نسخه چاپی

اظهارات مرد شماره ۲ سیا در مورد بحران سوریه

معاون رئیس سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریكا (سیا)اعلام كرد تركیب جنگ داخلی در سوریه با احتمال دستیابی تروریست‌های القاعده به سلاح‌های خطرناك در جریان سقوط دولت بشار اسد بزرگ‌ترین تهدید امنیتی ایالات متحده محسوب می‌شود.

به گزارش نما، تسنیم به نقل از صدای روسیه نوشت؛ مایکل مورل، معاون رئیس سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا (سیا)در مصاحبه با روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد اکنون سوریه مهم‌ترین تهدید امنیت ملی آمریکا محسوب می‌شود.

ورل افزود: نسبت به زمان اوج جنگ عراق، اکنون شبه‌نظامیان خارجی بیشتری از سوی غرب به‌سمت سوریه سرازیر می‌شوند تا کنار گروه‌های وابسته به القاعده در این کشور مبارزه کنند.

به‌اعتقاد مورل ترکیب جنگ داخلی در سوریه با احتمال دستیابی تروریست‌های القاعده به سلاح‌های خطرناک در جریان سقوط حکومت بشار اسد بزرگترین تهدید امنیتی ایالات متحده محسوب می‌شود. معاون سازمان سیا نسبت به تبدیل شدن جنگ سوریه به مهم‌ترین تهدید امنیت ملی آمریکا هشدار داد و افزود برکناری اسد و به قدرت رسیدن القاعده و دسترسی به سلاح‌های شیمیایی و تجهیزات پیشرفته سوریه پناهگاه امن دیگری ــ همچون پاکستان ــ برای تروریست‌ها خواهد ساخت.

مورل اذعان کرد پراکنده شدن القاعده در منطقه به خودی خود برای این گروه یک پیروزی محسوب می‌شود و اکنون نسبت به زمان اوج درگیری‌های عراق، گروه‌های جهادی بیشتری در سوریه به تروریست‌های القاعده پیوسته‌اند.
این مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا افزود: سقوط دولت مرکزی موجب به راه افتادن موجی از هرج و مرج در سوریه خواهد شد و تبعات امنیتی برای همه منطقه به‌خصوص برای کشورهای هم‌مرز با سوریه از جمله لبنان، اردن و عراق خواهد داشت.
مورل ادامه داد :«جنگ داخلی سوریه شاید مهم‌ترین موضوع فعلی جهان باشد، زیرا در منطقه‌ای بسیار حساس و شکننده در حال وقوع است. من دوره‌ای را به خاطر ندارم که با این تعداد مسئله امنیت ملی مواجه بوده باشیم».
وی اذعان کرد هرچند بسیاری از گروه‌های تروریستی حاضر در صحنه سوریه وابسته به القاعده هستند اما رهبری مشخصی ندارند و در صورت سقوط اسد آمریکا خود را در جنگی دیگر علیه تروریسم خواهد یافت. وی با اشاره به تضعیف القاعده در پاکستان و افغانستان اذعان کرد القاعده در گسترش شبکه خود در منطقه موفق عمل کرده است.

مرد شماره 2 سیا در حالی این هشدارها را می‌دهد که کشورهای غربی و عربی مهمترین تأمین کنندگان سلاح شورشیان و گروه‌های تروریستی سوریه هستند.

۱۳۹۲/۵/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...