نسخه چاپی

هیچ‌گاه علیه خاتمی و هاشمی حرف نزدم

به گزارش نما به نقل از آرمان: علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه دولت دهم دیروز در آخرین روزهای مسئولیتش به بیان ناگفته‌های خود پرداخت. برخی بر این تصور بودند که صالحی برای 4 سال دیگر در سمت خود ابقا خواهد شد اما با معرفی ظریف این تصورات باطل شد. مشی میانه رو و عدم تندروی صالحی سبب شد تا کمتر انتقادی به او شود. حالا بعد از سالها ظاهرا او تصمیم گرفته از آنچه در وزارت خارجه گذشته پرده بر‌دارد. صالحی با اشاره به اظهارات خود در اواخر سال گذشته پیرامون رفع تدریجی تحریم‌ها اظهار داشت: نه از باب اینکه پیشگو هستم، از باب اینکه اطلاعاتی به دست می‌آمد. 8-7 ماه قبل عرض کردم که سال 92، سالی خواهد بود که ایران وارد فاز جدیدی از تعاملات سیاسی و بین المللی خواهد شد و به لطف الهی، خداوند ما را در این مسیر قرار داد و نشانه هایی که جمهوری اسلامی ایران وارد عهد جدیدی شده است دیده می‌شود تا به سمت عزتمندی و اعتدال بیشتر پیش برود.

عذرخواهی وزیر خارجه یکی از کشورها از وزیر خارجه ایران

صالحی با اشاره به تاثیر رسانه‌ها در ایجاد فضای روانی گفت: هنگام برگزاری اجلاس عدم تعهد در تهران یکی از وزرای خارجه به بنده گفت، عذرخواهی بزرگی به شما بدهکارم چون قبل از اینکه به ایران بیایم تصور کشوری نابسامان و به‌هم‌ریخته و گرفتار و فقیر داشتم و آمدم بدبختی این مملکت را ببینم در حالی که وقتی به تهران آمدم و چند روزی گشتم به خودم نهیب زدم که چطور به عنوان وزیر خارجه مرعوب رسانه‌ها شدی و تلاش نکردی اطلاعات درست جمع کنی تا این گونه خجلت زده نشوی.

از بزرگان به نیکی یاد کنیم

وزیر امور خارجه اضافه کرد: زمانی که وزیر شدم از سابقین به نیکی یاد کردم و وقتی آقای موسویان را گرفتند و به او اتهام جاسوسی زدند، بنده اعلام کردم که ایشان را جاسوس نمی بینم و همین طور اخیرا وقتی آقای باقر اسدی را گرفتند عرض کردم که سوءتفاهم شده، همین طور از آقایان خاتمی و هاشمی دفاع کردم، یک بار آقای احمدی‌نژاد نگفت چرا این حرف را زدی و چرا این را گفتی؟ بر این اساس ما نباید بزرگان خود را تخریب کنیم چون برخی کشورها که شخصیت ملی ندارند، شخصیت‌های دیگران را برای خود جا می‌اندازند این در حالی است که ما گاهی وقت‌ها بزرگان خود را دفع و گاهی دفن می‌کنیم. وی تاکید کرد که نباید به رئوس و رموز کشورها بی‌حرمتی صورت گیرد و گفت: اگر ما توهین کنیم و بی‌حرمتی کنیم آنها هم به ارزش‌های ما توهین خواهند کرد البته تا ما در رابطه با این مسائل حرف می‌زنیم می‌گویند فلانی منفعل است در حالی که اقتدار و فعال بودن در پرخاشگری نیست. وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص آینده کاری خود گفت: از دانشگاه آمده‌ام به دانشگاه می‌روم و در حال آماده کردن خود برای بازگشت به دانشگاه هستم.

واکنش به تغییر ساختار انرژی اتمی

صالحی در رابطه با اظهارات وزیر خارجه کانادا علیه ایران گفت: اگر مرتب به اینها پاسخ بدهیم فکر می‌کنند حرف مهمی زده‌اند در حالی که وی برای خودش و خانواده‌اش حرف می‌زند. وزیر امور خارجه در خصوص برخی اظهارات مقامات در خصوص سیاست خارجی بیان کرد: سه بار به قطر رفتم و هر سه بار با موضع گیری عزیزان درباره قطر مواجه شدم که یک بار امیر قطر در حالی که بنده اطلاعی نداشتم مطلبی را به من نشان داد و گفت این موضع گیری صورت گرفته البته ما همیشه اعلام کرده‌ایم که نظرات رسمی از طریق وزارت خارجه و سیاست‌های کلی از سوی مقام معظم رهبری ترسیم می‌شود.

نگذاشتند عربستان بروم

وی در رابطه با تحولات منطقه به برنامه خود در آغاز کار به عنوان وزیر امور خارجه مبنی بر توسعه روابط با عربستان، ترکیه و اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: چند بار می‌خواستم به عربستان بروم اما نرفتم چون در سیاست خارجه این گونه نیست که وزیر شخصا تصمیم بگیرد بلکه باید اجماع باشد و البته بعدا به کسانی که جلوی ما را گرفتند نقد خود را منتقل کردم. درباره آمریکا هم همین طور است، مگر می‌شود کسی بدون نظر رهبری کاری بکند یا حرفی بزند. وزیر امور خارجه اضافه کرد: در نهایت دو ماه پیش سفری به عربستان داشتم و حدود دو ساعت با سعود الفیصل گفت‌وگو کردم. در مجموع نسبت به روابط ایران و عربستان در آینده امیدوار هستم. صالحی افزود: اولین بار که وزیر خارجه انگلیس را ملاقات کردم در نیویورک بود که سطح روابط دو کشور در سطح کاردار بود و آنها سفیر معرفی کرده بودند که اگرمان آن صادر نشده بود و وزیر خارجه انگلیس درخواست داشت که این اتفاق بیفتد که اگرمان صادر و سفیر انگلیس به ایران آمد و روابط رو به بهبود و گسترش بود که ناگهان قضایای سفارت انگلیس پیش آمد و وقتی هم که خواستیم یک مقدار مدیریت کنیم برخی رسانه‌ها نوشتند قبل از اینکه سفارت انگلیس تسخیر می‌شد باید وزارت خارجه را تسخیر می‌کردیم و قبل از اینکه سفیر انگلیس تعیین تکلیف می‌شد باید کار وزیر خارجه را یکسره می‌کردیم که این مطالب را به عنوان یادگاری نگه داشتند؛ شما ببینید این وزیر خارجه مظلوم چه باید می‌کرد؟ رئیس دستگاه سیاست خارجی خاطر نشان کرد: یک بار به یکی از وزرای خارجه یکی از کشورها گفتم وزیر خارجه بودن در کشور شما کاری ندارد، یک پایتان در ناتو است و یک پا در اروپا، یک بار بیا جایمان را عوض بکنیم تا ببینیم وزیر خارجه ایران بودن چقدر سخت است.

تشکر وکیل موسویان و اسدی از صالحی

در همین روز ایسنا نوشت که وکیل‌مدافع حسین موسویان و باقر اسدی از اظهارات علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه قدردانی کرد. هوشنگ پوربابایی با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه در مورد آقایان حسین موسویان و باقر اسدی، خاطرنشان کرد: به عنوان وکیل‌مدافع این دو دیپلمات، ضمن تایید سخنان وزیر امور خارجه، ایشان را فردی متدین و فارغ از دلبستگی‌های شغلی و اخلاق‌مدار می‌دانم و اعلام می‌کنم که دکتر صالحی ضمن رعایت اصول حرفه‌ای و شئون دیپلماتیک و برجسته‌ کردن اخلاق مسلمانی و رعایت حقوق همکاری همکاران سابق با شناخت عمیق از افراد بدون واهمه از مسائل و تبعات بعدی با تکریم از همکاران خود یاد کرده است. وی ادامه داد: لازم است به عنوان وکیل این دو دیپلمات، شخصا از ایشان مراتب قدردانی خود و موکلانم را تقدیم کنم. این وکیل دادگستری اظهار کرد: شایسته است اخلاق جوانمردی را با ابراز اصول اخلاقی بارور کنند و ما نیز به نوبه خود از چنین وزرایی سپاسگزاریم.

۱۳۹۲/۵/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...