نسخه چاپی

عدم اكران20فیلم مجوزدار در برخی سینماها

عکس خبري -عدم اکران20فيلم مجوزدار در برخي سينماها

رئیس حوزه هنری گفت: حوزه هنری مانند وزارت ارشاد معذوریت ندارد و در امسال حداقل 20 فیلم‌ در نوبت اكران را در سینما‌های حوزه هنری نمایش نخواهیم داد.

به گزارش نما به نقل از فارس ، همایش روز هنر انقلاب اسلامی با حضور هنرمندان متعهد در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

محسن مومنی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اصول هنر انقلاب اسلامی گفت: از اصول اساسی انقلاب اسلامی اخلاق‌گرایی و تکریم ارزش‌های اخلاقی است، به برکت هنرمندان انقلاب اسلامی اخلاق از موضوعات اصلی هنر شد و این‌گونه بود که مردم متدین به هنر روی آوردند و به سینماها رفتند و قبح سینما رفتن ریخته شد و سینمای ما در جهان و در میان آزاداندیشان و انسان‌های دارای فطرت پاک، مورد احترام قرار گرفت.

مومنی بیان کرد: در سال‌های اخیر یکی از راهبردهای دشمن برای شکست و بی‌تأثیر کردن انقلاب اسلامی، تغییر سبک زندگی ایرانی، اسلامی است. اخلاق و نجابت، صداقت و وفاداری در زندگی زناشویی و رعایت خطوط قرمز از عناصر مهم زندگی و خانواده ایرانی است.



* تفکر خیانت از کتاب‌ها بر پرده سینما آمده است

وی در ادامه افزود: مدتی است در هنر و ادبیات جبهه‌دگراندیشان شاهد هجوم به این عناصر هستیم، نمی‌توان به راحتی پذیرفت که این همه تصادفی است، چطور می‌شود یک ناشر حدود صد کتابش در ممیزی ارشاد رد می‌شود و از قضا تم اصلی عمده‌ این داستان‌ها هم خیانت زن به مرد یا شوهر به همسرش که او را محق انتقام می‌کند است.

رئیس حوره هنری اینگونه ادامه داد: چند سال پیش بنده نسبت به رمان‌ها و داستان‌هایی که با تأکید بر این که زنان سنتی ایرانی زندگی مخفی و زیرزمینی دارند هشدار دادم، اما اخیراً این تفکر جرأت کرده در پرده سینما هم به نمایش درآید. این پدیده آن‌قدر وسعت پیدا کرده که ما نمی‌توانیم نسبتاً به آن بی‌اعتنا باشیم و آن را از سر تصادف بدانیم.



* معذوریت‌های وزارت ارشاد در مقابله با فیلم‌های حاوی خیانت را نداریم

مومنی با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص سینما گفت: پیش از این رهبر معظم انقلاب در حالی که اوضاع اخلاق در سینما بهتر از این بود، هشدار دادند که بعضی فیلم‌ها لجن به خورد مردم می‌دهند. متأسفانه به این هشدار توجه نشد و امروز وضع قطعاً بسیار بدتر از آن روز است.

وی در خصوص وزارت ارشاد بیان کرد: شاید عزیزان ما در وزارت ارشاد در برخورد با این پدیده معذوریت داشته باشند اما ما مثل وزارت ارشاد معذوریت نداریم؛ البته شاید در درازمدت برنامه‌ای برای اصلاح امور دارند.



* نظارت حداقلی ارشاد بر فیلم‌ها را کافی نیست/ نسبت به توزیع آن‌ها مسئولیتی نداریم

مومنی در ادامه افزود: ما در حوزه هنری چنین معذوریت‌هایی نداریم و لذا مانند کتاب و دیگر حوزه‌ها، نظارت حداقلی ارشاد را کافی نمی‌دانیم و نسبت به پخش و توزیع آن‌ها مسئولیتی نداریم. انتظار از حوزه هم همین است. حوزه جایی کوچکی نیست که بعضی‌ها به خودشان اجازه اهانت به آن را دهند و سخن از تنبیه حوزه هنری بگویند. همچنانکه رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند: «حوزه هنری تشکیلاتی است که بر روی آن خیلی کار شده و حقی هم بر هنر دینی و مذهبی دارد. باید به عنوان یک پایگاه همیشه حزب‌اللهی بماند و در کار نفوذ ارزشها در بدنه هنر از همه جلوتر باشد.»



* اجازه نداریم امکاناتمان را در خدمت تفکراتی قرار دهیم که اخلاق اسلامی و نجابت خانواده‌ها را نشانه گرفته‌اند



وی در خصوص وظایف حوزه هنری گفت: طبعاً بخشی از وظایف ما تولید کارهای ارزشمندیست که کم و بیش انجام می‌شود هر چند امکاناتمان در حد توانایی‌هایمان نیست در حالی که می‌توانیم در سال بیست فیلم سینمایی تولید کنیم. اما متأسفانه امکانات مادی ساخت و ساز بیشتر از سه فیلم به ما داده نمی‌شود، در عین حال اجازه نداریم امکاناتمان را در خدمت تفکراتی قرار دهیم که اخلاق اسلامی را و نجابت خانواده‌ها را نشانه گرفته‌اند.

رئیس حوزه هنری درباره امکانات سینمایی گفت: یکی از این امکانات، سینماهایی است که به دستور رهبری معظم اداره‌شان به حوزه هنری محول شده است. این خیلی معنادار است. قطعاً منظور حضرت آقا از واگذاری سینماها تعمیر و نگهداری نیست. برای این کار حتماً سازمان‌ها و نهادهای دیگر از ما شایسته‌تر بودند. بلکه ایشان غرض دیگری دارند. اگر ما در این سال‌ها در این باره کوتاهی کرده‌ایم از محضر ایشان عذرخواهی می‌کنیم.



* ضرر مادی را می‌پذیریم اما فیلم‌ها ناسالم را نمایش نمی‌دهیم



مومنی درباره سیاست‌های حوزه هنری گفت: حداقل از سال گذشته با تصویب شورای سیاستگذاری حوزه هنری که منصوب دفتر مقام معظم رهبری هستند، نسبت به این مسئله حساسیت داشته‌ایم گاهی در انتخاب میان دو فیلمی که پیش‌‌بینی می‌شده یکی ظاهراً پرفروش و دیگری کم استقبال خواهد بود ولی فضای سالمتری دارد، ناچار دومی را برای نمایش در سینماهایمان برگزیده‌ایم. با اینکه ممکن است ضرر مادی کرده باشیم. البته ما مایل نبودیم این سیاست را اعلام کنیم اما مسائل اخیر باعث شد با افتخار آن را اعلام کنیم.

وی با اعلام عدم نمایش بیست فیلم در سینما‌های حوزه هنری گفت: بنده اعلام می‌کنم حداقل 20 عدد از فیلم‌های در نوبت اکران امسال، در سینماهای حوزه هنری نمایش داده نخواهند شد.


۱۳۹۱/۱/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...