نسخه چاپی

"تدبیر" روحانی "امید" متقاضیان مسكن مهر خواهد شد؟!

وزارت راه و شهرسازی سال گذشته در پی افزایش قیمت مصالح ساختمانی در بخشنامه‎ای اجازه افزایش قیمت تمام شده مسكن مهر را به پیمانكاران ابلاغ كرد.

به گزارش نما به نقل از افکار نیوز، در تازه ترین خبرهای از مسکن مهر آمده است که ظرفیت مسکن مهر پردیس تکمیل شده و کسانی که هیچ آورده ای نداشتند از فهرست متقاضیان مسکن حذف شده اند و جای خود را به رزروی ها داده اند. این در حالیست که پیش از این ثبت‎نام کنندگان در پروژه مسکن پردیس اعلام کرده‎ بودند توان پرداخت افزایش آورده را ندارند و مسئولان نیز در واکنش به این موضوع گفته بودند که چنانچه اعضا نتوانند آورده خود را تامین کنند، از پروژه حذف خواهند شد.

این در حالی است که بر اساس قانون مسکن مهر، چنانچه شهروندان متقاضی در هر مرحله‎ای از پروژه اعلام انصراف کنند، دو تا سه سال حق ثبت‎نام و برخورداری از تسهیلات مسکن مهر در سایر مناطق را ندارند.

شاید حذف شده ها بداقبال های بازار مسکن مهر باشند، کسانی که به امید سرپناه دار شدن هرچه پس‎انداز داشته اند را داده اند اما حالا بعد از سه سال تنها دفترچه قسط وام بانکی به دستشان رسیده ولی قسط مسکن مهرشان آماده نیست.

وقتی احمدی نژاد رییس جمهور شد، طرح مسکن مهر برای خانه دار شدن بی خانه ها کلید خورد، اما حالا که احمدی نژاد با سکانداری پاستور خداحافظی کرده است، همه نگرانند که مبادا طرح مسکن مهر در دولت "تدبیر و امید" متوقف شود یا تغییر کند.

روحانی قبل از رییس جمهور شدن وعده داده بود که مسکن مهر را ادامه خواهد داد. وزیر پیشنهادی وی نیز به نمایندگان قول داده است که این طرح را ادامه می دهد. عباس آخوندی، وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت راه و شهرسازی هم اولویت کاری خود را حل مشکلات خریداران مسکن مهر عنوان کرده و گفته است که از نهادهای خیریه، شهرداری‎ها و شهروندان برای تامین نیازهای مسکن مهر کمک خواهد گرفت. این قول وزیر در حالیست ‎که وی درطی سال های گذشته از منتقدان و مخالفان طرح مسکن مهر بود و بارها خواستار بازنگری سیاست های دولت در بخش مسکن شده بود.

یکی از اولویت کاری دولت یازدهم، تکمیل و تحویل مسکن مهر و ساماندهی وضعیت پروژه‎های نیمه‎کاره این بخش است. اما دولت یازدهم در آغاز کار با کسری بودجه و بودجه غیرواقعی روبرو است.

از سوی دیگر در دولت دهم خرید و فروش مسکن مهر غیرقانونی اعلام شده بود ولی با این وجود بازار خرید و فروش مسکن های مهر به لطف بازار گرمی دلالن همواره گرم بود. در آخرین روزهای کاری دولت احمدی نژاد بود که محدودیت خرید و فروش واحدهای مسکن مهر حذف و اعلام شد که سقف تسهیلات بانکی مسکن مهر افزایش می‎یابد. با این حال جمعی از متقاضیان مسکن مهر پردیس در نامه‎ای به علی نیکزاد، وزیر راه و مسکن و شهرسازی نسبت به افزایش چندباره آورده متقاضیان اعتراض کردند.

اینها در حالیست که گزارش ها حاکی از افزایش ۸۰درصدی قیمت تمام شده پروژه پردیس است. در هنگام ثبت نام قیمت تمام شده یک واحد مسکونی در پردیس ۲۰ میلیون تومان اعلام شده اما حالا قیمت تمام شده هر واحد ۳۶ میلیون تومان است.

سایه شوم تورم بر سر مسکن مهر
آن‎گونه که علی نیکزاد گفته است؛ از آغاز طرح مسکن مهر تا به حال ساخت و ساز ۴.۴ میلیون واحد مسکونی آغاز شده و تا خرداد ماه امسال ۱.۵ میلیون واحد به متقاضیان واگذار شده است. اما کارشناسان این آمار را واقعی نمی‎دانند و معتقدند که در شش سال گذشته دولت تنها ۲۵۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح مسکن مهر را تکمیل کرده است.

رئیس کانون انبوه سازان مسکن دلیل کندی پیشرفت پروژه‎های مسکن مهر را عدم تامین اعتبار دانسته و گفته است که قیمت تمام شده مسکن افزایش یافته است. علیرغم این که وزارت مسکن نیز با افزایش قیمت‎ها موافقت کرد اما باز هم پیمانکاران برای تکمیل پروژه‎ها با کسری بودجه و کمبود منابع مالی روبرو هستند.

وزارت راه و شهرسازی سال گذشته در پی افزایش قیمت مصالح ساختمانی در بخشنامه‎ای اجازه افزایش قیمت تمام شده مسکن مهر را به پیمانکاران ابلاغ کرد. رئیس کانون انبوه سازان گفته است که میزان افزایش قیمت اعلام شده از سوی دولت هشت درصد است در حالی که قیمت مصالح ساختمانی بیش از پنجاه درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که کارشناسان اقتصاد و مسکن معتقدند که دولت بخش زیادی از اعتبار سایر بخش‎ها را به طرح مسکن مهر تزریق کرده است. حسینعلی شهریاری، رئیس سابق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس سال گذشته گفته بود: دولت اعتبار بیمارستان‎ها را به مسکن مهر تزریق کرده است.

محمدعلی سهمانی، کارشناس تامین منابع مالی مسکن نیز به روزنامه دنیای اقتصاد گفته است: دولت در خزانه را برای سایر بخش‎ها قفل کرد و شیر تزریق به بخش مسکن را تا انتها باز گذاشت.

به گفته او، تسهیلات پرداختی بانک مسکن در سال‎های گذشته پنج برابر افزایش یافته است. گزارش بانک مسکن نیز نشان می‎دهد که تسهیلات این بانک در سال گذشته به نسبت سال ۹۰ نزدیک به سه برابر افزایش یافته است.

به گفته رئیس بانک مسکن، تسهیلات اعطایی این بانک به مسکن مهر در سال ۱۳۹۰ به ۳۲ هزار میلیارد تومان رسیده است و دولت در ردیف متفرقه قانون بودجه اعتبارهایی را به مسکن مهر اختصاص داده است.

علی نیکزاد گفته است که دولت ۱۲۰ هزار میلیارد تومان در قالب طرح مسکن مهر سرمایه‎گذاری کرده است. همچنین به گفته معاون وزیر مسکن، شهر سازی و راه‌سازی دولت بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه برای تامین زیرساخت‎های بخش انرژی مسکن مهر به وزارت نیرو یارانه پرداخت کرده است.

سهم متقاضیان مسکن مهر بخش دیگری از منابع مالی است که به این طرح تزریق شده است. دولت در حالی که آورده نخست شهروندان را حداکثر پنج میلیون تومان اعلام کرده بود، در مراحل بعدی سهم آورده متقاضیان مسکن مهر را تا بیست میلیون تومان نیز افزایش داد.


جیب خالی دولت و چشم نگران شهروندان
دولت جدید از سویی توانایی توقف پروژه های مسکن مهر را ندارد؛ چرا که مسکن مهر یکی از تعهدات به جای مانده دولت دهم است و بسیاری از شهروندان اندوخته خود را به امید صاحب‎خانه شدن در این پروژه سرمایه‎گذاری کرده‎اند. از سوی دیگر نیز دولت یازدهم در آغاز کار با کسری بودجه و بودجه غیرواقعی روبرو است و به گفته اکبر ترکان، سرپرست گروه مشاوران دولت یازدهم، خزانه دولت خالی است.

اصلی‎ترین مشکل دولت در تکمیل این طرح ناتمام، تامین منابع مالی است. دولت احمدی‎نژاد در سال‎های گذشته با تزریق نقدینگی بدون پشتوانه به بخش مسکن به رشد پایه پولی کشور دامن زده است. دولت یازدهم چنانچه تصمیم به کنترل نقدینگی داشته باشد، چاره‎ای جز تامین منابع مالی از طریق اوراق مشارکت بانکی و گشودن قفل تسهیلات بانکی سایر بانک‎های دولتی و خصوصی برای بخش مسکن ندارد تا هم به تعهدات به جای مانده دولت پیشین جامه عمل بپوشاند و هم به چشم انتظاری و نگرانی شهروندان پایان دهد.

تامین تسهیلات بانکی ساخت مسکن مهر به ۴۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که این رقم یک چهارم منابع بانکی کشور است که در پنج سال گذشته تنها نیمی از این تسهیلات پرداخت شده است.

۱۳۹۲/۵/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...