نسخه چاپی

زارعي در مخالفت با وزير پيشنهادي ارتباطات:

تخصص مخابراتی واعظی مربوط به دوران"ترانزیستورها" است/ تعجب واعظی از انتخاب خودش

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینكه واعظی تخصص لازم برای تصدی وزارت ارتباطات را ندارد،‌ گفت: من و آقای واعظی زمانی این درس‌ها را قبل از انقلاب خواندیم كه ترانزیستورهای لامپی وجود داشت و حجم رادیوها یك متر بود.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، علی‌اصغر زارعی نماینده مردم تهران در مجلس شواری اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در صحن علنی مجلس طی سخنانی با اشاره به سوابق وزیر پیشنهادی ارتباطات اظهار داشت: واعظی از سال ۶۵ تا ۹۲ یعنی ۲۷ سال در مسائل روابط بین الملل و عرصه‌های سیاسی حضور داشته است و از سال ۵۸ تا ۶۵ یعنی ۷ سال در مخابرات حضور داشته اند و تحصیلات تکمیلی وی در علوم سیاسی است.

وی ادامه داد: نتیجه می‌گیریم که تخصص واعظی برای مجموعه صنایع مخابرات، فناوری اطلاعات و الکترونیک آن هم با تحصیلات قبل از انقلاب اساساً کافی نیست و حتی وی آشنایی اولیه با مبانی این صنعت ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه من و آقای واعظی که این درس‌ها را قبل از انقلاب خواندیم، آن زمان ترانزیستورهای لامپی وجود داشت و حجم رادیوها یک متر بود، ولی بعدها نسل بعدی آنها ، نیمه هادی‌ها و تراشه ها به بازار آمدند و امروز نیز کیف‌های کوچکی که ماموریت دستگاه های بزرگ را انجام می‌دهند وجود دارد که از حیث مبانی نسبت به گذشته متمرکز است.

زارعی گفت: در زمانی که واعظی تحصیلات تخصصی مخابرات و الکترونیک را داشتند، در دانشگاه‌ها مینی فرم داشتیم، اما امروز پی‌سی‌ها و کامپیوترهای کوچک وجود دارد که اساس دانش آن با گذشته متفاوت است. امروز آنچه را که در ارتباطات به کار می‌گیریم، با گذشته تفاوت دارد. لذا مسائلی در حوزه ارتباطات بوده اند که در گذشته اساساً وجود نداشتند.

وی با اشاره به اینکه امروز امنیت مخابرات و رمز نگاری بحث‌های جدی هستند که در عرصه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح است، اظهار داشت: مخابرات فضایی و ماهواره چیزهایی نیست که در گذشته وجود داشته و بتوانیم با معلومات گذشته این وزارتخانه را اداره کنیم. همچنین ضمن احترامی که به آقای واعظی می‌گذاریم، اما وی از حیث تجربه نیز فاقد این ویژگی‌ها هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس در خصوص آشنایی وزیر پیشنهادی ارتباطات با مخابرات کشور و صنایع الکترونیک تاکید کرد: بعید می‌دانم که آقای واعظی از نزدیک کارخانجات مخابرات و الکترونیک را بازدید کرده باشند و با مدیران آنها دیدار کرده باشند، چرا که به واسطه آشنایی گذشته با این مدیران، آنها با ما تماس می‌گیرند و گله مند هستند.

زارعی ادامه داد: صد سال است که در رشته‌های الکترونیک و سخت افزار و نرم افزار نیرو تامین می‌کنیم، اما به تخصص و تجربه‌های آنها بی‌ اعتنایی می‌شود. همچنین امروز تا سطح تحصیلات تکمیلی نیز فارغ التحصیل داریم.

وی افزود: در بعد تجارت و دولت الکترونیک دانش‌های جدیدی در این عرصه ایجاد شده است. اگر معتقدیم کسانی توانستند اقتصاد خود را چند پله ارتقا دهند، آنها دانش دولت الکترونیک را پیاده سازی کردند، لذا وزیر پیشنهادی ارتباطات نسبت به این مطالب بیگانه است.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به برنامه‌های واعظی، گفت: براساس برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات که دو صفحه آخر آن مربوط به برنامه‌ کاری است، عمداً تحلیل شاخص‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات نشان داده شده است و سیاست‌های کلان را در آن مطرح کرده اند، اما در دو صفحه آخر جدولی نمایش داده شده که نشان می‌دهد ایران از سال ۲۰۰۷ در برخی از شاخص‌ها تفاوت‌های قابل توجه‌ای با گذشته دارد. به طور مثال اگر در شاخص توسعه ICT مقایسه‌ای بکنیم، در سال ۲۰۰۲، ۱.۹۳ و در سال ۲۰۰۷ ، ۲.۹۴ هستیم. از سال ۸۶ که شاخص‌های توسعه اصلاح شده، دلیل این مسئله آن بوده که مدیران متخصص در وزارت ارتباطات منصوب کردیم. لذا مگر می‌شود وزیری که خود تسلط و احاطه ندارد را منصوب کنیم و وزارتخانه را به کارشناسان واگذار کنیم؟

زارعی گفت: شاخص‌ها نشان می‌دهد که مدیران عالی هر چقدر به درستی انتخاب شوند، تاثیر آنها در اصلاح شاخص های توسعه خود را نشان می‌دهد. امروز در کشور بازارهای مصرف داخلی در تجهیزات الکترونیک و مخابرات، پر از تولیدات کشورهای خارجی است. ما هر زمانی که به عنوان حاکمیت مدیریت کرده و تولید داخل را تقویت کردیم، تولید کنندگان داخلی راضی بودند و توانستیم ارتباط دانشگاه و صنعت را تقویت کنیم.

وی اظهار داشت: امروز زیرساخت‌های مخابراتی ما وابسته به تجهیزات خارجی است و در برخی از تجهیزات وابستگی داریم. واعظی حتی به بازارهای این عرصه آشنایی ندارد و هرچقدر دلتان بخواهد در مسائل سیاسی منطقه و دنیا تسلط دارد. نکته ای که از واعظی نقل شد و در فضای مجازی هم عنوان شده بود این بود که واعظی به عنوان امور خارجه مکلف به انجام مسئولیت‌ خواهد بود، ولی وقتی که وی به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی شد، برای خود وی و جامعه متخصصین عجیب بود.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: در برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات به چند جمله اشاره شده و بهتر بود که در برنامه‌های وی، برنامه‌های اجرایی داده می‌شد و این به دلیل عدم آشنایی او به این حوزه است. ما در بخش خصوصی سازی در مخابرات کارهایی انجام دادیم، ولی به همراه خصوصی سازی سرمایه گذاری در توسعه مخابرات کاهش یافته است و مسئولیت این موضوع با مدیران است که باید وزیر پیشنهادی برای آن راه کار ارائه دهد.

زارعی گفت: ارتباطات و فناوری اطلاعات جزو صنایعی است که درآمد زایی بالایی دارد، اما چرا در توسعه کمترین تاثیر را دارد؟ عدم سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها مشکل است. همچنین در شبکه ملی اطلاعات که مطالبه ملی کشور است و در برنامه پنجم توسعه آورده شده، وزیر پیشنهادی برنامه اجرایی ارائه نداده است .

وی با اشاره به موضوع فضای مجازی تاکید کرد: در بحث فضای مجازی آنقدر مهم بوده که شورای عالی فضای مجازی ایجاد شد، ولی در برنامه آقای واعظی ورودی به این عرصه نمی‌بینیم درصورتی که این موضوع جز وظایف حاکمیتی است. همچنین نباید در مرکز ملی فضای مجازی دنبال تصدی‌گری باشیم در حالی که شورای عالی فضای مجازی از حیث ارتباطات و اینترنت هم‌تراز با شورای امنیت ملی باید در فضای کلان کشور نظارت کند که چیزی دیده نمی‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه در فیلترینگ مخابرات و اینترنت مشکلاتی وجود دارد، گفت: وزیر پیشنهادی ارتباطات در این زمینه‌ها نیز برنامه‌ای ارائه نداده است. ضمن اینکه یکی از مسائلی که بنده با آقای واعظی مطرح کردم، این است که وی می‌خواهد برای جبران ضعف این مدیریت معاونینی را منصوب کند تا این نقیصه را برطرف کند. این امر درست نیست، چرا که وزیر پیشنهادی ارتباطات باید تخصص داشته باشد.

زارعی در پایان خاطر نشان کرد: از آقای واعظی درخواست می‌کنم با توجه به این که شخصیت سیاسی است و در عرصه‌های اجتماعی و بین المللی نقطه نظر داشته است و اعلام موضع کرده، لذا در حوادث کشور بالاخص حوادث پس ازا نتخابات مواضع خود را به صورت شفاف بیان کند تا ما روشن شویم.

۱۳۹۲/۵/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...