نسخه چاپی

گزارش لحظه به لحظه از جلسه راي اعتماد به كابينه يازدهم

مخالفت بزرگواری با چاشنی توهین/ نطق عامل فتنه قم درباره فتنه 88/ پاسخ كوبنده جلالی به رسایی

من در ارائه فهرست، مشكلات واقعی كشور و توانمندی‌های بالفعل افراد را مدنظر قرار دادم. تلاش كردم وزیرانی گردآورم كه توان كار جمعی و هماهنگ در مسیر اهداف دولت را داشته باشند. شرایط كشور را پیچیده‌تر از آن دیدم كه به خود اجازه آزمون و خطا بدهم. اما با تمام وزیران شرط كرده‌ام كه مدیریت استعدادهای جوان و پرورش نیروهای نخبه را در اولویت كاری خود قرار دهند.

جلسه رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی کابینه یازدهم هم‌اینک در حال برگزاری است.
جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی از ساعت 8 صبح امروز، دوشنبه، در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

در ابتدای این جلسه ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس طی سخنانی با بیان اینکه جلسه رای اعتماد به کلیات کابینه به لطف خداوند آغاز شده است، گفت: برای کلیات رای اعتماد به وزرا 5 نفر به عنوان موافق و 5 نفر به عنوان مخالف سخنرانی می‌کنند و این افراد بعد از سخنان حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌‌جمهور نظرات خود را مطرح خواهند کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: بر اساس قرعه‌کشی انجام شده که با حضور محمدرضا تابش، حمید رسایی، احمد توکلی، احمدرضا دستغیب و آقای محمدی برگزار شد از میان 18 نفری که به عنوان مخالف کلیات کابینه ثبت‌نام کرده بودند، آقایان محمد دهقان نماینده طرقبه و چناران، عطا‌الله حکیمی، علی‌محمد بزرگواری، حمید رسایی و جواد کریمی‌قدوسی به مخالفت با کلیات کابینه می‌پردازند.

صادقی همچنین تاکید کرد: همچنین از میان 148 نفر از نمایندگان که برای موافقت با کلیات لایحه ثبت‌نام کرده بودند. احمد شوهانی، جعفری‌‌‌خلخال، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، حمیدرضا پولادگر و عباسعلی منصوری آرانی به عنوان سخنرانان موافق با کلیات لایحه انتخاب شدند.

بعد از اعلام اسامی موافقان و مخالفان کلیات کابینه، حمیدرضا پولادگر اعلام کرد که وقت خود را برای موافقت با کلیات کابینه به احمد توکلی خواهد داد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور ساعت 8:20 با حضور در جلسه علنی بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، طی سخنانی به دفاع از 18 وزیر معرفی شده به مجلس پرداخت.

ضمن تشکر از ریاست مجلس، اعضای هیئت رئیسه و نمایندگان مردم، گفت: سلام و درود من را در آغاز سخن بپذیرید. از خداوند بزرگ خواستارم که عبادات همه ما را در این ماه صیام و قیام مورد قبول درگاه خود قرار دهد و انشاءالله پر از برکت برای همه ما مقرر گردد.

وی افزود: قبل از هرچیز بابت یک هفته تلاش بی‌وقفه نمایندگان محترم برای بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی و ویژگی‌‌های آنها از شما کمال تشکر را دارم. همچنین امیدوارم در ساعات امروز و فردا و شاید پس فردا که پیش رو داریم تا سرنوشت کابینه دولت یازدهم مشخص شود، با عنایت خداوند متعال از پشتوانه اخلاص، تقوا، تفکر دقیق و دلسوزی برای منافع و تعهد به مطالبات مردم و همچنین پاسخگویی وزرای پیشنهادی به سوالات و دغدغه‌های نمایندگان بهره خواهیم برد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در همه مراحلی که در 2،3 روز پیش رو داریم، مطمئنا اخلاق دینی و انصاف باید سرلوحه همه گفتارها و کردارها خواهد بود، خاطر نشان کرد: بارها این بنده به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی شاهد تقاضاهای روسای جمهور گذشته در مورد کسب اعتماد برای وزرای پیشنهادی بوده‌ام و اکنون مفتخرم که خود در پیشگاه نمایندگان ملت ایران ایستاده‌ام تا چهره‌های آشنا، کارآزموده و دوراندیش را در معرض قضاوت شما قرار دهم.

روحانی به حضور وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: این حضور نشان داد گفت‌وگو، همدلی و تفاهم میان وزرای پیشنهادی و نمایندگان مجلس را به دنبال دارد و بسیاری از سوالات با صراحت پرسیده شد و اطلاعات بسیاری مبادله گردید و بسیاری از سوء تفاهم‌ها برطرف شد.

وی در ادامه سخنان خود تعامل دولت و مجلس را بسیار مهم ارزیابی کرد و با بیان اینکه تعامل دولت و مجلس بسیار کارگشا است، اظهار داشت: مجلس آگاه، پویا و پیگیر می‌تواند سلامت و موفقیت قوه مجریه را تضمین نماید و وزرای پیشنهادی در گزارش خود بارها تعامل با مجلس را یاد کردند و از سر خیرخواهی صلاحیت، توانایی و برنامه خود را (وزرای پیشنهادی) مورد کنکاش قرار دادند و به سهم خود این دقت نظرها را ارج می‌نهم و امیدوارم پس از دولت نیز همین‌گونه تعامل‌ها پابرجا بماند.

رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه اینجانب با شناخت وضعیت خطیر کشور و پس از انجام مشورت‌ها تصمیم به ورود در عرصه رقابت‌های انتخاباتی گرفتم، یادآور شد: از همان ابتدا تلاش کردم تحلیل خود را از شرایط خطیر با رویکردی برای بهبود در نظر داشته باشیم و آن را به صورت صحیح و شفاف با مردم در میان بگذارم و مردم نیز با رای خود نشان دادند با این تحلیل موافقند و بنده هم از همان لحظه اعلام نتایج انتخابات همواره برخورد فرض می‌دانستم به عنوان الزام قطعی رای مردم را به عنوان میثاق تلقی کنم و لوازم اجرایی آن را فراهم آورم.

روحانی با اشاره به سوگندی که در مجلس شورای اسلامی یاد کرده است، تصریح کرد: سوگندی که در همین‌جا خانه ملت یاد کردم در همین چارچوب تاکیدی است. بدیهی است رای به رئیس‌جمهور رای به یک شخص نبوده و انتظار آن است فرد منتخب از طریق تشکیل دولت مراحل نهادینه را انجام دهد تا خواسته‌های عمومی را محقق سازد.

وی اضافه کرد: پس از مراحل قانونی استقرار در موضع یازدهمین رئیس‌جمهور در یکی از جلسات، وزرای پیشنهادی را جهت رای به نمایندگان معرفی کردیم. شما که منتخب مردم هستید و خواسته‌های آنان را نمایندگی می‌کنید، انتظار آن است که این فرآیند با همدلی و تفاهم به صورت موفقیت‌آمیزی طی شود. رای به وزرای پیشنهادی رای به یک فرد نیست، به مجموعه دولت و برنامه‌های آن است. ضمن آنکه آیین‌نامه داخلی مجلس نیز زمانی را برای برنامه‌های دولت و بحث در مورد آن پیش بینی کرده است. تلاش خواهم کرد تا به صورت اختصار تحلیل خود و برنامه‌های دولت را برای بهبود اوضاع تشریح نمایم.

رئیس جمهور تاکید کرد: همه می‌دانیم کشور در شرایط دشوار اقتصادی قرار دارد؛ فشارهای بین‌المللی بر مشکلات افزوده است و این فشارها تمرکز خود را بر اقتصاد قرار داده است.

حجت‌الاسلام حسن روحانی در ادامه سخنان خود در صحن علنی مجلس با بیان اینکه صحبت بر سر این نیست که تحریم‌های بین‌المللی تاثیرگذار بوده است یا خیر؟ اظهار داشت: سخن بر سر آن است. آیا شیوه انتخاب شده از سوی کشورهای غربی شیوه‌هایی درست و یا مناسب برای حل یک مشکل بین‌المللی است. آیا به گروگان گرفتن نیازهای اولیه یک جامعه برای حل مسئله‌ای که بی‌تردید می‌تواند راه‌حل‌هایی بسیار کم هزینه‌تری داشته باشد شیوه‌ای منطقی، عقلانی و قابل قبول و مورد پذیرش بشریت در عصر حاضر و آینده خواهد بود؟

وی با اشاره مشکلات موجود در بعد اقتصاد داخلی تصریح کرد: در اقتصاد داخلی برخورداری از درآمدهای نفتی فراوان طی سالهای گذشته می‌توانست فرصتی استثنائی برای ظرفیت‌های جدیدی بوجود آورد تا از طریق ایجاد اشتغال درآمدزا کشور را در مهمترین گردنه هرم سنی جمعیت عبور دهد. طی سالهای ذکر شده بودجه دولت با هدف تامین نیازهازی اجتماعی رشدی جهشی پیدا کرد و از این طریق تعهدات دولت با افزایش جدید مواجه شد.

روحانی تاکید کرد که هیچ گروهی به وی برای انتخاب وزرا فشار نیاورده و به هیچ حزب و جناحی سهم داده نشده است. وی تاکید کرد که دانش تخصص تجربه و تخصص، مهمترین شاخص برای انتخاب اعضای کابینه بوده. روحانی گفت با وزرای پیشنهادی شرط شده در انتخاب همکارانشان معیار حزبی و جناحی را در نظر نگیرند و اصل را بر شایسته سالاری و اعتدال و فراجناحی بودن افراد قرار دهند.

روحانی گفت: تمام وزرای پیشنهادی از دلسوزان نظام و مطیعان رهبری و افرادی هستند که آماده فداکاری برای کشور هستند. از تک تک آنها برای همکاری من شخصا دعوت کردم و آنها برای خدمت به کشور این وظیفه را بر دوش گرفتند و پذیرفتند. البته مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم طبق قانون اساسی دستشان برای هرگونه بحث و بررسی و رای باز است و همه ما هم به رای مجلس احترام خواهیم گذاشت.

برای انتخاب وزرای پیشنهادی 28 معیار مدنظر بود.

روحانی گفت: مدعی نیستم که آنچه انجام شده کامل و بدون نقص بوده و باور ندارم که در تصمیم‌گیری‌ها کاملا درست و بدون هیچ خطایی بوده‌ام ولی تمام تلاش خود را به خرج دادم که انتخاب‌هایی شایسته داشته باشم. به شایستگی آنها که برگزیده‌ام ایمان دارم و معتقدم هم‌نوا با اهداف و سیاست‌های کلی دولت در آینده خواهند بود. همکارانی که در روز تحلیف به مجلس معرفی کردم از آنجهت برگزیدم که در پی تحقق اهداف که در برنامه‌های مدون دولت است بوده‌اند. کسانی را انتخاب کردم که بخوبی از پس تحقق اهداف و برنامه برآیند.

رئیس جمهور افزود: دولت تدبیر و امید یک مجموعه واحد است. من در ارائه فهرست، مشکلات واقعی کشور و توانمندی‌های بالفعل افراد را مدنظر قرار دادم. تلاش کردم وزیرانی گردآورم که توان کار جمعی و هماهنگ در مسیر اهداف دولت را داشته باشند. شرایط کشور را پیچیده‌تر از آن دیدم که به خود اجازه آزمون و خطا بدهم.

اما با تمام وزیران شرط کرده‌ام که مدیریت استعدادهای جوان و پرورش نیروهای نخبه را در اولویت کاری خود قرار دهم. با اینکه وقوفم به مشکلات پیش رو بسیار عمیق است، اما هنوز هم بسیار خوش‌بین هستم. من به اراده خداوند ایمان دارم که فرمود: الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا. من ایمان دارم که او گفت ولینصرن‌الله من ینصره‌. ان الله لقوی‌ عزیز. من به ارشادهای مقام معظم رهبری امید دارم که همواره همراه و یار دیرینه خود را مورد تفقد قرار داده‌اند. من به حمایت همکاران عزیز مجلس امید دارم که فرزند مجلس را تنها نخواهند گذاشت. من به این ملت بزرگ و بزرگوار امید دارم که منتخب خود را با صبر و ثبات یاری خواهند کرد.

حسن روحانی ادامه داد: آخوندی از بیت علماست و دارای دکترای اقتصاد سیاسی از دانشگاه لندن است. شما ایشان را می شناسید، جزو افرادی بود که در تشکیلات جهاد سازندگی فعال بوده. در دولتهای مختلف فعالیت داشته. وزیر مسکن و شهرسازی بوده است قبلا. طرح آمایش سرزمین را در دوران مسئولیت خود تهیه کرده و الان هم عضو هیئت علمی دانشگاه تهران است و عضو شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان. در مجموع با شناخت خودم از ایشان و مشورتهایی که با انجمن‌های حرفه‌ای انجام شد وی را به عنوان بهترین فرد برای تصدی این مسئولیت یافتم.

رئیس جمهور گفت: آقای حسین دهقان، سردار سرتیپ پاسدار، را اغلب نمایندگان محترم می شناسند. ایشان از فعالان دفاع مقدس در سپاه تهران و یگان‌های رزمی این استان بوده. مدتی فرماندهی نیروی هوایی سپاه را داشته و بعد از جنگ مسئولیت های متعددی داشته و جانشین وزیر دفاع در دولت هفتم و هشتم بوده. در بسیاری از زمینه های حساس تولید اقلام دفاعی نقش بسیار موثری داشته. چند سال در بنیاد شهید و امور ایثارگران خدمتگزار بوده و امروز هم در مقام استادی دانشگاه تهران است.

روحانی افزود: میلی منفرد از شخصیت های علمی و دانشگاهی کشور است و از افراد ممتاز علمی. استاد تمام مهندسی برق در دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. تجربیات فراوانی در زمینه مدیریت و اجرایی در وزارت علوم و بخش های دانشگاهی داشته و از افرادی بوده که جزو تلاشگران برای تاسیس پارکهای علم و فناوری بوده. در دفاع مقدس معاون دفاعی وزارت علوم در جنگ بوده. در مجموع بررسی ها به نتیجه رسیدیم که وی شخصیت مستقل دارد و با همه جناح ها در دانشگاه ارتباط دارد. قول صریح ایشان به جمع ما و شخص من این بوده که مشی ایشان صددرصد یک مشی اعتدالی در دانشگاه خواهد بود و برنامه هایی که دولت مدنظر دارد را اجرا خواهد کرد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مهندس حجتی برای جهاد کشاورزی برگزیده شد. وی ابتدا امتناع می کرد و خودش رفت یکی از افراد مفید و ارزشمند این بخش را معرفی کرد و گفت این بهتر است و من کمکش می کنم. بعد از مشورتهای زیاد، در مجموع همه نظرشان این بود که خود آقای حجتی مسئولیت را بپذیرند.

و همان فردی که معرفی کرد، به عنوان معاونین در کنار ایشان فعالیت کنند. ما هم به این نظر رسیدیم و ایشان که اولش تردید داشت، بعد از اینکه شرایط را دید این مسئولیت را پذیرفت. وی دارای تجربه بسیار موفقی است و واردات امسال خود من را نگران کرده است. وقتی دیدم باید 7 و نیم میلیون تن گندم وارد کنیم. احساس کردم نیاز داریم به یک تحول جدی در بخش کشاورزی. انشاءالله این تحول با کمک همه عزیزان در وزارت جهادکشاورزی و کمک نمایندگان و همه کشاورزان عزیز در سراسر کشور و البته با سیاست های دولت در زمینه محصولات کشاورزی و واردات و با یاری خداوند، سال آتی امیدوارم شاهد شرایط بسیار مطلوب تری نسبت به امسال باشیم.

روحانی ادامه داد: برای وزارت ارتباطات، دکتر واعظی انتخاب شدند که وی با اینکه در سالهای اخیر چهره شان بیشتر سیاست خارجی است ولی تحصیلاتشان در همین رشته است و بنده اولین آشناییم بعد از انقلاب با ایشان این بود که وی مسئول مخابرات بود. در زمان شهید قندی. در زمینه ارتباطات، علاوه بر تخصص در زمینه مسائل الکترونیک و مخابرات و بخصوص آی تی و آی‌سی‌تی، نیاز به یک ارتباطات فعال خارجی هم داریم. برای اینکه شرکت‌های مختلف و بنگاه های مختلف را به بخش های بیرونی وصل کنیم. هم برای دریافت تکنولوژی و هم برای فعال شدن در بخش های مختلف که میتواند برای ما بسیار کارآفرین باشد. آقای واعظی از مدیران بسیار ارزشمند و فعال کشور است و هرجا بوده بخوبی مدیریت ایشان را شاهد بودیم.

رئیس جمهور گفت: مهندس چیت چیان معرف حضور است. اولین آشنایی من با ایشان در همین مجلس شورای اسلامی بود. از خانواده روحانی و خانواده شهید است و تحصیلاتش در همین زمینه هست. رتبه های دانشگاهی وی ممتاز بوده ودارای سوابق مفید اجرایی و قانونگذاری است و ایشان در اوایل انقلاب مدتها در سپاه بوده و این هم کسانی که در سال های اول انقلاب، دفاع مقدس، به دلایل دفاع از کشور در نهاد مقدسی مانند سپاه بودند، برای ما کاملا افتخار است. اینکه بعضی میگن کابینه فلانی امنیتی هستند، اگر این به معنای فهم امنیت و امنیت ملی است من کاملا از این دفاع میکنم. البته آنها اهداف دیگری را در نظر دارند. چیت چیان خدوم، مومن، فعال و ارزشمند و صاحب نظر و متخصص در این زمینه است.

روحانی ادامه داد: آقای علی جنتی که برای وزارت ارشاد برگزیده شده از چهره های علمی و انقلابی است. ایشان در دوران انقلاب، قبل از پیروزی انقلاب هم بسیار فعال بود و از فضلای بنام بودند در حوزه علمیه. کاملاً با فقه اسلامی، اقتصاد اسلامی، فلسفه اسلامی آشنا هستند. بنده البته از همان سالهای اولیه که ایشان در قم طلبه شده بود با وی دوست و رفیق بودم. در دوران انقلاب و نهضت اسلامی هم اینچنین بود. بعد از انقلاب هم در صداوسیما ایشان عضو شورای سرپرستی بودند و فعال بودند. مدتی معاونت امور بین الملل وزارت فرهنگ را به عهده داشت و مدتی قائم مقامی سازمان فرهنگ و ارتباطات. در سیاست خارجی هم عنصر فعالی بود. همواره ایشان دارای تفکر اعتدالی و میانه روی بوده است.

روحانی افزود: آقای مسعود سلطانی فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان از چهره های خدوم و فعال است که نمایندگان از سوابق ایشان مطلع هستند. در 6 استان با مسئولیت های مختلف فعالیت داشته و 2 سال هم تجربه مدیریتی در سمت قائم مقامی سازمان تربیت بدنی داشته است. در زمینه مدیریت امور جوانان بسیار فعال بوده و مسئولیت شورای جوانان استانها را در استانهای مختلف به عهده داشته است. بینش وی بینش توسعه‌ای هست. با بحث هایی که با وی داشتم دیدم در زمینه ورزش و جوانان صاحب برنامه و فکر است و علاقمند. تاریخچه خوبی هم در ذهن از کل ورزش و ورزشکاران و قهرمانان دارد که من خودم هم متعجب شدم. یک کامپیوتر متحرکی در ذهنش دارد. کسی که میخواهد این مسئولیت را بپذیرد باید هم اطلاعات گسترده اینچنینی داشته باشد. وی به ظرفیت های ورزش کشور اشراف دارد. کارنامه وی در هرجا چه استانداری و چه ورزش، کاملا موفق بوده است.

رئیس جمهور گفت: رحمانی فضلی فکر کنم زیاد به معرفی نیاز ندارد. آخرین مسئولیتش هم با خود شما در دیوان محاسبات بوده. آشنایی من با وی و رفاقتم با ایشان از دوره چهارم مجلس شورای اسلامی است که همواره نماینده ای معقول و صاحب نظر و با شخصیت بوده. همین بس که ایشان جزو جلسه عقلا بودند خلاصه. هر کس در آن زمان عضو جلسه عقلا بوده دلیلی بر میانه روی و اهل مشورت بودن و ... است. ایشان در صداوسیما و شورای عالی امنیت ملی تجربه ذی قیمتی دارد و در وزارت کشور هم تجربیات فراوانی دارد. تحصیلات وی دکترای تخصصی جغرافیا با گرایش برنامه ریزی است. فردی صاحب نظر و برنامه ریز است. علت دعوتم از وی، این بود که خواستم استانهای ما بیشتر از لحاظ توسعه‌ای و اقتصادی شاهد یک تحرک جدی باشند. البته در وزارت کشور مسئولیت های دیگر هم وجود دارد و جای تردید نیست. مسئولیت های سیاسی و امنیتی هست. اما آمدن دکتر رحمانی فضلی در این سمت به نظر من یک آرامشی را به کشور می دهد و اعلام میکند که فضایی میخواهیم در کشور حاکم کنیم که این فضا عمدتا فضای اقتصادی و فرهنگی خواهد بود. البته در کنارش فضای سیاسی و امنیتی هم جایی که لازم باشد خواهد بود.

روحانی افزود: زنگنه برای نفت انتخاب شدند. من برای این وزارت خانه با خیلی ها صحبت کرده و مشورت کردم. هم از صاحبان صنعت نفت با واسطه سوال کردم. ابتدا که ایشان را دعوت کردم، گفتم کی وزیر نفت؟ یک فردی را معرفی کرد و گفت من خودم لازم باشد کمک می کنم. بار دیگر هم فرد دیگری معرفی کرد. ولی هر دو نفری که معرفی شده بود با ایشان مشورت کردم گفتند بهترین وزیر نفت خود آقای زنگنه است. من تجربه زیادی از ایشان دارم در دوران شورای عالی امنیت ملی. در برخی رسانه ها و مطبوعات مطالبی راجع به ایشان مطرح کردند که اگر هم بحثی باشد من خودم مولف آن بودم و اگر لازم باشد خواهم گفت که آن موضوع ارتباطی به صلاحیت ایشان ندارد. در شرایط فعلی وزارت نفت یک اهمیت ویژه ای دارد. تنها به عنوان یک منبع درامدی که آنهم با معضلاتی مواجه است نگاه نکنیم. نیاز به تلاش گسترده ای در این زمینه و بی تردید زنگنه جزو بهترین ها و به اعتقاد بسیاری، بهترین است در این زمینه.

ایشان از چهره های نبرد است که سالها در جهاد سازندگی در جبهه فعال بوده است و در وزارتخانه های مختلف از جمله نیرو و نفت فعال بوده است.

روحانی تاکید کرد: نعمت زاده، نیاز به معرفی ندارد. تا اسم صنعت را ببرید به طور طبیعی نام نعمت زاده در کنار صنعت حضور پیدا میکند. ایشان از دولت رجایی وزیر بوده است. اگر به ایشان پدر صنعت و یا پتروشیمی می گویند به درستی می گویند. در همه بخش های پتروشیمی آثار فعالیت ایشان را می بینید. تجارب ایشان بسیار گسترده است. همه دوستانی که غیر ایشان خواستیم دعوت کنیم، همه‌شان پیشنهاد دادند آقای نعمت زاده بیاید ما کمک می‌کنیم به عنوان معاون. یکی می گفت سن نعمت زاده بالاست و دیگری گفت قلبش جوان است. واقعا هم همینطور است. دو سه مشکل هفته‌های اخیرمان را با شجاعت و فعال بودن خود رفت و حل و فصل کرد. همه صاحب‌نظران صنعت کشور ایشان را به عنوان پدر صنعت می شناسند بی‌تردید. و قطعا وی قادر است این بخش را به خوبی اداره کند و در کنار تجارت، صنعت و معدن را از سایه درآورد. در کوتاه مدت نیاز به تجارت و در بلند مدت نیاز به معدن و صنعت.

روحانی افزود:‌آقای ظریف که برای وزارت خارجه پیشنهاد شده، شناختم از ایشان به سالهای بسیار طولانی و دوران دفاع مقدس برمیگردد. وی در سازمان ملل و سیاست خارجی و قطعنامه 598 و ... حضور داشت. مسئولیت های مختلفی را در وزارت خارجه به عنوان معاون وزیر و سفیرمان در سازمان ملل برعهده داشته است. ظریف از چهره های ممتاز در فهم سیاست خارجی، دانش و تخصص مورد نیاز و همچنین از افراد شایسته به خاطر تجربیات فراوانش است. حتماً ایشان یکی از چهره های بنام در مذاکرات سیاست خارجی است. ایشان یکی از افراد صاحب نظر و دانشمند در فهم و درک مسائل سیاست خارجی است و من فکر میکنم جزو بهترین ها و دقیق‌تر بخواهم بگویم بهترین گزینه برای این سمت است آنهم در شرایط امروز که نیاز به وزیر خارجه کاملاً آگاه و هوشمند و کارآمد برای رفع معضلات داریم.

وزیر کار و رفاه اجتماعی، آقای دکتر علی ربیعی، بیش از 20 سال کار کرده‌ام با وی. 27-8 سال است که با وی رفیقیم. از وقتی که معاون پارلمانی بود در مجلس. در دبیرخانه شورای امنیت ملی 16 سال خدمتش بودیم. فردی صاحب نظر است. اگر بگوییم فکر استراتژیک دارد سخن ناروایی نگفته‌ام. الان ایشان به عنوان استاد دانشگاه و پژوهشگر فعالیت میکند. در بحث وزارت کار و رفاه اجتماعی، ما غیر از بعد اقتصادی، بعد اجتماعی و کارگری بسیار مهم است که ایشان در این زمینه صاحب‌نظر است. درست است که ایشان تحصیل کرده و صاحب نظر است ولی در جمع صنوف کارگری بوده و کارگر است و همه کارگران کشور ایشان را از خودشان میدانند و آشنا به امورشان.

رئیس جمهور با اشاره به معرفی طیب‌نیا برای وزارت اقتصاد گفت: وی فرد صاحب نظر و متخصص و از اساتید بنام دانشگاه در حوزه مسائل اقتصادی است. به عنوان یکی از صاحب نظرانی است که دارای تجربه عملی زیادی هم هست. در کمیسیون های مختلف دولت، در نهاد ریاست جمهوری و شورای پول و اعتبار و ستاد تنظیم بازار و سازمان مدیریت و برنامه ریزی و امور اقتصادی و ... فعال بوده است. چهره ای است که به دلیل دانش و تجربه اش مورد پذیرش صاحب‌نظران است. با بسیاری اساتید و صاحب نظران و گروه اقتصادی مشورت کردیم، آقای طیب نیا جزو بهترین ها معرفی شدند. در مذاکرات با ایشان هم همین را به دست آوردیم. انشاءالله قادر خواهد بود این وزارتخانه را در این شرایطی که در معضل اقتصادی هستیم، متحول کند.

روحانی گفت: فکر میکنم پورمحمدی نیاز به معرفی نداشته باشد. سالها وزیر کشور بوده و مسئولیت های مختلف داشته و سالهای اخیر رئیس سازمان بازرسی بوده. ایشان از فضلای حوزه علمیه قم و دارای تحصیلات در سطح اجتهاد است. هرکجا ایشان بوده چهره موفقی بوده است. هم بخش اجرا را تجربه کرده و هم بخش قضا را. همه جا به عنوان چهره موفقی بوده و الان هم به عنوان استاد حوزه و دانشگاه مشغول فعالیت تدریسی هم هست. وی تنها وزیر دادگستری و رابط قوه قضائیه نخواهد بود. بخاطر تجربیات فراوانش، از این تجربیات در دولت استفاده خواهیم کرد.

روحانی گفت: آقای علوی به عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات، از چهره های شناخته شده و معتدل است. من با وی از مجلس شورای اسلامی اول آشنا شدم. در همان مجلسی که قانون وزارت اطلاعات را می نوشتیم ایشان هم در کمیسیون خاص این قانون بود. در تدوین قانون نقش داشت. مدتها در مجلس رئیس کمیسیون امنیت داخلی و شوراها بود. کاملا به قوانین و مقررات داخلی کشور آشناست. فردی معتدل بوده همواره. از سوابقش این است که جزو جلسه عقلا بوده و همیشه به میانه روی و دقت نظر شهرت داشته. سالهاست با وی در مجلس خبرگان رهبری هم همکاریم در دوره های سوم و چهارم. در کمیسیون خبرگان هم با وی همکاریم. وی کاملا به مسائل امنیتی و حساسیت های این بخش اشراف دارد.

*** تذکر چندین باره علی لاریجانی به نمایندگان برای نشست بر صندلی های خود/ روحانی: من جو مجلس را می دانم . خودم مجلسی بودم. نمایندگان همانطور که حرف می زنند، گوششان هم به تریبون است.

روحانی گفت: سیدحسن هاشمی که برای وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی معرفی شده‌اند، عنصری جهادی است. از اول هم آشنایی ما با ایشان به عنوان یک چهره جهادی در میدان رزم و جنگ بود. ایشان سابقه 33 ماه در جبهه های جنگ دارد و 2 ماه مجروح شده اند. استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران است و از افتخارات علمی کشور. وی جزو افراد نمونه در کشور است. جایگاه ایشان هم جایگاه جهانی است. در بسیاری از سمینارهای بین المللی و مراکز بین المللی ایشان دعوت می شوند. الان دبیرکل انجمن چشم پزشکی ایران است. فرد خدومی هم به مردم هستند. نه اینکه در تهران اگر افرادی نیازمند هستند ایشان خدمت میکند. بلکه طرحی که آنها به عنوان خیرآوران سلامت تاسیس کردند تیم های جراحی و دندانپزشکی را به صورت متحرک درآوردند و در استانهای محروم تاکنون 50 هزار نفر از افراد محروم کشور را به صورت رایگان جراحی و معالجه کرده‌اند. این کار یک کار ارزشمندی است. ما اینجوری باید پزشکی را در کشور درست کنیم. اینکه مغازه ای بگیریم و بگوییم دولت به ما پول و امکانات بدهد، البته باید دولت پول و امکانات بدهد، اما ما باید بخش های مردمی را فعال کنیم.

ایشان جزو وزرایی بود که من با اصرار دعوت کردم برای این مسئولیت بیایند. با اینکه صاحب نظران بسیاری هم بودند که صالح بودند. خود ایشان هم باز همانها را معرفی میکردند و میگفتند کمک میکنم. حضور دکتر هاشمی در این وزارتخانه موجب یک تحول خواهد شد و با برنامه هایی که دولت برای بخش سلامت دارد، کاملاً همفکر و هماهنگ است. برنامه اش هم به گونه ای است که میتواند حل و فصل کند.

روحانی در معرفی محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: وی از چهره های علمی بنام هست. از دانشجویان بااستعداد رشته ریاضی در دانشگاه MIT بوده و در ایران هم چه در وزارت علوم و هم در دولت، و هم مدتی که وزیر آموزش و پرورش بوده، انصافاً وزیر مورد احترام و محبوب همه بود. آنوقت در مجلس بودیم و می دیدیم عکس العمل نمایندگان را. وی فردی صاحب نظر و باتجربه است. برنامه های خوبی برای بخش آموزش و پرورش دارد و سابقه طولانی در این وزارت داشته است. امیدوارم همه وزرایی که معرفی شدند، بتوانند از اعتماد نمایندگان عزیز برخوردار باشند و دولت یازدهم بتواند هرچه سریعتر کار خود را شروع کند.

ساعت 10:05 پایان سخنان حجت‌الاسلام روحانی‌، رئیس‌جمهور

موافقین و مخالفین ثبت‌نام کننده برای نطق درباره وزرای پیشنهادی به شرح ذیل است:

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: مخالفین، امیرآبادی نماینده قم. حکیمی/ عثمانی و آقایی نماینده سلماس و لاهوتی به عنوان موافق صحبت خواهند کرد.

وزیر پیشنهادی ارتباطات: نعمتی و دهقان به عنوان مخالف/حسین زاده و خجسته به عنوان موافق

وزیر پیشنهادی اطلاعات/ نبویان و رسایی به عنوان مخالف/ عبداللهی و قوامی و هروی به عنوان موافق

وزیر اقتصاد: قاضی پور به عنوان نماینده مخالف صحبت میکند.

وزیر خارجه: قاضی پور و پژمان فر مخالف/کاشانی و عزیزی موافق + سبحانی نیا

وزیر بهداشت؛ لاهوتی و قاضی پور مخالف/حیدری طیب و منظری توکلی

دادگستری: دواتگری و کوچکزاده مخالف/عزیزی و بهمنی موافق

دفاع/ مخالفی نداشت

راه و شهرسازی: مخالف: آلیا و نوباوه/ موافق:جباری و هاشمی نخل ابراهیمی

صنعت: مخالف:علیلو و قائدی/ موافق:انصاری و شریعتی

علوم و تحقیقات/ مخالف:کارخانه و بشیری/موافق رسولی و خضری

ارشاد: کریمی قدوسی و رسایی/حیدرپور و دامادی

کشور: کوچک زاده و اسدی/ عزیزی و احمدجباری

نفت: مقیمی و نادران/ رجب رحمانی و ابدی

نیرو: نعمتی و قاضی پور/ جلیل سرقلعه و زمانیان

ورزش: عثمانی و قادرمرزی/ احمدی لاشکی و کاتب و کاشانی

ساعت 10:10؛حاجی دلیگانی به عنوان مخالف کلیات پشت تریبون قرار گرفت.

حاجی دلیگانی خطاب به رئیس‌جمهور تاکید کرد: بعضی افراد که به عنوان وزیر پیشنهادی شما معرفی شدند توانایی لازم برای اجرای برنامه هایتان را ندارند. آقای روحانی! اولین موردی که در برنامه‌تان توجه نشده، خلق حماسه اقتصادی است.

وی افزود: نحوه ادامه دادن هدفمندی یارانه‌ها که الان 42 هزار میلیارد تومان به عنوان یارانه نقدی پرداخت می شود، 28 هزار میلیارد از محل درآمد است، بقیه را از کجا تامین خواهید کرد؟ آیا حاملهای انرژی را گران خواهید کرد؟ کسری پرداختی نقدی به مردم از کجا بناست تامین شود؟ سهم بهداشت و درمان و کمک به تولید از کجا تامین خواهد شد؟

حاجی خاطرنشان کرد: پروژه های نیمه تمام از معضلات کشور است. برای بالغ بر 40 هزار پروژه نیمه تمام در برنامه شما چیزی در نظرگرفته نشده است. برای مسکن مهر، چه تدبیری صورت گرفته است؟ تدبیر دولت برای تامین مسکن و مقابله با رشد قیمت های فزاینده و افزایش نرخ رهن و اجاره چیست؟ با پروژه مسکن مهر نیمه کاره و نیمه تمام چه برخوردی قرار است بشود؟ آیا قرار است رها شود یا تکمیل؟ الان موضوع 30 میلیون تومان وام مسکن مهر در هاله ای از ابهام است.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان گفت: دولت تدبیر و امید در برنامه اش معین نکرده که برای افزایش درآمد اقشار کم‌درآمد چه تدبیری دارد. آقای روحانی! به نظر شما با روزی 10 هزار تومان می شود زندگی کرد و خانه خرید و پسر زن داد و دختر شوهر داد؟ چگونه جلوی ویژه خواری افراد را در بخش های دولتی و خصوصی خواهید گرفت؟ آقایان وزرای پیشنهادی آیا می دانند و شما میدانید آمار طلاق چه تعدادی است. برای زندگی اینها و برای فرزندان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی چه تدبیری اندیشیده شده است. برای بیمارانی که بیمه نیستند و یا بیمه هستند و هزینه درمان ندارند و به همین خاطر در منزل می مانند و از نرفتن دکتر در انتظار مرگ هستند چه تدبیری اندیشیده شده است؟ تدبیر شما برای تبعیض های ناروا در پرداخت ها چیست؟ تدبیر شما برای تبعضی در بخش هزینه های ورزش چیست؟ بعضی افراد میلیاردی پول میگیرند ولی برخی فدراسیونها و هیئت های ورزشی و شهرستانها با مشکلات فراوانی روبرو هستیم. تدبیر دولت برای اینکه هم رشد اقتصادی داشته باشیم و هم شاهد تورم چهارنعل نباشیم چیست؟

حاجی دلیگانی افزود: واقعیت این است که سال 91 در بودجه 50 هزار میلیارد تومان کسر بودجه داشتیم.

۱۳۹۲/۵/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...