نسخه چاپی

منصوري:

رحمانی بخت نخست اخذ رأی اعتماد نمایندگان

عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تقسیم نمایندگان به سه گروه موافق، مخالف و مستقل‌ گفت: رأی 140 نفر مستقل سرنوشت كابینه دولت یازدهم را تعیین می‌كند.

به گزارش نما به نقل از فارس، عباسعلی منصوری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت:‌ با توجه به فهرست وزرای پیشنهادی و سابقه آنها به نظر می‌رسد اولویت نخست رئیس جمهور در انتخاب افراد تجربه بوده و سعی کرده در تشکیل کابینه از افراد با تجربه و کارآزموده که امتحان خود را در پست‌های قبلی پس داده و موفق بوده‌اند بهره ببرد تا میزان ریسک را پایین آورد.

وی خاطرنشان کرد: گرچه برخورداری از نیروی جوانی در افراد به عنوان یک نقطه قوت محسوب می‌شود، اما به دلیل وجود تنگناها و شرایط سخت و پیچیده موجود کشور تجربه نیاز ضروری به شمار می‌آید و حتی در مواقعی از نظر اهمیت بر موضوعات علمی و تخصصی ارجحیت دارد.

نماینده مردم شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی سپس با اشاره به بحث و بررسی پیرامون چهار وزیر پیشنهادی دفاع، امور خارجه، اطلاعات و کشور در کمیسیون امنیت ملی مجلس به تبیین برخی از ویژگی‌های آنان پرداخت.

منصوری با ذکر برخی از سوابق سید محمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات بیان داشت: آقای علوی به دلیل حضور در وزارت دفاع و ارتش و همچنین شناخت نسبت به مباحث سیاسی و البته برخورداری از تیزهوشی و اجتهاد گزینه مناسبی برای تصدی مسئولیت وزارت اطلاعات محسوب می‌شود و من شناخت خوبی نسبت به ایشان دارم و توضیحاتی را در این خصوص در کمیسیون امنیت ملی مطرح کردم.

وی در خصوص محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه نیز بیان داشت: وی تخصص فوق‌العاده‌ای در فرآیند مذاکره داشته و تجربه این امر را در کارنامه دارد و سابقه او در وزارت امور خارجه و به خصوص سازمان ملل از او یک دیپلمات کارکشته ساخته که برای تصدی وزارت امور خارجه گزینه مناسبی به نظر می‌رسد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مورد حسین دهقان وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز افزود:‌ جانشینی وزارت دفاع و آشنایی کامل وی با نهادهایی چون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین داشتن مسئولیت‌هایی در بنیاد شهید و امور ایثارگران سابقه مناسبی را برای وی به وجود آورده و به نظر می‌رسد شخصیتی است که می‌تواند وزارت دفاع را به پیش ببرد تعاملات را افزون‌تر کند.

منصوری همچنین به برخی از نقدهایی که به وزرای دفاع 20 سال گذشته پیرامون عدم تعامل این وزارتخانه با ارتش جمهوری اسلامی مطرح بوده اشاره و عنوان کرد:‌ انتقادهایی بر کارنامه وزرای دفاع گذشته در زمینه همکاری کمرنگ با ارتش وجود داشته به این معنا که میزان ارتباط و تعامل وزاری دو دهه اخیر با ارتش در کمترین حد ممکن بوده است.

وی متذکر شد: انتظار می‌رود وزیر پیشنهادی در صورت دریافت رأی اعتماد از مجلس این نقیصه را برطرف کرده و میزان تعامل وزارت دفاع با مجموعه‌ای‌ چون ارتش جمهوری اسلامی را به وضعیت مناسب‌تری برساند.

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوابق عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر پیشنهادی کشور در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وی پیش از این توانسته رأی مجلس را برای مسئولیت دیوان محاسبات کشور به دست بیاورد و می‌تواند در صورت انتخاب تعامل خوبی را با خانه ملت داشته باشد.

منصوری با یادآوری لزوم تعامل بالای وزیر کشور با مجلس شورای اسلامی به عنوان یک ضرورت تأکید کرد: وزیر کشور علاوه بر آن که تابع سیاست‌های دولت بوده و وظیفه تعیین مسئولان اجرایی را برعهده دارد باید تعامل سازنده‌ای را با نمایندگان ملت داشته باشد که به نظر گزینه پیشنهادی دارای این روحیه است و به عنوان بخت نخست در کسب رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی مطرح است.

وی در مورد پیش‌بینی‌اش از تعداد وزرای پیشنهادی که موفق به کسب رأی اعتماد مجلس می‌شوند تصریح کرد:

در این رابطه سه گروه در مجلس نقش ایفا می‌کنند از یک سو یک گروه یکصد نفره وجود دارند که به همه وزرای پیشنهادی رأی مثبت می‌دهند و در طرف مقابل 50 نفر نیز به وزرای پیشنهادی رأی منفی می‌دهند، اما میان در این دو طیف گروهی 140 نفر قرار دارند که بر مبنای چگونگی ارائه برنامه‌ها، نحوه دفاع از برنامه‌ها توسط گزینه‌های پیشنهادی، صحبت‌های مخالفان و موافقان و برآیند بررسی‌هایی که پیرامون رویکردهای برنامه‌‌‌ا‌ی افراد صورت می‌گیرد نسبت به دادن رأی اعتماد یا ندادن آن به وزرای پیشنهادی تصمیم می‌گیرند بنابراین نمی‌توان به طور قطعی نسبت به تعداد افرادی که موفق به کسب رأی اعتماد مجلس می‌شوند صحبت کرد و محل مطالعه و بررسی است.

منصوری با تأکید بر اینکه رأی 140 نفر مستقل سرنوشت کابینه دولت یازدهم را تعیین می‌کند اذعان داشت:

بر این اساس ممکن است همه وزرای پیشنهادی رأی اعتماد بگیرند و یا تعداد زیادی از آنها موفق به دریافت رأی اعتماد نمایندگان ملت نشوند.

۱۳۹۲/۵/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...