نسخه چاپی

تولد مجدد سازمان مدیریت با فرماندهی اقتصاد

تجزیه و تحلیل حركت گام به گام دولت تدبیر و امید از واگذاری فرماندهی اقتصاد ایران به سازمان مدیریت و برنامه ریزی كه قرار است به زودی احیا شود، حكایت دارد.

به گزارش نما به نقل از مهر، در دولت‌های گذشته همواره شاهد این بودیم که بر سر فرماندهی اقتصاد ایران بین زیرمجموعه‌های دولت بحث و جدل شکل می‌گرفت؛ فرماندهی که گاه به برکناری طرف مقابل منجر می‌شد و طرف پیروز نیز ایده‌های اقتصادی خود را به دیگران دیکته می‌کرد.

بله، درست فکر کرده‌اید، این دستگاه‌های اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق و وزارت امور اقتصادی و دارایی بودند که همواره در دوره‌های مختلف به خصوص اصلاحات و دولت اول محمود احمدی‌نژاد بر سر فرماندهی اقتصاد، کلام‌ها گفتند و جدل‌ها کردند.

یادمان نرفته است که طهماسب مظاهری وزیر اقتصاد دولت اصلاحات و محمد ستاری‌فر رئیس وقت سازمان مدیریت بر سر فرماندهی اقتصاد، گاه در محافل خصوصی و گاه به صورت علنی چه‌ها نکردند و یا فرهاد رهبر رئیس سازمان مدیریت دولت اول احمدی‌نژاد و داوود دانش جعفری وزیر امور اقتصادی و دارایی نه صورت علنی صرف بلکه با کلام و اشاره، این موضوع را بارها و بارها به پیش کشیدند.

در سالهای اخیر (از سال ۸۶ تاکنون) هم با انحلال سازمان مدیریت و تشکیل معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ضعیف، عملا فرماندهی اقتصاد ایران در دستان وزارت امور اقتصادی و دارایی بود و شاید همین مساله در نهایت منجر به این شد که دولت نهم در اواخر و دولت دهم با محوریت محمود احمدی‌نژاد، ایده‌های این وزارتخانه را به اقتصاد ایران تزریق کند.

آیا اصلا اینکه فرمانده اقتصاد ایران کجا باشد، اهمیت دارد؟ شاید اگر از مسئولان دولتی این سئوال، پرسیده شود، آنان در پاسخ بگویند که این موضوع اهمیتی ندارد اما که هست که نداند عملا همه چیز در حول فرماندهی اقتصاد ایران می‌چرخد.

احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی در دستور کار فوری دولت تدبیر و امید با محوریت دکتر حسن روحانی قرار گرفته است و به احتمال زیاد به زودی این سازمان که برخی‌ها از آن به عنوان مغز متفکر اقتصاد ایران یاد می‌کنند، دوباره با ریاست احتمالی ( مسعود نیلی یا محمدباقر نوبخت) متولد خواهد شد و ظاهرا رئیس دولت یازدهم قصد دارد کلید فرماندهی اقتصاد را به یکی از این دو بدهد، چرا که گفته می‌شود بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی باید با این سازمان هماهنگ باشند.

البته نباید از یادمان برود سازمان مدیریتی که قرار است احیا شود، نه با ساختار قبلی بلکه باید با ساختار جدید به اقتصاد ایران بازگردد، چراکه کارشناسان اقتصادی هم در سالیان گذشته به تغییر ساختار این سازمان معتقد بودند نه انحلال آن.

در این میان، هماهنگی تیم اقتصادی دولت به خصوص گردانندگان بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان مدیریت می‌تواند به قول دکتر حسن روحانی رئیس جمهور، اقتصاد ایران را نجات دهد؛ هماهنگی که اگر وجود نداشته باشد نه تنها اقتصاد ایران را نجات نخواهد داد بلکه تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید را در کمتر از دو سال با تغییرات مواجه خواهد کرد.

۱۳۹۲/۵/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...