكارند! "
اينها اعتقادي به كار متخصصان و شركت هاي داخلي ندارند. دروغ مي گويند. آقاي تركان، آقاي زنگنه! راستش را بگوييد.

۱۳۹۲/۵/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
0
0
۱۳۹۲/۵/۲۱
شما که انقلابي هستيد نگذاريد مملکت دست نا اهلان و نامحرمان بيافتد شما قدر اين انقلاب را بهتر ميدانيد
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...