نسخه چاپی

عفونت لگن منجر به نازایی می‌شود

یك جراح و متخصص زنان اظهار كرد: عفونت لگن ممكن است موجب چسبندگی لوله‌های رحمی شده و منجر به نازایی شود به ویژه اگر عفونت پشت سر هم تكرار شود، لوله‌ها را كاملا درگیر می‌كند.

به گزارش نما، دکتر کتایون برجیس منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه بیماری‌های جنسی در سنین پایین‌تر جوانان را بیشتر تهدید می‌کند، گفت: رفتارهای پرخطر جنسی موجب افزایش خطر ابتلا به این بیماری‌ها می شود، برای جلوگیری از عفونت‌های منتقل‌ شونده از طریق جنسی (STD) باید در سنین بین 15 تا 25 سال اطلاع‌رسانی صورت گیرد.


وی گفت: عفونت‌هایی مثل کلامیدیا، سوزاک و ایدز، همه زیرشاخه بیماری‌های ( STD ) هستند و برای پیشگیری از آن‌ها باید اطلاعات لازم در اختیار رده سنی راهنمایی و دبیرستان قرار گیرد.


این جراح و متخصص زنان خاطرنشان کرد: عفونت‌های لگن، به علت عوارض و درگیری‌های خاصی که به وجود می‌آورند، اهمیت بسیاری دارند. ترشح زیاد، خارش و سوزش و عفونت قارچی و واژینیت، در حالت عادی مسائل پیش پا افتاده‌ای هستند که با مراجعه به پزشک، به راحتی درمان می‌شوند. بسیاری از اوقات هم ممکن است نیاز به درمان همسر باشد. اما اگر به همین موارد ساده اهمیت داده نشود، می‌توانند به شدت باعث ایجاد دردسر شود.



دکتر برجیس تصریح کرد: عفونت لگن ممکن است چسبندگی لوله ایجاد کند و منجر به نازایی شود؛ به خصوص اگر پشت سر هم تکرار شود، لوله‌های رحمی را کاملا درگیر می‌کند.



وی با تاکید بر اینکه مصرف دخانیات موجب ایجاد اختلال در قدرت باروری می شود، گفت: مورد دیگری که در این سنین مطرح می‌شود، بحث سوء مصرف مواد است که یکی دیگر از اولویت‌های غربالگری است. مصرف دخانیات از علل شایع ایجاد ناباروری است، باید به نسل جوان اطلاعات لازم داده تا تحت تأثیر گروه همسال عادت به مصرف سیگار یا الکل پیدا نکنند. خیلی از موارد جوانان به کشیدن قلیان به عنوان تفریح روی می‌آورند که آن نیز جزو عوامل آسیب‌رسان محسوب می‌شود و حتی از سیگار هم مضرتر است و باید به طور جدی از مصرف این مواد اجتناب شود.

۱۳۹۲/۵/۲۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...