نسخه چاپی

آمریكا باید محرمانه با ایران مذاكره كند

اندیشكده «گروه بحران بین‌الملل» به واشنگتن توصیه كرده است كه با تهران وارد مذاكره مستقیم اما محرمانه شود و در این مذاكرات علاوه بر برنامه هسته‌ای، موضوعات مرتبط با امنیت منطقه‌ای هم مورد بحث قرار گیرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، یک اندیشکده معتبر اروپایی روز سه‌شنبه به واشنگتن توصیه کرد با تهران وارد مذاکرات مستقیم محرمانه شود. این اندیشکده به کشورهای غربی هم توصیه کرده است که انتظار نداشته باشند دولت جدید ایران، به آن‌ها امتیازات گسترده دهد.

اندیشکده «گروه بحران بین‌الملل» در گزارش خود نوشته است که آمریکا و کشورهای اروپایی باید برای آنکه شانس موفقیت مذاکرات را افزایش دهند، اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را متوقف کنند.

این اندیشکده در ابتدای گزارش خود می‌نویسد: در منطقه‌ای که تقریبا هیچ‌چیزی جز اخبار بد از آن بیرون نمی‌آید، روی کار آمدن «حسن روحانی» به عنوان رئیس‌جمهور ایران، کورسویی از امید را ایجاد کرده است. البته هنوز بیشتر از پاسخ، سوال وجود دارد. در مورد میزان اختیارات وی، در مورد نگاه او به برنامه هسته‌ای که او مدت‌هاست در جریان آن بوده، و همچنین در مورد میزان انعطاف و صبری که غرب باید نشان دهد. با این حال، با وجود آنکه، دو طرف احتمالا فعلا محتاطانه عمل می‌کنند، اما اکنون زمان آن است که طرح‌های بلندپروازانه‌تری به میز مذاکرات آورده شود و مذاکرات چندجانبه کنونی، با یک کانال مذاکرات دوجانبه بین ایران و آمریکا و دایره‌ای گسترده‌تر از موضوعات مرتبط با امنیت منطقه‌ای، تکمیل شود.

این یادداشت اشاره می‌کند که دولت جدید احتمالا بیش از آنکه بخواهد در زمینه میزان فعالیت‌های هسته‌ای امتیازدهی کند، به دنبال شفاف‌سازی است، و می‌نویسد: تغییر رئیس‌جمهور در ایران به تغییرات مهم در روش و تاکتیک‌های مذاکره منجر می‌شود، اما قطعا تغییری در خواسته اصلی ایران، ایجاد نمی‌کند: به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی و کاهش قابل ملاحظه تحریم‌ها. امروز دستیابی به توافق هسته‌ای با زمانی که روحانی آخرین بار در جریان این پرونده بود، بسیار مشکل تر شده است. مواضع سخت‌تر و اعتمادها کمرنگ‌ شده، برنامه هسته‌ای به میزان قابل‌توجهی پیشرفت کرده و تحریم‌ها هم انباشته شده است. همانطور که غربی‌ها نسبت به توانایی‌های روحانی تشکیک می‌کنند، ایران هم نسبت به اینکه غرب به خصوص آمریکا بتواند مدل مورد نظر ایران را بپذیرد و «باراک اوباما» توان برداشتن تحریم‌ها را داشته باشد، بدبین هستند.

چنین بدگمانی‌هایی اجتناب‌ناپذیر است، اما نباید به فلج شدن مذاکرات بیانجامد. مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 زمانی به بن‌بست رسید، اما حالا شرایط طوری است که این مذاکرات می‌تواند مانند سابق امیدبخش باشد. برای رسیدن به چنین شرایطی، سه راه مرتبط با هم وجود دارد: تغییر ماهیت اصلی معامله‌ای که باید انجام گیرد از طریق توافقی اعتمادساز در مورد غنی‌سازی 20 درصدی ایران و تعیین بازه زمانی احتمالی برای پایان دادن به مناقشه هسته‌ای، اصلاح مدالیته مذاکرات از مسیر مکمل‌سازی گفت‌وگوهای چندجانبه با مذاکرات محرمانه و دوجانبه ایران و آمریکا و نهایتا گسترش دایره مذاکرات به نحوی که مسائل امنیت منطقه‌ای را نیز در بر بگیرد.

امیدی که با انتخاب روحانی به وجود آمده، می‌تواند به سرعت رشد کند، یا اینکه خیلی زود از بین برود. در حالی که او با تحویل گرفتن پست ریاست‌جمهوری با چالش‌های بیشمار داخلی و خارجی روبرو می‌شود، بهتر است غرب وی را به حرکت در مسیر صحیح تشویق کند.

۱۳۹۲/۵/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...