نسخه چاپی

درخواست تهران از مالزی برای تبعه ایرانی

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در واكنش به اظهارات مطرح شده از سوی گروه 1+5 پیرامون احتمال ارتقای سطح مذاكرات با ایران اظهار داشت: از سوی گروه 1+5 به صورت رسمی چیزی به ما اعلام نشده و قاعدتا باید تا تشكیل دولت آقای روحانی صبر كرد.

به گزارش نما به نقل از مهر، سید عباس عراقچی سخنگوی وزارت خارجه پیش از ظهر امروز سه شنبه در نشست خبری هفتگی با نمایندگان رسانه های گروهی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه یکی از انتقادات رئیس جمهور در مبارزات انتخاباتی به سطح مذاکرات ایران و 1+5 در دوره مدیریت آقای جلیلی بود و اخیرا زمزمه هایی از طرف رسانه های نزدیک به گروه 1+5 درباره ارتقای سطح مذاکرات به سطح وزیران مطرح شده است، موضع جمهوری اسلامی ایران در این خصوص چیست، تصریح کرد: هنوز چیزی قطعی نیست و این نکته نیز به صورت خبر قطعی به ما نرسیده است و جمهوری اسلامی ایران مطلع نیست که تصمیمی از سوی غرب یا گروه 1+5 گرفته شده باشد.

وی اضافه کرد: باید منتظر بمانیم تا دولت جدید در جمهوری اسلامی ایران مستقر و تصمیم گیری کند.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای یادآور شد: در مذاکرات دور قبلی نیز مسئولیت گروه 1+5 با خانم اشتون بود که در سطح وزیر قرار دارد و ایشان به عنوان وزیر سیاست خارجی اتحادیه اروپا مطرح است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی در رابطه با آخرین وضعیت یک تبعه ایرانی در مالزی که به اتهام تلاش برای خرید کالاهای مورد تحریم در حال محاکمه است، اظهار داشت: متاسفانه در چند سال اخیر با پدیده ای مواجهیم که آمریکا برای هموطنان ایرانی دام ها و داستان هایی ساخته که منجر به دستگیری آنان در کشورهای مختلف شده که بعضا کشورهایی برای این منظور انتخاب شده اند که روابط خوبی با ایران داشته اند تا به روابط ایران با این کشورها خدشه وارد شود.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه اضافه کرد: علاوه بر آقای فرهادی دو نفر دیگر نیز در مالزی گرفتار چنین داستان های ساختگی هستند که به تلاش برای خرید کالاهای تحت تحریم متهم و دستگیر شده اند و آمریکا درخواست استرداد آنها را داده است.

عراقچی افزود: ما مطمئن هستیم که این یک دسیسه و توطئه علیه جمهوری اسلامی ایران و اتباع ایرانی است و از این سه نفر یکی از آنها برای اولین بار و به عنوان توریست وارد مالزی شده و دو نفر دیگر دانشجو بوده و زندگی طبیعی در مالزی داشته اند.

وی با اشاره به اینکه پرونده این افراد به صورت قضایی در مالزی در حال پیگیری است، اظهار کرد: به حسن نیت و درایت مقامات سیاسی و قضایی مالزی اطمینان داریم و مطمئنیم بعد از بررسی قضایی پرونده حکم بی گناهی هر سه نفر صادر و آنها آزاد خواهند شد.

عراقچی یادآور شد: یک مرتبه دادگاه برای آقای فرهادی حکم بی گناهی صادر کرده که دادستان درخواست تجدیدنظر داده و قرار است فردا حکم صادر شود و امیدواریم شائبه سیاسی بودن در این قضیه به وجود نیاید.

۱۳۹۲/۵/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...