نسخه چاپی

ختم قرآن نذر كرده‌اند كه وزیر شوم/تلاش كردیم آبی بر آتش فتنه بریزیم/ آماده‌ام برای نظام بسوزم

عکس خبري -ختم قرآن نذر کرده‌اند که وزير شوم/تلاش کرديم آبي بر آتش فتنه بريزيم/ آماده‌ام براي نظام بسوزم

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاكید كرد: خدمت به نظام منحصر در وزارت نیست و راه خدمت كردن زیاد است و من آماده شده‌ام برای سوختن پای این نظام و فدا شدن پای نظام.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش صبح امروز در فرصت نیم ساعته دفاع از برنامه‌های خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، طی سخنانی اظهار داشت: آموزش عالی مستلزم سیاستگذاری و برنامه‌ریزی واحد و منسجمی است و بهترین روش آن است که همه آنها در قالب دانشگاه فرهنگیان ساماندهی شود. من ۱۶ سال پیش گفتم، اما سال ۹۰ تازه در شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه فرهنگیان تصویب شده است.

وی افزود: از عجایب روزگار این است که یکی از اتهاماتی که به من وارد می‌کردند این بود که بنده را مخالف تاسیس دانشگاه فرهنگیان عنوان می‌کردند، ولی ۱۶ سال پیش تاسیس این دانشگاه را برای سروسامان دادن مسائل علمی پیشنهاد داده بودم، حال یک عده پز دانشگاه فرهنگیان را می‌دهند و بنده را متهم می‌کنند که مخالف آن بودم. البته معتقدم که دانشگاه فرهنگیان باید ساماندهی شود و شرایطی ایجاد شود که چه دانشجو و چه استادی که در این دانشگاه و پردیس‌های استانی فعالیت می‌کنند، احساس کمبود نسبت به دانشگاه‌های دولتی نداشته باشند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه من بسیاری از برنامه‌ها را در این زمینه تغییر خواهم داد، گفت: علاوه بر آن برنامه‌های ساماندهی و اجرایی را نیز در دانشگاه فرهنگیان تغییر خواهم داد، اما اینکه می‌گویند من مخالف دانشگاه فرهنگیان هستم، صحیح نیست. چرا که من ۱۶ سال پیش پیشنهاد تاسیس آن را دادم و پس از ۱۴ سال با تصویب مرجع قانونی این دانشگاه تاسیس شده است و این از عجایب روزگار است که در راستای پوشاندن حق و باطل است.

نجفی با بیان اینکه عده‌ای اصرار می‌کنند که نجفی حقوق فرهنگیان را اضافه کرده است، خاطر نشان کرد: برادران و خواهران عزیز؛ رضایت شغلی فرهنگی مبتنی بر ۴ مولفه است که یکی از آنها حقوق و مزایا است. فرصت نیست همه آنها را توضیح بدهم. شما اهل فن هستید و اطلاع دارید، ولی خانواده فرهنگیان باید در کشور باید رضایت شغلی داشته باشند، اینکه احساس کنند در تصمیم‌گیری‌های آموزش و پرورش مشارکت دارند و احساس کنند کرامت و منزلت اجتماعی آنها رعایت شده است، ارزش دارد.

وی با انتقاد از این موضوع که نباید معلمی را بدون آشنایی و آموزش سر کلاس ششم ابتدایی بفرستیم، عنوان کرد: این چگونه می‌تواند جواب دانش‌آموز را بدهد، این خرد کردن معلم است و از بین بردن رضایت شغلی اوست. بنده حرفم این است اگر نظام مربوط به ۶-۳-۳ باید اجرا شود که من هم معتقد به اجرای آن هستم که حالا شروع شده است، باید اشکالات آن را برطرف کنیم و تقدمات و تاخرات در آن رعایت شود. اینکه کتاب، معلم و فضا آماده نشده، ناگهان این نظام آموزشی اجرا شود، بلایی را سر آموزش و پرورش می‌آورد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تاکید بر پرهیز از صرفا شعار دادن در آموزش و پرورش اضافه کرد: آنچه که در این برنامه ۵۹ بندی آورده‌ام، به تک‌تک آنها معتقدم و برای اجرای تک‌تک آنها اقدام خواهم کرد، مگر آنکه در بحث کارشناسی و تخصصی به این نتیجه برسم که اشتباه کردم و تلاش خواهم کرد آن را هم اصلاح کنم.

نجفی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: برخی از دوستان مخالف بنده روز گذشته بحث‌ها را به جاهای دیگری بردند و بحث‌های سیاسی را عمدتا مطرح کردند که جواب دادن آنها نیز وقت خود را دارد. روز یکشنبه قرار بود در کمیسیونی در مورد مسائل سیاسی صحبت کنم که وقتی صبح آن روز به کمیسیون مراجعه کردم گفتند که امروز وقت شما نیست و لذا مجبورم بخشی از پاسخ‌ها را بدهم.

وی خطاب به نمایندگان مخالف خود که عصر دیروز نطق خود را در مجلس بیان کرد‌ه‌اند اظهار داشت: شما باعث شدید که من ۱۰،۱۲ دقیقه از وقتم را که باید در مورد آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت صحبت کنم و پیام خود را برای اجرای برنامه‌ها اعلام کنم، بیایم و بر مسائل سیاسی تمرکز کنم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در خصوص نطق دیروز نماینده مخالف وی اظهار داشت: بنده به عنوان عضو شورای شهر بر اساس مصوبه این شورا با عده‌ای از اعضای شورا به قول آقای لاهوتی، نه تنها با خانم الف بلکه با تمام اعضا به خانواده‌هایی که در انتخابات ۸۸ خسارت و لطمه دیدند سر زدیم. به آن زنی که همسرش را به ناحق از دست داده و نه در تظاهرات شرکت کرده بود، بلکه برای تهیه دارو به داورخانه رفته بود، اما تیر خورده بود و دو بچه بی‌سرپرست نیز دارد و حیران و سرگردان بود. اگر کمک نکنیم و نسبت به نظام علاقه‌مند نکنیم و احساس نکند که پناهگاهش نظام جمهوری اسلامی است به سمت رسانه های بیگانه‌ می‌رود. این کار را کردیم و نزد او رفتیم.

نجفی افزود: این در حالی بود که این وظیفه شما نمایندگان تهران بود که این کار را انجام دهید، ولی ما این کار را انجام دادیم و گزارش آن را دو بار به مقام معظم رهبری دادیم و ایشان آن را به شورای امنیت ملی ارجاع دادند و حالا ما اینجا بدهکار شدیم؟ من خیلی متاسفم که این حرف‌ها را می‌زنم، اما شما مطرح کردید.

وی تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی ولایی است و در راس آن بگوییم راس، بگوییم محور، بگوییم جان، بگوییم اساس مقام معظم رهبری است. بنده و سایر بزرگوارانی که قبول کرده‌اند آسایش خانواده‌شان را فدا کنند و وارد این میدان اجرایی شوند که شما می‌دانید شرایط کشور چقدر سخت است، روشن است که برای خدمت، برای مردم، برای نظام و معتقد به نظام ولایت و پایبند به منویات ولایت است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با طرح این پرسش که آیا این سوال است که شما از من می‌پرسید که اصلا رهبری را قبول دارید، تصریح کرد: کسی که می‌خواهد وزیر بشود ممکن است، پایبند به این نظام نباشد؟ این وزارت مگر برای ما و دوستان ما چه دارد؟ من ۱۶ سال پیش وزارت آموزش و پرورش را ترک کرده‌ام و در تمام این ۱۶ سال هم خدا می‌داند که اصلی‌ترین دغدغه‌ام آموزش و پرورش بوده است و ارتباط داشته‌ام با فرهنگیان، من کسی نیستم که آموزش و پرورش را رها کنم.

نجفی با بیان این جمله که خدا را شاهد می‌گیرم که دو فاکتور باعث شد من این سمت را قبول کنم والا مخالف بودم، اظهار داشت: یک فاکتور تکلیف آقای دکتر روحانی بود که گفت من به شما تکلیف می‌کنم و من خواهش کردم که شما با مقام بالاتر مشورت کنید و اگر نظرتان عوض شد من خوشحال می‌شوم که نیایم.

وی دومین فاکتور را اصرار و بزرگواری فرهنگیان دانست و ادامه داد: من از دیروز تاکنون حدود ۵۶۰ پیامک دریافت کرده‌ام. اکثر کسانی که پیامک به من فرستاده‌اند را نمی‌شناسم، حدود ۷۰۰ ایمیل برای من آمده است و خدا می‌داند که خیلی از آنها نوشته‌اند که ما ختم قرآن نذر کرده‌ایم برای رای آوردن شما. این فرهنگی کسی است که من دست رد به سینه او بزنم؟ نمی زنم. و اینکه شما رای بدهید یا ندهید خود می‌دانید و باید تکلیف شرعی بر شما روشن باشد، ولی من دست رد به سینه فرهنگیان و همچنین دکتر روحانی نزده‌ام و نخواهم زد و به همین دلیل در این چند روز تمام سعی‌ام را کردم که نمایندگانی که از من سوال کردند را توجیه کنم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: بنده زمانی که مقام معظم رهبری رئیس‌جمهور بودند و جناب آقای موسوی نخست وزیر، در سال ۶۷ به آموزش و پرورش آمدم. آقای مرتضی آقامحمدخان شاهدند که به من زنگ زدند و گفتند که آقا فرمودند امروز آقای موسوی به شما پیشنهادی می‌کند که شما آن را رد نکنید.

نجفی با بیان اینکه من با این فاکتورها به آموزش و پرورش آمدم، والا من یک استاد دانشگاه صنعتی شریف بودم، گفت: از دانشجویان من در مورد اخلاق و علمم سوال کنید و ببینید چه می‌گویند و بپرسید که در کلاس‌های درس ریاضی من حدود ۲۵۰ دانشجو شرکت می‌کردند، ولی یک کلمه حرف سیاسی نمی‌زدم چرا که اعتقاد نداشتم به اینکه از وقت کلاس بگیرم و در آن حرف سیاسی بزنم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع فتنه سال ۸۸ اشاره و خاطرنشان کرد: من جزو فعالان سیاسی کشور بودم و در فعالیت‌های انتخاباتی شرکت داشتم. روز سه‌شنبه بعد از انتخابات از طرف مقام معظم رهبری به من تلفن شد و گفتم که تشریف بیاورید. در جلسه‌ای در حضور ایشان شرکت کنید، من از طرف ستاد هیچ‌کس در آن جلسه شرکت نکردم. آنها مرا دعوت کردند. مقام معظم رهبری در ابتدای جلسه فرمودند هر کس هر حرفی درباره انتخابات و تقلب دارد بزند. دو نفر از آقایان وزرای پیشنهادی در آن جلسه حضور داشتند. اینکه افتخار ماست که از ما دعوت کردند که در محضر رهبر معظم انقلاب در مورد انتخابات صحبت کنیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بر همین اساس اضافه کرد: آنجا پیشنهاداتی شد که خود مقام معظم رهبری جلسه را اداره می‌کردند و حتی خودشان به ما وقت می‌دادند و تعیین می‌کردند که چه کسی چند دقیقه صحبت کند. بعد از اینکه این پیشنهادها مطرح شد، جمع‌بندی ایشان این بود که ما نباید خلاف قانون کاری انجام دهیم. قانون شورای نگهبان را مسئول این امر کرده. بنابراین ۲ و ۳ نفر از اعضای شورای نگهبان نیز در آن جلسه بودند که فکر می‌کنم آقای کدخدایی نیز حضور داشتند. گفته شد شما بروید بررسی کنید، حرف شما فصل‌الخطاب است و حتی قبل از اینکه ایشان در ۲۹ خرداد در نمازجمعه آن فرمایشات را ایراد فرمودند ما مطیع این امر بودیم من کجا مصاحبه کرده‌ام که خلاف این امر بوده‌است؟

نجفی بر همین اساس اضافه کرد: به من می‌گویند مردم را برای حضور در تظاهرات تحریک می‌کردید من در کدام راهپیمایی شرکت کردم؟ بنده در هیچ‌کدام از آن راهپیمایی ها چند بعد و چه قبل از انتخابات حضور نداشتم نمی‌گویم آنهایی‌که شرکت کردند خلاف قانون عمل کردند، خیر من هم مثل آقای مطهری معتقدم قبل از ۲۹ خرداد شرکت در راهپیمایی اشکال نداشت، ولی اگر یک عکس از من بیاورید که من نجفی را در راهپیمایی روز دوشنبه بعد از جلسه با مقام معظم رهبری نشان دهد، قبول خواهم کرد که اصلا بنده راس فتنه بودم. چرا چیزی را می‌گویید که اشکال دارد؟ چرا چیزی را می‌گویید که درست نیست؟

وی با اشاره به اینکه ما در تمام مدت تلاش کردیم که آبی بر این فتنه بریزیم که آن را خاموش کنیم و یا حداقل شعله‌های آن را کم کنیم، هر چند که در مقابل عده‌ای با هر انگیزه‌ای سعی کردند که بنزین بر فتنه بریزند که البته ریختند و هنوز هم متاسفانه عده‌ای همین کار را می‌کنند، افزود: در خصوص مطلبی که درباره مصاحبه‌ من عنوان شد، باید بگویم که من متن کامل آن مصاحبه را دارم.بحث من این بود که یک خلافی به نظام نسبت داده می‌شود مثل داستان کهریزک و این دو حالت دارد.

نجفی ادامه داد: در آن مصاحبه گفتم که ما به عنوان دلسوزان نظام که بگوییم این خلاف اصلا اتفاق نیفتاده و باید دامن نظام از این اتهام پاک شود و آن را اعلام کنیم و یا این خلاف اتفاق افتاده، ولی ربطی به نظام ندارد و دو الی سه نفر آدم خودسر این کار را کرده‌اند. همه اینها مستند است. آقایان متاسفانه نه قبل آن را می‌گویند و نه بعد از آن و فقط می‌گویند که شما آن را مصاحبه را انجام داده‌اید و گفته‌اید که آقای کروبی خوب کاری کرده است که این کار را کرده است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اضافه کرد: من در آن مصاحبه گفتم که شروع این بحث با آقای کروبی نبوده است، در یک جلسه اختصاصی شورای شهر آقای مهندس چمران شرکت داشتند، بعضی از اعضای شورای شهر هم در آن حضور داشتند و به خانواده‌های بازداشت شد‌گان این حرف را به عنوان شایعه گفتند. خوب اگر ما این شایعه را بررسی کنیم و بگوییم که دروغ است، بهتر است یا اینکه لاپوشانی کنیم و این شایعه در رسانه‌های بیگانه و بین مردم اشاعه پیدا کند. این ریختن آب بر آتش فتنه است یا دامن زدن به این آتش است؟

نجفی افزود: می‌فرمایند شما با نام‌گذاری میدانی به نام ۹ دی مخالف بودید، اولا این چه بحثی است؟ آخر این کار، کار درستی است؟ در ثانی برادر من اگر این را می‌گویی علت آن را هم بگو. آقایان پیشنهادی آورده بودند که میدان آیت‌الله حق‌شناس را به نام میدان ۹ دی تغییر دهیم. بنده مخالف بودم و گفتم که آیت‌الله حق‌شناس از علما و بزرگان این کشور بوده است و نباید این کار انجام شود. کمااینکه همین کار را آقایان در قم انجام دادند و تونل غدیر را تونل ۹ دی نامگذاری کردند و به خاطر فشار علما و مردم دوباره اسم آن را عوض کردند. حال آنجا علما نزدیکشان بودند متوجه شدند و اعتراض کردند، اما اینجا علما نزدیکشان نبود و اعتراض نکردند.

وی با تاکید بر اینکه بر اصولی پایبندم و حق نداریم که اسم میدان آیت‌الله حق‌شناس را عوض کنیم و اسم آن را به میدان ۹ دی تغییر دهیم، افزود: آیا این واقعا منصفانه است که شما یک قسمت را بگویید و قسمت دیگر را نگویید؟ خواهران و برادران عزیز! من یک تحلیل گر سیاسی هستم، بینش سیاسی داشته و دارم و هیچ‌گاه هم آن را پنهان نکرده‌ام، اما معتقدم در نظام اجرایی کشور به خصوص آموزش و پرورش اعمال بینش و سلیقه سیاسی ظلم به این نظام است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: در تمام دوران فعالیت اجرایی‌ام به مدت ۹ سال وزیر آموزش و پرورش بودم و شروع به کارم از زمان ریاست‌جمهوری آقا بود. ۳ سال در فرهنگ آموزش عالی آن زمان بودم. ۳ سال در سازمان برنامه دوره اصلاحات بودم ۲ سال در صدا و سیما به عنوان معاون حضور داشتم. شما یک نمونه بیاورید که من در مورد فعالیت‌های اجتماعی اعمال نظر سیاسی کردم. تیم اجرایی من در تمام این مدت حضور داشتم و حداقل آقای حدادعادل به این مورد شهادت می‌دهد که یک تیم کاملا فراجناحی و بعضی از آنها از این جناح و بعضی از آن جناح در این تیم بودند.

نجفی افزود: هیچ کدام از وزرای پیشنهادی به دکتر روحانی تحمیل نشده است و خودشان هم گفتند که روحیشان روحیه تحمیل‌پذیر نیست. حدود یک ماه قبل جناب دکتر زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات که خدمتشان بودیم گفتند که نظر کمیسیون یکی از اعضای کمیسیون برای وزارت آموزش و پرورش است. بنده همان روز به آقای دکتر روحانی این مطلب را منتقل کردم، ولی ایشان این وزارت را بر من تکلیف کردند و من نیز مسئولیت آن را تا اینجا پذیرفته‌ام.

وی تاکید کرد: واقعا به این امید که ذخیره‌ای برای نظام باشیم. هیچ توقعی هم از شما ندارم. شما بر اساس وجدان خودتان و حجت شرعی‌تان تصمیم بگیرید و رای دهید و اگر رای آوردید آن را به فال نیک می‌گیرم و با قوت و بدون منت این مسئولیت را می‌پذیرم و امیدوارم این برنامه پیشنهادی را بدون منت انجام بدهم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در پایان خاطر نشان کرد: اگر رای نیاوردم دست شما را می‌فشارم و این تکلیف را بر دوش من برداشته‌اید و خدا می‌داند که از جهاتی خوشحال خواهم شد. اگر هر کسی وزیر آموزش و پرورش شد، حل مشکلات این وزارتخانه نیاز به قیام نظام دارد یک وزیر و وزارتخانه و حتی کمک‌ تنهای مجلس کافی نیست چه وزیر شدم یا نشدم سعی می‌کنم با مجلس تعامل داشته باشم و خدمت به نظام منحصر در وزارت نیست و راه خدمت کردن زیاد است و من آماده شده‌ام برای سوختن پای این نظام و فدا شدن پای نظام.

۱۳۹۲/۵/۲۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...