نسخه چاپی

اشتباهی كه سر شاهزاده عربستانی را به باد داد

عکس خبري - اشتباهي که سر شاهزاده عربستاني را به باد داد

فعال عربستانی كه با نام مستعار "مجتهد" به منبع موثقی از اخبار پشت پرده این كشور تبدیل شده از جزئیات بركناری زودهنگام "فهد بن عبدالله بن محمد بن عبدالرحمن آل سعود" از معاونت وزیر دفاع و تعیین "سلمان بن سلطان بن عبدالعزیز" خبر داد.

به گزارش نما به نقل از العالم، "مجتهد" در جدیدترین افشاگری های خود تأکید کرد: قرار بود تعيين "فهد بن عبدالله" به عنوان بازوي "خالد التويجري" (رئیس دفتر پادشاه عربستان) و "متعب" (متعب بن عبدالله رئیس گارد ملی عربستان) در وزارت دفاع، گامي براي تحويل قدرت به متعب باشد. اما اقدامات شخصي "فهد بن عبدالله" و علاقه او به سرقت، موجب بركناري وي شد.
مجتهد اظهار داشت: فهد بن عبدالله خيال كرده بود كه بخشي از طرح التويجري است تا متعب را قادر سازد هركاري كه مي خواهد در وزارت دفاع انجام دهد؛ ولي وي دو اشتباه فاجعه بار انجام داد كه خاندان آل سعود هيچگاه آن را نمي بخشد.
وی ادامه داد: نخستين اشتباه فهد بن عبدالله اين بود كه فراموش كرد كه وي از نوادگان عبدالعزيز نيست و خيال كرد كه حمايت التويجري به او اجازه مي دهد كه خانواده عبدالعزيز را به حاشيه براند، به همين دليل وي به اقدامي دست زد كه از نظر آل سعود بدتر از كفر است.
مجتهد با اشاره به شهرت فهد در سرقت گفت: دليل بركناري وي از نيروي دريايي نيز قبلا اين بود كه سهم بيشتري از خالد بن سلطان خواسته بود. و هنگامي كه به عنوان معاون وزير دفاع تعيين شد، با سوء استفاده از ضعف شاهزاده سلمان، (رئیس دفتر و) فرزندش محمد را به حاشيه راند، و به دست گرفتن مناقصه ها و قراردادهاي داخلي و خارجي را شروع كرد.
مجتهد ادامه داد: وي همچنين با سوء استفاده از جايگاه نظامي خود كه اختياراتي بالاتر از "محمد بن سلمان" به او مي دهد، به شدت از مشکل ذهنی سلمان سوء استفاده كرد. محمد بن سلمان ناگهان متوجه شد كه قراردادها از زير دستش ناپديد مي شوند و فهد بن عبدالله خودسرانه بدون توجه به خاندان عبدالعزيز در حال فعاليت است و اختيارات نظامي خود را ارتقا مي بخشد.
مجتهد تأکید کرد: محمد بن سلمان تلاش كرد تا در هر مناقصه‌اي كه از دستش خارج مي شد از نفوذ خود نزد پدرش استفاده كند ولي اين مسأله برايش سخت بود به همين دليل تصميم گرفت تا از اين مشكل كاملا رهايي يابد.
این فعال عربستانی که به دلیل افشای اخباری دقیق از مسائل پشت پرده خانواده آل سعود به شهرت بسیاری در عربستان دست یافته، افزود: آشکار است که سلمان پس از دچار شدن به مشکل ذهنی به راحتی از سوی "سوگلی خودش یعنی محمد" هدایت می شود، ولی مشکل خود ملک عبدالله بود نه پدرش. محمد بن سلمان منتظر ماند تا دومین اشتباه از سوی فهد بن عبدالله روی داد و پس از آن دیگر امکان قانع کردن ملک عبدالله برای برکناری او آماده بود .. پس او پدرش را قانع کرد که شخصا با ملک عبدالله دیدار کند.
مجتهد خاطرنشان کرد: دومین اشتباه این بود که فهد بن عبدالله فراموش کرده بود کسی که آمریکا را خشمگین می کند، در واقع پادشاه را خشمگین کرده و اگر هر مسئولی آمریکا را در تنگنا قرار دهد، این امر به معنای آن است که به زودی کنار گذاشته خواهد شد.
مجتهد گفت: فهد بن عبدالله عاشق فرانسوی ها است و روابط نزدیکی با آنها دارد او با آنها از قدیم تفاهم دارد که این امر فرصتی را برای سرقت و در اختیار گرفتن قراردادهای سلاح فراهم می کرد. فهد بن عبدالله پس از رسیدن به قدرت به صورت آشکار از طرح آمریکا برای تحول وزارت دفاع انتقاد کرد تا زمینه را برای وارد کردن فرانسه به این عرصه به عنوان جایگزین فراهم کند.

مجتهد ادامه داد: وی حتی به خودش جرأت داد که در دیدار با فرمانده نظامی ارتش آمریکا و وزیر دفاع این کشور به صورتی احمقانه گفت و گو کند، که این امر موجب نارضایتی آمریکایی ها شد و آنها این نارضایتی را به پادشاه منتقل کردند. اینجا بود که محمد بن سلمان دست به کار شد و خودش در نیمه های ماه رمضان پدرش را به دفتر پادشاه برد تا ملک عبدالله را برای برکناری فهد بن عبدالله قانع کند.
مجتهد خاطرنشان کرد: التویجری تلاش کرد تا به بهانه مشغول بودن پادشاه این دیدار را لغو کند، ولی سلمان خشمگین شد و به تندی با او سخن گفت و به دیدار پادشاه رفت؛ درحالیکه پادشاه به دلیل فشارهای آمریکا برای این تصمیم گیری آماده شده بود. این چنین بود که فهد بن عبدالله نتوانست از حمایت متعب و التویجری برخوردار شود.

دلیل تعیین سلمان بن سلطان
مجتهد خاطرنشان کرد: رتبه نظامی سلمان بن سلطان "سروان" است و او از صلاحیت لازم برخوردار نیست، وی در دانشکده نظامی ثبت نام کرد ولی فقط دو روز دوام آورد و مدرک آنجا نیز با دستور شخصی پدرش به او اعطا شد. وی پس از فعالیت در پدافند هوایی به وابستگی نظامی در واشنگتن پیوست تا بر سرقتهای پدر و برادرانش اشراف یابد؛ و سهمی از این سرقتها به دست آورد که البته با سرقتهای آنان قابل مقایسه نیست. پس از آن سلمان وارد فعالیتهای اطلاعاتی در وزارت امورخارجه و امنیت ملی شد و در آنجا بخش عمده ای از پرونده سوریه در اختیار او قرار گرفت، او هم به میل خود در این پرونده به فعالیت پرداخت.
این فعال عربستانی که به دلیل داشتن اطلاعات بسیار دقیق از مسائل پشت پرده خاندان آل سعود، بسیاری او را یکی از افراد نزدیک به این خاندان و یا از شاهزادگان ناراضی می دانند، گفت: برخی نوادگان عبدالعزیز از دانش و صلاحیت بیشتری نسبت به سلمان بن سلطان برخوردارند که در رأس آنان فهد بن ترکی معاون فرمانده نیروی زمینی است، پس چرا با این وجود سلمان بن سلطان تعیین شد؟
مجتهد ادامه داد: دلیل اول این بود که سلمان (سلمان بن سلطان معاون وزیر دفاع کنونی) دوست نزدیک محمد بن سلمان (پسر و رئیس دفتر ولیعهد و وزیر دفاع) است و با او توافق کرد که در زمینه سرقتها با او هماهنگی کند و این سرقتها به صورت توافقی تقسیم شود و البته محمد بن سلمان در این بین سهم بیشتری را دریافت کند. دلیل دوم هم این بود که التویجری و متعب سلمان را قبول دارند و او مانعی در برابر تقویت نفوذ متعب در آینده نخواهد شد؛ چرا که ضعف شخصیت سلمان و اطلاعات پایین اجازه چنین کاری را به او نمی دهد.
مجتهد اظهار داشت: به زودی اطلاعاتی را در خصوص اقدامات خاندان آل سعود در خصوص اداره کشور مانند مزرعه شخصی خود، فاش خواهم کرد.

"عبدالله بن عبدالعزیز" پادشاه عربستان چهارشنبه گذشته، پس از برکنار کردن "فهد بن عبدالله بن محمد بن عبدالرحمن آل سعود" طی حکمی، برادرزاده اش "سلمان بن سلطان بن عبدالعزیز بن عبدالرحمن آل سعود" پسر ولیعهد اسبق این کشور را به عنوان معاون وزیر دفاع آن کشور منصوب کرد.

این درحالی است که فهد بن عبدالله کمتر از سه ماه قبل از سوی پادشاه برای تصدی این پست تعیین شده بود.

سلمان بن سلطان معاون وزیر دفاع کنونی و خالد بن سلطان معاون وزیر دفاع اسبق عربستان برادران بندر بن سلطان رئیس دستگاه اطلاعاتی این کشور هستند.

۱۳۹۲/۵/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...