نسخه چاپی

«ظریف» مانع ارسال پیام واقعی روحانی به غرب است

منایع غربی خبر می دهند كه یك خظ فكری در غرب شكل گرفته كه سیاست گذاری خود را در مواجه با دولت آقای روحانی برای این اساس پایه ریزی می كند كه انتخاب آقای روحانی ماحصل موثر بودن تحریم ها و ادبیات وی برای تعامل با غرب در ایام تبلیغات انتخاباتی بوده است.

به گزارش نما به نقل از رجانیوز، نتیجه این خط فکری برای طرف غربی تاکنون این بوده تحریم ها نتایج موثری در محیط داخلی ایران گذاشته و ادامه تحریم ها و حتی افزایش ان می تواندسبب عقب نشینی بیشتر و نهایتا امتیاز دادن و تغییر رفتار ایران بشود.

همچنانکه از زمان پیروزی انتخابات توسط آقای روحانی روند تحریم ها نه تنها تغیری نکرد بلکه در آخرین مورد با اجماع 400 نفری کنکره در مقابل تنها 20 مخالف دور جدید تحریم ها به منظور به صفر رساندن صادارات نفت ایران صورت پذیرفت.
ظاهرا تبعات ارسال این پیام غلط را آقای روحانی نیز بخوبی دریافت کرده و به همین دلیل تلاش کرد در مراسم تحلیف این موضوع را تصحیح کند و در باب سیاست خارجه مواضع شفافی را بیان کرد.

آقای روحانی با بیان این‌که ایران بهای سنگینی برای استقلال خود پرداخت کرده است و همچنان برای عزت و سربلندی خود ارزش فراوانی قائل است، اظهار داشت: اگرچه تحریم‌ها فشار اقتصادی زیادی به مردم وارد کرده است، اما مشارکت فعال مردم در این انتخابات نشان داد که آنها در حراست از حقوق منافع ملی خود جدی و هوشیار هستند.
رییس‌جمهور گفت: ملتی را که با برخورداری از انسجام ملی و با مشارکت گسترده و در کمال آرامش و امنیت در انتخابات شرکت می‌کند نمی‌توان با تحریم به تسلیم واداشت و یا به جنگ تهدید کرد.

آقای روحانی در ادامه سخنانش در جمع مهمانان شرکت‌کننده در مراسم تحلیف خود در ادامه تشریح اصول سیاست خارجی دولت یازدهم، گفت: تنها راه تعامل با ایران، گفت‌وگو از جایگاه برابر و اعتمادسازی متقابل و احترام دوجانبه و کاستن از خصومت‌هاست.

رییس‌جمهور تاکید کرد: ‌به صراحت می‌گویم اگر پاسخ مناسبی می‌خواهید، نه با زبان تحریم بلکه با زبان تکریم با ایران سخن بگویید.

سخنان دیروز روحانی گرچه مواضع شفافی از روحانی را به دنیای غرب مخابره کرد ولی انتخاب محمد جواد ظریف که به عنوان دیپلماتی منعطف در مقابل غرب در محافل تصمیم گیر آمریکا شناخته می شود برای سکانداری سیاست خارجه جمهوری اسلامی همچنان بر تصحیح این آدرس غلط سایه افکنده است.

رسانه های غربی انتخاب محمد جواد ظریف را نشانه ای جدی از تغییر در رفتار سیاست خارجه ایران تحلیل می کنند و از او به عنوان دیپلماتی آماده تعامل دلخواه با غرب یاد می کنند.

تلقی در حال شکل گیری در غرب از معرفی ظریف برای تصدی وزارت خارجه ادامه همان موثر بودن تحریم ها بر سیاست خارجه دولت جدید می باشد.

گرچه آقای روحانی با سخنان خود نشان داد که به دنبال تصحیح آدرس غلط ارسالی خود و برخی همکاران نزدیکش به غرب هست ولی اصرار بر حضور ظریف در وزارت خارجه این مسئله را دچار خدشه خواهد کرد و باید منتظر تبعات منفی حضور ظریف در فضای بین اللمی برای دولت روحانی بود.

به نظر میرسد هوشیاری مجلس برای تصحیح پیام غلط به غرب در عدم رای اعتماد به طریف تنها راه باقیمانده برای جلوگیری از سخت تر شدن فضای بین اللملی برای دولت جدید باشد.

۱۳۹۲/۵/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...