نسخه چاپی

نجفي: با وزير شدنم موافق نيستم/ زنگنه: زمان من گذشته است

وزرای "پا به سن گذاشته" در آمپاس اصرار روحانی گیر كردند

"كابینه پیرمردها" یكی از صفت هایی بود كه اهالی رسانه و خبرگزاری ها به كابینه معرفی شده از سوی حسن روحانی برای گرفتن رای اعتماد به مجلس؛ دادند. صفتی كه نه تنها میانگین سنی، بلكه حرف های وزیران معرفی شده نشانه هایی از كابینه ای با تحرك كم را علنی می كند.

به گزارش نما به نقل از خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حسن روحانی 65 ساله کابینه ای را به مجلس معرفی کرده است که با میانگین حدود 58 سال پیرترین هیئت دولت پس از انقلاب است. کابینه ای که بر خلاف دولت های قبلی که حداقل یک نیروی جوان زیر 40 سال و یا بین 40 تا 50 سال داشته اند، بازه ی سنیش از 53 سال تا 70 سال تعریف می شود.

خطر کم تحرکی وزرا نه تنها در دایره بررسی میانگین سنی هیئت دولت معرفی شده می گنجد؛ حتی چند نفر از وزرای پیشنهادی هم می گویند یا از زمانشان گذشته است یا حضورشان در دولت پسندیده نیست.

محمد علی نجفی 62 ساله که 16سال پیش وزیر آموزش و پرورش دولت هاشمی بود در این خصوص می گوید:«با این کار موافق نیستم، کسی که شانزده سال پیش وزیر بوده دوباره وزیر شود، اما بالاخره تصمیم آقای روحانی بوده و به من تکلیف کردند.»

از سوی دیگر بیژن نامدار زنگنه 61 ساله هم بهمن ماه 91 در حاشیه مراسم سومین روز درگذشت حسن حبیبی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور "پا به سن گذاشته" ها در سمت های اجرایی و حتی احتمال حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات 92 می گوید:« به نظرم بهتر است کاندیدا نشود؛ چرا که زمان من و آقای هاشمی گذشته است »

گرچه هاشمی رفسنجانی ثبت نام کرد اما عدد 80 مقابل سن وی دلیل اصلی بود تا شورای نگهبان از به زحمت افتادن بیشتر آیت الله در کارهای اجرایی جلوگیری کند.

2 نمونه فوق نشان می دهد حداقل وزرای 60 سال به بالای آقای روحانی _بیژن زنگنه ۶۱ ساله (نفت)؛ سید محمود علوی 60 ساله (اطلاعات)،محمدرضا نعمت زاده ۷۰ ساله (صنعت معدن و تجارت)محمد علی نجفی ۶۲ساله(آموزش و پرورش)، علی جنتی ۶۴ساله (ارشاد)، محمود واعظی ۶۱ ساله (ارتباطات)، جعفر میلی منفرد ۶۰ ساله(علوم)_تمایل چندانی برای کارهای اجرایی و حضور در هیئت دولت ندارند و این نه از سر رودربایستی و تعارف های معمول بلکه سنجش واقع بینانه این وزرا از نیرو و قوای خودشان است.


حال سوال اینجاست آیا مجلس هم شرط سنی و شادابی لازم جهت کارهای سنگین اجرایی را برای کابینه روحانی 65 ساله اعمال می کند؟

البته امیر حسین قاضی زاده عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با "خبرنامه دانشجویان ایران" درباره علت سنجش توانایی جسمی وزرای پیشنهادی می گوید :« به همان علتی که شورای نگهبان بعضی از کاندیداها را بعلت نداشتن توانایی جسمانی رد صلاحیت کرد به همین دلیل مجلس هم باید توانایی جسمی وزرا را که قطعا کار اجرای سنگینی را به عهده دارند باید در نظر بگیرد و به نظر بنده بهتر بود که آقای روحانی از افراد جوان تری که مورد قبول ایشان هستند استفاده می کردند تا کابینه آن پویایی و تحرک لازم برای حل مشکلات کشور را از دست ندهد.»

گفتنی است حسن روحانی در برنامه های انتخاباتی خود از تلاش دولت تدبیر و امید تغییر اصولی نگرش به مساله جوانان در عرصه‌‏های اجتماعی خبر داده یود و اعلام کرده بوداز نیروی جوانان در مسائل کشوری به صورت مضاعف استفاده می کند.

با سیر احتمالی پیش رونده از دولت هاشمی تا دولت روحانی احتمال می رود دولت بعدی میانگین سنی بالای 60 سال داشته باشد و این ناشی از حلقه بسته مدیریتی کشور و اصرار بر استفاده از نیروهای پا به سن گذاشته و اعتماد نکردن به جوانان است.

۱۳۹۲/۵/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...