نسخه چاپی

متأسفانه بار تصدی مسئولیت این وزارتخانه به نام من افتاد

وزیر پیشنهادی تعاون، كار و رفاه اجتماعی گفت: هم دلی و مشاركت مردمی و ایستادگی مقام معظم رهبری بر اصول زمینه ساز تحقق مردم سالاری دینی شده است، من امروز در همین چارچوب در همین جایگاه ایستاده ام تا از برنامه هایم برای این وزارتخانه دفاع كنم.

به گزارش نما به نقل از واحد مرکزی خبر ، علی ربیعی در جلسه امروز چهارشنبه مجلس به دفاع از برنامه های خود پرداخت و افزود: زندگی با کرامت و توأم با دموکراسی، نقد دولت و تعامل و گفتگو، همه ناشی از این فرآیند است و ما آن را ارج می نهیم و معتقدم بدون ارج نهادن به آنها پذیرش مسئولیت خطرناک است.

ربیعی در ادامه به سخنان مخالفان اشاره کرد و گفت: متأسفانه بار تصدی مسئولیت این وزارتخانه به نام من افتاد، تا کنون از دولت شهید رجایی سه بار از این مسئولیت شانه خالی کردم اما این بار با درک استراتژیک وضعیت را چنان دیدم و اطمینان یافتم هر کس هر چه در توان دارد و در هر جایگاهی که هست باید برای عبور از شرایط پیچیده امروز، شرایطی که می تواند زمینه ساز جبران ناپذیری شود، به میدان بیاید.

وی افزود: گاهی فراموش می کنیم در چه شرایطی زندگی کردیم ؛ انتخابات روی داد و مردم به نامزدها رأی دادند و آسیب های اجتماعی رو به گسترش بود، بیکاری به دغدغه رهبری تبدیل شده بود و کار و سرمایه ایرانی در سراشیبی قرار گرفته و کیفیت زندگی بخش مهمی از جامعه در معرض تهدید است.

وی ادامه داد: امروز بخشی از جامعه به لحاظ هزینه سنگین درمان به طبقه فرودست سقوط می کنند، در این شرایط پذیرفتم که در این وزارتخانه رئیس جمهور کشورمان را کمک کنم.

ربیعی گفت: من معتقدم به فضل خداوند و با همکاری و حمایت مجلس شورای اسلامی می توانم به وظایفم ادامه دهم.

وی در ادامه به برنامه خود در بحث کار و اشتغال اشاره کرد و افزود: برخی از دوستان به این مباحث اشاراتی کردند که من ضروری می دانم در چند بخش به آنها پاسخ بدهم.

وی ادامه داد: بنده معتقدم اساس اعتدال گرایی در این وزارتخانه بخش اعظم آن در حوزه کار و اشتغال و بحث های کار شایسته و سه جانبه گرایی است که امیدوارم سند این سه جانبه گرایی در روزهای نخست کارم پخته تر و کارشناسی تر به مجلس ارائه شود.

ربیعی گفت: تسهیل فضای گفتگو با شرکای اجتماعی و تقویت تشکل های کارگری و کارفرمایی از دیگر برنامه هایم است و معتقدم همگان باید بتوانند در جریان کارگری و کارفرمایی تشکل های خود را به وجود آورند و این وزارتخانه از آنها حمایت کند.

وزیر پیشنهادی تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گفت: وقتی بحث از صیانت نیروی کار کردیم فقط مربوط به نیروی مشغول کار نیست، بلکه نیروهای داوطلب شغل هم در این مجموعه قرار می گیرند.

علی ربیعی در ادامه سخنانش در جلسه صبح امروز مجلس شورای اسلامی افزود: لذا گسترش چتر حمایت های اجتماعی در جامعه، کار و تولید بخشی از برنامه ارائه شده من در حوزه روابط کار و اشتغال خواهد بود؛ اشتغال فقط محصول پاشیدن بذر پول در زمین اقتصاد نیست، پول در بهترین حالت شرط لازم است و معتقدم در همین شرایط در صورت تحقق ثبات سیاسی و روشن بودن افق سیاست ها با تضمین حقوق مالکیت، مبارزه با فساد و دولت پاک جلو بردن می توانیم سیاست های پیشرفت گرا را به پیش ببریم و شغل ایجاد کنیم.

وی افزود: مطالعات زیادی در حوزه کار آفرینی کردم، در حوزه روابط کار و اشتغال برخی دوستان این ایراد را گرفتندکه ممکن است نگاه من نگاه یکجانبه کارگری باشد، کتمان نمی کنم نگاه مستضعف گرایانه و کارگری دارم اما نیک می دانم هر کس در این کشور آجر روی آجر بگذارد باید او را ارزش گذاشت، مجسمه او را ساخت ، معقتدم مجسمه اولین کسی را که چراغ برق و کارخانه را به ایران آورد باید ساخت.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: کار آفرینی و ایجاد شغل یک ارزش فراموش شده است و من به احیای آن اعتقاد دارم و در این باره ده ها پایان نامه شامل موانع حقوقی، سیاسی، در بخش امنیت و حوزه های فرهنگی که باید زمینه ساز بحث های چابک سازی دولت شوند برده ام.

ربیعی گفت: کشورهای هند، مالزی، کره، سنگاپور و چین دو سال- دو سال نیم مطالعه عمیق کردم که این کشورهای تازه صنعتی شده چگونه عبور کردند؛ تنها راه عبور ما و نجات کشور ایجاد شغل است و شغل است و شغل و من این را ارج می نهم ولی این هیچ مغایرتی با نگاه مستضعف گرایانه و کارگری ندارد.

وی ادامه داد: به یک سو افتادن، کشور را با بحران مواجه کردن است.

وزیر پیشنهادی تعاون ، کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت: دوستان سوال کردند "طریق ایجاد شغل در برنامه شما چیست؟" سیاست در عرصه اشتغال چهار بعد دارد؛ یک سیاست کلان است که به کل دولت، مجلس، قوانین و مقررات و به همه برمی گردد، دوم سیاست تنظیمی که متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و سیاست انفعالی مثل بیمه ها و حمایت کار است که مسئولیت آن را هم برعهده می گیرم و این مسئولیت سیاست انفعالی بخشی ازمسئولیت این وزارت خانه را خواهد بود.

ربیعی افزود: سیاست فعال نیز سیاستی است که مستقیم به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر نمی گردد و من در برنامه هایم شانه خالی نکرده ام و معتقدم مسئول پیگیری سیاست های فعال یعنی دستگاه هایی که باید ایجاد شغل کنند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

وی گفت: ارتقای شاخص های بهبود فضای کسب و کار باید در این وزارتخانه طراحی شود و به این نیز اعتقاد دارم.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ارتقای شاخص های بهبود فضای کسب و کار در این وزارتخانه باید طراحی شود.

ربیعی در ادامه سخنان خود در دفاع از برنامه هایش افزود: شاخص های کار شایسته مربوط به این وزارتخانه است و نوشتن و اجرایی کردن اسناد توسعه اشتغال استانی که امروز مشکل ماست برای برقراری توازن در ایجاد اشتغال استانی از جمله وظیفه این وزارتخانه است و من به آن اعتقاد دارم.

وی گفت: اگر در برنامه هایی به این مسائل به طور جزیی اشاره نشد، دلیل بر نادیده گرفتن آنها نیست.

ربیعی افزود: عرصه هایی مثل گردش گری صنایع، بازاریابی خدماتی و خدمات مرتبط با فن آوری اطلاعات زمینه هایی هستند که باید طرح ها و ایده های مربوط به آنها از این وزارتخانه به دولت برود.

وی گفت: تقویت کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی، صنایع کوچک و متوسط با آسیب شناسی وام های اشتغال و بنگاههای زود بازده که دو تجربه قبلی ماست از برنامه هایی است که آن را دنبال خواهم کرد.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نقطه توازن و تعادلی برنامه های دولت و این وزارتخانه این نیست که تابلویی از رشد و توسعه ترسیم شود که در آن عده ای با کشتی از دریا عبور کنند و عده ای در آن غرق شوند.

وی افزود: هیچ کس حتی مقام معظم رهبری و دولت چنین تابلویی را نمی پذیرد.

ربیعی افزود: بنابراین بخش رفاه اجتماعی یکی از بخشهایی است که باید متوازن کننده رشد و توسعه در کشور باشد.

وی گفت: نگاه یک بعدی به اقتصاد منهای رفاه اجتماعی برزیلی کردن کشور است.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ما دو تجربه را پیش روی داشته ایم از جمله تجربه ای که با سیاستهای توده ستایانه فقط به تزریق مسقیم پول می پرداخت.

ربیعی افزود: تجربه ای که بخواهد منهای نگاه حمایت گرانه اجتماعی به کسانی که ممکن است زیر چرخ دنده های رشد وتوسعه له شوند باشد، اگر بخواهد ادامه پیدا کند آن هم باعث برزیلی کردن است و پاسخ نمی دهد.

وزیر پیشنهادی تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در ادامه سخنانش گفت: نمایندگان مجلس ، بحث شستا و تأمین اجتماعی را مطرح کردند که من هم معتقدم 47 درصد از جمعیت کشور در این حوزه قرار دارند.

علی ربیعی در ادامه دفاعیات خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی افزود: خطاب به نمایندگان می گویم که مطلع باشید همه صندوقهای ما ورشکسته است و امروز نسبت میان شاغلان و مستمری بگیران زیر شش آمده و این خط قرمز و خطر است.

وی اضافه کرد: ما بین النسلی را رعایت نکرده ایم ، در سال 2020 با بحران بزرگی مواجه خواهیم بود و همه بودجه دولت را باید در همین جا هزینه کنیم.

ربیعی گفت: صندوق های فولاد سه ماه است که حقوق خود را نگرفته اند و این منابع و مصارفی که در بخش صندوق ها وجود دارد بزرگترین چالشی است که در آینده با آن روبرو خواهم بود.

وی افزود: پول بیمارستان ها ، پزشک ها و داروخانه ها داده نشده و اینها مجموعه مشکلات در این بخش است که معتقدم بخشی از آنها ناشی از مشکلات مدیریتی است ؛ در بخشهایی که مدیریت با ثبات داشتیم این مسائل را نداشتیم و متأسفم باید بگویم که این مجموعه بیشترین تغییرات مدیریتی را داشته است.

ربیعی گفت: اتاق ، حیات خلوت و سیاست زده شده است و من با خدای خود عهد کردم و خدمت نمایندگان نیز می گویم که مجموعه اقتصادی این وزارتخانه را از سیاست زدگی دور و حتماً برنامه های پاکدستی را در آنجا پیگیری خواهم کرد و حتماً افرادی فارغ از جناح های سیاسی بلکه قوی ترین افراد را بر این جاها بکار خواهم گمارد.

وی افزود: معتقدم این مجموعه ها باید بیش از سی درصد سود دهد تا بتوانیم منابع و مصارفش را بدست بیاوریم اما فراموش نکنیم وظیفه دولت بنگاه داری نیست بنا برتکلیف همین قانون ما باید کار خود را به سمت غیربنگاه داری هم سوق دهیم.

سخنان مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی تعاون

نماینده مردم رامیان و آزادشهر دربررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سخنرانی خود به عنوان مخالف گفت: به بیان دکتر ربیعی تقریبا همه آحاد جامعه تحت تاثیر سیاست ها ، برنامه ها و اقدامات این وزارتخانه است که پیش از این با تصمیم مجلس شورای اسلامی از ترکیب سه وزارتخانه بوجود آمد .

صابری درمجلس شورای اسلامی افزود: آقای دکتر ربیعی خوشبختانه این اقدام را هوشمندانه اما ناقص می دانند.

صابری گفت: بنابراین سخن از انتخاب وزیری برای وزارتخانه ای با اهمیت در حوزه های گوناگون امور اقتصادی ، بیمه ای ، درمانی، آموزشی و اجتماعی است که اگر امروزه در استان ها و شهرستان ها تنها با یک اداره کل و یا اداره از یک وزارتخانه سرو کار داریم در این وزارتخانه با چهار اداره کل یا اداره برخورداریم.

وی افزود: سازمان تامین اجتماعی و مسائل آن، شستا به عنوان بزرگترین زنجیره اقتصادی کشور ، نیروی کار جامعه و گرفتاریهای آن ، آموزش فنی و حرفه ای و فقدان انسجام و هماهنگی آن ، بیمه و ناملایمات حوزه بازنشستگی تنها بخش کوچکی از موضوعاتی است که ضرورت توجه به این وارتخانه را نشان می دهد.

این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت: نسبت های تجربی و علمی آقای دکتر ربیعی با این وزارتخانه چیست ، اگر چه برجستگی در یک معیار را در بحث تجربه و تخصص مناسب برای تصدی یک مسئولیت بدانیم با احترام به تجربه جناب آقای ربیعی در حوزه کارگری اما 30 سال ممارست ایشان در حوزه های اطلاعاتی ، امنیتی، دانشگاهی ، کفایت تجربه کافی برای این مسئولیت نیست.

وی افزود: از نظر علمی نیز اولویت های کاری برای این وزارتخانه نشان از اهمیت و ارجحیت علوم اقتصادی چه نیروی انسانی و یا بیمه ای و یا حقوق بر علوم دیگر در این وزارتخانه است.

صابری در ادامه گفت: دکتر ربیعی به عنوان یک چهره سیاسی و فعال سیاسی است چه تضمینی وجود دارد که فضای این وزارتخانه به تصمیمات سیاسی آغشته نشود.

وی افزود: اگر به حوزه برنامه ای دکتر ربیعی نگاه کنیم مشاهده می شود نکات قابل توجه ای است و باید به آن توجه کرد.

نماینده مردم رامیان و آزادشهر در ادامه گفت: جناب آقای ربیعی شما در برنامه پیشنهادی خود بیکاری را نخستین چالش وضع موجود و اشتغال را نخستین برنامه خود بیان و در دومین برنامه خود نیز صیانت از نیروی کار را بیان کرده اید.

وی افزود: صیانت از نیروی کار اعم از شاغل و بیکار است در حالیکه در ذیل صیانت از بازار کار یا صیانت از نیروی کار شما به 14 اقدام اجرایی و وظیفه وزارتخانه اشاره و تنها در یک بند به اعمال حمایت های قانونی و حقوقی در برابر بیکاری اشاره کرده اید.

صابری گفت: 13 مورد دیگر به صیانت از نیروی شاغل اشاره دارد ؛ آیا وزارت کار فقط صیانت از شاغلان را وظیفه خود می داند این کم توجهی درباره بیکاری در جامعه نه تنها چالش را حل نمی کند بلکه دامنه سرگردانی و سردرگمی آنها را افزایش خواهد دارد.

وی افزود: شما واقف هستید که ادارات کار حتی مراجعان بیکاران را نمی پذیرد و با ایجاد دفاتر کاریابی در بخش خصوصی از این مشکل رها شده است و پاسخگوی بیکاران نیست.

نماینده رامیان و آزاد شهر با اشاره به مفید بودن دفاتر نمایندگان در شهرستان ها برای کاریابی وزارت کار خطاب به وزیر کار گفت: مدل اجرایی شما در حل کوتاه و بلند مدت بیکاری در جامعه چیست؟.

صابری در ادامه سخنانش در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: آقای دکتر ربیعی این جملات شما که برنامه های پیشنهادی اشتغال صرفا به این وزارت خانه مرتبط نیستند و یا موفقیت وزارت خانه در ابعاد اقتصادی و بالاخص ساماندهی بازار کار به شدت تحت تأثیر عملکرد سایر نهادهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تأثیر گذار در کشور است و خلاصه کردن آن به اینکه تلاش خواهم کرد، شما را به آنجا نمی رساندکه فردا در مجلس شورای اسلامی به نمایندگان بگویید مسئول اشتغال کشور من نیستم.

وی گفت: شما در چالش دوم به بیکاران بدهکار بانکی در سیاست بنگاه های زود بازده اشاره نموده اید، چگونه اقدام پیشنهادی شما در بند 9 برنامه یک تحت عنوان ارائه تسهیلات بانکی خود اشتغالی جهت ایجاد شغل برای بیکاران فاقد این ضعف و نتیجه است؟.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: شما به بدهکاری دولت در صندوق تأمین اجتماعی اشاره نموده اید که البته این دور تسلسل در پاسخگویی مد شده است، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم باید از طلبکاری خود در حوزه بهداشت و سلامت از صندوق تأمین اجتماعی بگوید، شما چگونه از این بیت المال برای رفاه حال بیمه شدگان و بازنشستگاه بهره می گیرید؟.

صابری گفت: به رغم اینکه در قانون بودجه 91 بیان شده بود و در قانون بودجه 92 تکرار شده است ، مشکل 80 هزار نفر بازنشسته فولاد حل نشده و حقوق آنان پرداخت نمی گردد ، این چیزی نیست که بعداز سه یا شش ماه وعده حل آن را بدهید، مگر اینکه در این شرایط اقتصادی قائل به این باشید که بدون حقوق هم می توان زندگی کرد.

وی افزود: شما چه ضرب العجلی را برای بازنشستگان فولاد طبق قانون اعلام نموده اید؟.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از حوزه مسائل بسیار مهم در حوزه وزارت تعاون ، کار ورفاه اجتماعی مسائل اجتماعی یا آسیب های اجتماعی است ، اگر به برنامه تان عنایت داشته باشید این حوزه در مقابل وظایف خود دارای نقص است.

صابری افزود: شما استحضار دارید امروز حتی شما معلولان را نمی توانید پوشش خدماتی دهید، شما می دانید که امروز معلولان به حق باید از این خدمات استفاده کنند، اما از سازمان شما می شوند که توان حمایت از شما را نداریم؛ چه پاسخی به معلولان و آسیب دیدگان اجتماعی دارید؟.

نماینده مردم نور و محمودآباد در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گفت: آقای ربیعی از چهره های خوب و مورد احترام است و اگر انتقادی مطرح می شود برای تقویت کار دولت و کشف مسائل پنهان در برنامه این وزیر پیشنهادی است.

فیاضی در مجلس شورای اسلامی افزود: زیربنایی بودن این وزارتخانه بر کسی پوشیده نیست، وزارتخانه ای فانتزی نیست بلکه مبنای تولید ، کار و رفاه اجتماعی را شکل می دهد.

وی اضافه کرد: آقای ربیعی در برنامه خود افزایش سهم تعاونیها را در بازارهای پولی کشور تا حدودی کمرنگ دیده است در حالی که باید اذعان داشته باشیم که نقش تعاونیها در نظام اقتصادی کشور مؤثر و پویاست.

فیاضی گفت: امروز دهها اتحادیه تخصصی در سراسر کشور وجود دارد و حدود 7 هزار فروشگاه تعاونی نیز در کشور فعالیت می کنند که می توانند یکی از بخشهای مهم نظام توزیع کشور را عهده دار باشند. سؤال ما از آقای ربیعی این است که در ارتباط با تقویت نظام توزیع چه برنامه ای دارند که در مهار تورم نیز نقش دارد؟.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی تعاون ، کار و رفاه اجتماعی افزود: در قانون اساسی به اقتصاد مبتنی بر تعاون تأکید شده است برنامه شما را در نظام تولید مبتنی بر تعاونیها نمی بینم و با وجود اینکه 50 درصد مردم کشور عضو تعاونیها هستند و این رقم در دنیا 12 درصد است اما سهمشان از سرمایه ملی فقط 7 درصد است.

این نماینده مجلس گفت: شما برنامه مشاغل خانگی را به چه صورت می خواهید اجرا کنید؟ البته راه آن سهل الوصول و در عین حال برای اقتصاد خانواده بسیار مهم است.

فیاضی افزود: سه جانبه گرایی در اشتغال و تولید کار بسیار مهمی است برنامه شما برای حمایت از کارگر و کارفرما چیست؟.

نماینده نور و محمود آ باد در ادامه سخنانش در مخالفت با وزیر پیشنهادی ، تعاون ،کار و رفاه اجتماعی گفت: تقابل میان کارگر و کارفرما را باید کاهش دهید زیرا یکی از موانع اشتغال و تولید تقابل و درگیری و تنش میان کارگر و کارفرماست.

فیاضی افزود: شما از جنس کارگری هستید و تقاضای ما این است که به اتحادیه کارگری توجه کنید و از شما در این باره بیشتر انتظار داریم.

وی با بیان اینکه غنی سازی شغل و ساده کردن کار توأمان باید دیده شود گفت: شما باید به فناوری تولید در موضوع تعاونی ها و همچنین به موضوع غنی سازی شغل توجه کنید؛ که البته در برنامه شما دیدم اما کمرنگ است.

فیاضی افزود: سازمان بزرگی در حوزه کار شما به نام سازمان شستا وجود دارد.

وی گفت: این سازمان از دیرباز تا کنون حیات خلوت صاحبان قدرت بوده است و فرق نمی کند که چه کسی باشد و کدام دولت باشد.

فیاضی افزود: از دولت اعتدال ، جناب آقای روحانی و همچنین آقای ربیعی که انسان پاک دست و پاک دامنی است انتظار داریم که سازمان شستا را به عنوان یک فرصت ملی برای همه ایرانیان بداند.

وی گفت: هم اکنون کارخانجات ؛ درمانگاههای تامین اجتماعی و همچنین بیمارستانها در شهرهای بزرگ قرار دارد و در شهرهای کوچک خبری نیست؛ ضمن آنکه در شهرهای بزرگ نیز این فرصت به صورت برابر توزیع نشده است.

نماینده مردم کرمان در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: فردی که برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شده است با وزارت خانه ای که جایگاه آن در حوزه اقتصادی به مراتب از وزارت اقتصادی و دارایی بالاتر است تناسب ندارد.

پور ابراهیمی در جلسه صبح امروز مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ادغام سه وزارتخانه با سه مأموریت متفاوت تشکیل شده است، تجارب آقای ربیعی بیشتر در وزارت کار سابق است و ایشان با ادبیات و سیاست های خانه کارگر وارد فضای اجرایی کشور شده اند، مطالبی که دوستان در بخش های مختلف بیان کردند چیزی از شایستگی های ایشان کم نمی کند.

وی گفت: نکته اصلی بنده آن است که امروز بجای اینکه تصدی مهمترین وزارت خانه اقتصادی کشور را در اختیار فردی اقتصاد دان قرار دهیم و آن را به شکلی تصدی کنیم که تمام مأموریت های آن به نحو احسن انجام شود، در اختیار فردی قرار داده ایم که عمدتا در حوزه روابط کار، قانون کار و وزارت کار سابق فعالیت می کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز در حوزه این وزارتخانه سهم عمده در حوزه ساختار و موسسات مالی است، نام تأمین اجتماعی برای شما تداعی کننده یک سازمان اجتماعی است، امروز در دنیا نهادهای بیمه ای به عنوان قدرتمندترین نهادهای اقتصادی در کشورها ایفای نقش می کنند، چه بیمه های بازرگانی که آن ها را در ایران به عنوان نهادهای اقتصادی می شناسیم و چه در حوزه اجتماعی که سازمان تأمین اجتماعی نهاد قدرتمند اجتماعی است که خدمات آن اقتصادی است، عملیات این سازمان در درون این وزارتخانه کاملا اقتصادی است.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه نمونه ای از این اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهم گفت: سه محور اساسی در فعالیت های وزارت رفاه مشهود است ؛ یکی حوزه نهادهای قدرتمند مالی است، امروز سازمان تأمین اجتماعی قبل از کارکرد اجتماعی کارکرد اقتصادی دارد.

وی افزود: حوزه دوم فعالیت های بخش تعاون در ساختار است که ادغام وزارت تعاون را در پی داشته و بخش سوم روابط کارگری و روابط کار و مجموعه وزارت کار سابق است؛ این سه مجموعه به اضافه فعالیت های حمایت از جمله مجموعه بهزیستی که اضافه شده، حوزه عمده فعالیت است.

این نماینده مجلس گفت: استناد بنده این است که 80 درصد مأموریت ها و وزن اصلی این وزارتخانه را مجموعه نهادهای اقتصادی تشکیل می دهند.

پور ابراهیمی ادامه داد: آنچه لازم است بدانیم این است که نهادی مانند سازمان تأمین اجتماعی، صندوق بازنشستگی، صندوق بیمه عشایر و روستاییان، همه اینها به عنوان یک نهاد بیمه ای قبل از اینکه آثار اجتماعی داشته باشند رویکرد اقتصادی دارند؛ مهمترین دغدغه ما حوزه اقتصاد کشور است که امروز اولویت برنامه ماست.

وی افزود: این سازمان تأمین اجتماعی10 و نیم میلیون بیمه شده دارد؛ اگر حقوق کارگران را متوسط 600 هزار تومان در نظر بگیریم و با توجه به اینکه 23 درصد سهم حق بیمه سهم کارفرما، هفت درصد کارگر و سه درصد سهم دولت است، یعنی کارگر یک سوم از حقوق ماهانه خود را به سازمان تأمین اجتماعی می دهد.

این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بنابراین بالغ بر دو هزار میلیارد تومان گردش مالی ماهانه سازمان تأمین اجتماعی در حوزه اقتصادی کشور است، این عدد را سالانه محاسبه کنید، کدام نهاد اقتصادی کشور چنین گردش مالی دارد؟.

نماینده مردم بندرعباس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماع گفت : مدیریت بر وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی نیازمند مدیریت راهبردی و آگاهی و تسلط بر این نوع مدیریت است.

آرامی در مجلس شورای اسلامی افزود: این وزارتخانه از ادغام سه وزارت تشکیل شده و دارای اهداف بلند، برنامه های گسترده و وظایف مهمی است.

وی گفت: آقای ربیعی یا هر وزیر دیگری که قرار است مسئولیت این وزارتخانه را برعهده بگیرد باید چه تخصص ویژه ای داشته باشد؟ پزشک، اقتصاددان، متخصص بیمه، کارفرما، جامعه شناس، آسیب شناس اجتماعی، مدیرعامل تعاونی بزرگ یا کارآفرین نمونه باید باشد؟هیچکدام یا همه اینها؟.

آرامی ، توانمندی در عرصه مدیریت راهبردی را لازمه مدیریت بر این وزارتخانه دانست و افزود: روحیه همگرایی، همفکری و مشورت مهمتر از همه این ویژگی هاست که آقای ربیعی دارای همه آنهاست.

وی گفت: آیا تجربیات، تخصص و توانمندی های آقای ربیعی در حوزه های مختلف مانند معاونت وزارتخانه، مشاورت اجتماعی رئیس جمهور و مسئولیت اجرایی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی برای اثبات توان مدیریتی وی کافی نیست؟.

نماینده بندرعباس افزود: آقای ربیعی فقط مدیراجرایی صرف و محقق دانشگاهی فاقد رویکرد کاربردی نیست بلکه وی سوابق اجرایی مشخصی دارد و در سوابق فعالیت های علمی وی نیز چند کتاب و دهها مقاله منتشر شده است.

آرامی گفت: آقای ربیعی راهنمای ده ها پایان نامه را در سطوح تحصیلات تکمیلی برعهده داشته است و 40 پایان نامه درحوزه بازاریابی و کارآفرینی و 10 پایان نامه در حوزه خصوصی سازی در سوابق علمی وی به چشم می خورد.

وی افزود:آقای ربیعی چنان صلاحیتی در حوزه علمی از خود نشان داده است که سال 90 به عنوان پژوهشگر نمونه دانشگاه پیام نور انتخاب شد و دانشیار و مدرس دانشگاه های مهم به ویژه دانشگاه تهران است.

این نماینده مجلس گفت: همه می دانیم یکی از دغدغه های کنونی ما برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گردش مالی فراوان سازمان تامین اجتماعی و شرکت ها و صندوق های وابسته به آن و امکان مفاسد در این سیستم است که باید به آن توجه جدی داشت.

نماینده مردم بندرعباس در ادامه سخنان خود گفت: آقای دکتر ربیعی سال ها دبیری ستاد مبارزه با فساد اداری را بر عهده داشته و کتابی درباره فساد و مبارزه با آن را منتشر کرده ؛ ایشان علاوه بر تجربه مستقیم در بحث مبارزه با فساد به اندیشه مبارزه با فساد هم کمک کرده است .

آرامی در دفاع از وزیر پیشنهادی تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه آقای ربیعی در مبارزه با فساد صاحب نظر و صاحب صلاحیت است افزود : آقای ربیعی از خانواده کارگری در جنوب شهر است ، ایشان دارای تجربه طولانی فعالیت در صنایع همچنین روزنامه کار و کارگر و دارای عضویت در هیات مدیره چندین شرکت بزرگ صنعتی بوده و عضو موسس آموزش عالی کار است.

وی گفت : آقای ربیعی با مسائل کارگری و کارفرمایی و فضای کار در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی کاملا آشنا است.

آرامی افزود: اقبال کارگران ، جامعه کارگری ،کارفرمایان ، اتاق بارزگانی و نهادهای غیر دولتی و مجموعه تعاون به ایشان در این چند روز اخیر نشان می دهد که وی فردی موجه برای تصدی این وزارتخانه است.

وی گفت: آقای ربیعی نه تنها درحوزه اقتصاد و کار بلکه در حوزه ا جتماعی هم مسلط است به طوری که از فهم درستی در موضوع آسیب های اجتماعی برخوردار است ، ایشان درک درستی از اندیشه تعاون و توسعه این بخش دارد و مطالعات ودیدگاههای ایشان کاملا گویای این مدعاست.

آرامی گفت: در اعتدال ، پاک دستی ، جدیت در کار ، وجدان دینی و اخلاقی ، پایبندی و التزام به ولایت فقیه آقای ربیعی تردیدی نیست.

وی افزود: آقای ربیعی معتقد به راست گویی است و امروز متاسفانه یکی از گرفتاریهای ما آمارهای غیر واقعی است.

آرامی گفت: هنگامی که سرگرم تنظیم نطق در دفاع از آقای ربیعی بودم در فضای مجازی علاوه بر معدود مخالفان داخلی ، معاندان خارجی و گروهک های منافق سعی در تخریب چهره ایشان دارند.

وی افزود: آقای ربیعی در سنگرهای هشت سال دفاع مقدس حدود 50 ماه با حضور در جبهه از کشور و نظام دفاع کردند و ایشان در هر منصبی که حضور داشت بدون حاشیه به دفاع از کشور پرداخت.

آرامی گفت: یکی از دوستان می گفت ایشان در عملیات مرصاد به عنوان یک سرباز سلاح به دوش می گرفت و می جنگید و این هجمه که ما امروز علیه ایشان می بینیم ناشی از همین موضوع است.

وی افزود: دکتر ربیعی فردی امتحان پس داده است ، ایشان سنگ زیرین بودند و همواره بعنوان سرباز به نظام و کشور خدمت کردند ، ایشان اکنون برای کاری سخت به وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی می رود و از دکتر روحانی برای انتخاب ایشان تشکر می کنم و امیدوارم نمایندگان مجلس با رای قاطع به ایشان به آقای ربیعی در خدمتگزاری به کشور و نظام دراین سنگر کمک کنند.

نماینده گچساران و موافق وزیر پیشنهادی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه از ابتدا موافق انتخاب آقای ربیعی نبودم اما بعد از چند جلسه گفتگو با وی احساس کردم که نیروی بسیار مناسبی برای وزارتخانه مهم دولت پیشنهاد شده است.

تاج گردون افزود: این سازمان از سه جزء تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شده است و اینکه این وزارتخانه را چه کسی عهده دار شود مهم است.

وی گفت: آیا یک فرد اقتصاددان و یا یک فردی که نگاه اجتماعی داشته باشد دو نظر مختلف وجود دارد، برداشت من این است که نگاه صرف اقتصادی و یا نگاه صرف اجتماعی به این وزارتخانه موجب آسیب پذیری آن می شود.

تاج گردون اضافه کرد: فصول 29 ، 43 و 44 قانون اساسی اگر بخواهد اجرایی شود مهمترین وزارتخانه وزارت کار ، تعاون و رفاه اجتماعی است و این وزارتخانه هم رفاه اجتماعی است هم کار اقتصادی می کند و هر سه این موضوع در اصول قانون اساسی دیده می شود.

وی گفت: راه حل این موضوع این است که به این وزارتخانه نگاه استراتژیک داشته باشیم و آقای ربیعی به علت سوابق اجرایی و ارزشمندی که دارد بنظر من فرد شایسته است و مطالعات و سوابق علمی و کارهایی هم که کرده است این راه نشان می دهد، نمی تواند یک تلفیق خوبی را داشته باشد.

وی گفت: زمانی که قانون وزارتخانه قرار بود در مجلس تصویب شود بنده هم به عنوان کارشناس در خدمت مجلس بودم، ما معتقد بودیم که وزارت رفاه یک سازمان برنامه دیگری است و باید گفت منابع کشور در آنجا تجهیز شود تا بتواند امور اجرایی قانون اساسی را عملیاتی کرد.

تاج گردون افزود: کار وزارت رفاه دو اثر دارد یک اثر مثبت دیگری منفی، اثر مثبت آن این است که موجب ارتقاء رفاه در داخل کشور می شود.

وی افزود: اثر منفی آن این است که اگر نگاه خوب به این وزارتخانه نباشد موجب فساد می شود، خوشبتخانه یا متاسفانه هر وقت در مورد این وزارتخانه صحبت می شود فوری در بحث وزارت رفاه شرکت شستا در ذهن می آید.

تاج گردون گفت: به اعتقاد من وی گلوگاه های فساد را کاملا شناسایی کرده است و می تواند آن را اداره کند و در نتیجه اگر ما سکان وزارتخانه را به شخصی چون آقای دکتر ربیعی بدهیم می تواند بدلیل شناخت این گلوگاههای فساد را برطرف کند و آن صندوقهای بین نسلی را برای همه نسلها نگه دارد.

وی گفت: اگر ما در نظام جمهوری اسلامی ایران به حکم قانون اساسی بدنبال ایجاد یک دولت رفاه هستیم که باید شکل بگیرد، نگاه استراتژیک به این وزارتخانه می تواند این کار را بکند، در هر صورت انتخاب انسانهای عالم، علمی و اندیشمند هیچ گاه به ضرر ما نیست و اگر یک فرد کاملا سیاسی برای این منصب انتخاب می شد ما این قدر دفاع نمی کردیم ولی وقتی یک نگاه استراتژیک و علمی انتخاب شده قطعا موثر است.

تاج گردون افزود: ربیعی کتابهایی در زمینه توسعه امنیت، کار آفرینی، معماری دولت مدنی نگاشته است و نگاه میدانی در کارهای وی وجود دارد.

نماینده مردم تهران به عنوان نماینده موافق وزیر پیشنهادی تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی سخنرانی کرد.

آقای محجوب در پاسخ به توضیحات آقای پورابراهیمی بر لزوم مطالعه هر چه بیشتر قانون برنامه پنجم توسعه تأکید کرد و گفت: این نماینده محترم باید قبل از سخنرانی خود این برنامه را به دقت مطالعه می کرد.

محجوب با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک سازمان اجتماعی است افزود: بر اساس ماده 6 این برنامه استمرار بنگاه داری شرکت های بیمه ای دولتی ممنوع است.

نماینده مردم تهران گفت:کسانی که در مخالفت با ربیعی وزیر پیشنهادی دولت یازدهم سخنرانی می کنند باید ببینند که این قانون از یک سال قبل توسط وزیر قبلی تا چه میزان اجرایی شده است.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: ایجاد انعطاف برای حل اختلاف، کارگران و کارفرمایان و همسو کردن منافع دو طرف ، تقویت بیمه بیکاری به عنوان بخشی از تامین اجتماعی ، تولیدی کارگران ، تقویت همسو منافع کارگران و کارفرمایان و تکالیف دولت با رویکرد حمایت از تولید و سه جانبه گرایی و تقویت شرایط وضع جدید کار با توجه به تغییرات تکنولوژی، تقویت تشکل های کارگری و کارفرمایی متضمن حقوق قانونی کارگران و کارفرمایان از جمله بندهای روابط کار است شما به کدام بخش از این شش بند اشاره کردید.

وی خطاب به نماینده مخالف وزیر پیشنهادی افزود: ضمنا جهت اطلاع شما می گویم قانون در کمیسیون مطرح است و کمیسیون برای اینکه این بند سه جانبه گرایی را کاملا اعمال کند صورت جلسه ای را نوشتم و آن را به وزارت کار ارجاع دادم تا سه جانبه گرایی را در هشت بندی که اختلاف وجود داشت رسیدگی ، اصلاح و دوباره به کمیسیون برگرداند.

محجوب ادامه داد: ضمن اینکه دولت جدید نیز به این تکلیف عمل کرده است .

وی افزود: بنابراین این وزیر با درخواست تشکل های کارگری و کارفرمایی آمده است و شما نیز رعایت حال کسانی را که به شما رای داده اند بفرمایید.

نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تشکر از مخالفان وزیر که انصاف و اخلاق را در نطق خود رعایت و از تهمت زنی و افترا پرهیز کردند، گفت: چون در مورد مخالفان قبلی، دوستان به خوبی پاسخ دادند، من به صحبت های دکتر پورابراهیمی و توانمندی های دکتر علی ربیعی اشاره می کنم.

حسینی صدر افزود: دکتر پورابراهیمی اطلاعات خوبی درباره بخش اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ما دادند، این اطلاعات به دست آمده از اینترنت درباره وزارت کار و شستا روشن است؛ خودم بخشی از اطلاعات را از قبل می دانستم، مثلا 47 درصد محصولات پتروشیمی با فعالیت شستا است و 32 درصد از تولید دارو و نیز اطلاعات مربوط به سیمان و فعالیت های مختلفی که در اینترنت قابل دسترسی است.

وی گفت: اگر قرار بود بانک رفاه یا بانک تعاون یک بانک عادی باشد و یک اقتصاد دان بگذاریم بالای سر آن ها، برای چه ایجاد شدند، باید می رفتند زیر نظر وزارت اقتصاد، این بانکها برای اهداف مشخص و خاص که در حوزه این وزارتخانه است تعریف شدند.

این موافق وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت یازدهم افزود: اگر بخواهیم این وزارتخانه را 80 درصد اقتصادی ببینیم، نقض غرض است و با مشکلاتی که وجود دارد وزیری را نیامده دادگاهی می کنیم.

حسینی صدر گفت: بله بیکاری هست، پنج درصد از ظرفیت تعاون احیا شده اما طبق قانون اساسی باید 25 درصد باشد الان تعاون چه کاره است ؟ الان بیمه های اجتماعی در کدام مرحله است؟ مگر ما بیمه سلامت را در همین برنامه پنجم تصویت نکردیم؟ مگر نه اینکه باید بیمه یکسان داشته باشیم؟ مگر نباید همه بیمه بیکاری داشته باشند؟ مگر ما نباید کشورمان اولین کشور منطقه باشد؟ اینها در دوره دولت قبلی انجام نشده، میانگین مدیریتی در این وزارتخانه 1/3 سال بوده حالا مشکلات قبلی را برای وزیری که نیامده می شماریم ؟.

نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی افزود: ای کاش تمام برنامه های آقای ربیعی مطالعه می شد از تقریبا 30 عنوان برنامه 28 برنامه هم عملیاتی است و هم مطابق برنامه پنجم، ما که به معاونت نظارت خودمان اعتقاد داریم همه اینها هم توزیع شده و زیردستتان است مطالعه کنید آیا بیمه ها اهمیت کمتری دارد؟ بخش درمانی تامین اجتماعی اهمیت کمتری دارد؟ ایا قوانین کار وکارگر اهمیت کمتری دارد؟.

حسینی صدر افزود: در بهبود فضای کسب و کار که آقای پور ابراهیمی گفتند، هر سال هم 4تا 5 پله تنزل داریم ، آیا اینها با یک اقتصاد دان حل می شود؟ کسی را می خواهیم که مدیریت بلد باشد، وزیر که نمی تواند ذوالفنون باشد، همه این کارها را بلد باشد، اقتصاد دان باشد ، بهداشت بلد باشد ، قوانین بیمه و کار را بداند بلکه باید یک ادم مدیر، پاکدست، ازمون داده، کار ازموده ،زبر دست می خواهد که مورد اعتماد رئیس جمهور باشد، قبلا کار کرده باشد، وفاداری به نظام و ولایت را اثبات کرده باشد.

وی گفت: وزیر پیشنهادی در آذربایجان غربی ان بحرانها را پشت سر گذاشته، و وی باید بیاید و مانند همه دنیا مدیران شایسته را به کار گیرد.

نماینده خوی در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت : در تمام دنیا مدیریت یک فرد مهم است و یک فرد صاحب همه فن ها یا ذوالفنون پیدا نمی شود.

حسینی صدر افزود: در کشورهایی که موفق هستند آیا رئیس جمهور همه کارها را بلد است؟ اتفاقاً فقط مدیریت را خوب می داند ، اینکه از نیروهای خبره و توانمند چگونه استفاده کند.

وی گفت: از آقای ربیعی می خواهیم و این را هم گفته است ، خط مشی شان هم این است که حزبی کار نکند ، بر اساس دوستی و باندی کار نکند و سازمان تامین اجتماعی حیاط خلوت نباشد.

نماینده مردم خوی اظهار داشت : این طور نباشد که یک فرد ضعیف را بیاورد و در صدر بزرگترین بنگاه اقتصادی (هلدینگ) بگذارد.

حسینی صدر گفت: البته این گونه نیست که وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی را با وزارت نفت مقایسه کنیم اما دارایی سازمان تامین اجتماعی و شستا 35 هزار میلیارد تومان است و 3 هزار میلیارد تومان در خوشبینانه ترین حالت سود می دهد.

وی افزود: اگر این پول را در بانک می گذاشتیم 10 هزار میلیارد تومان سود می داد. این چه استدلالی است؟.

صدر گفت: یک نفر از قشر کارگر و رزمنده در سخت ترین جاها کار کرده و 20 سال است که مورد اعتماد رئیس جمهور است، 12 سال در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کار کرده ، مدیریت قوی وی ثابت شده ، کتاب زنده باد فساد را نوشته است ، اینکه چگونه با فساد به طور ریشه ای مبارزه می شود و 7 بار هم تجدید چاپ شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در دو سه سال اخیر افرادی که ثروت آنها 100 برابر شده است ، چند نفر هستند ؟ با فساد به طور علمی مبارزه نکردیم. حالا اگر بخواهیم با انگ و سلیقه وارد شویم و عده ای بخواهند به صورت باندی مخالفت کنند ، انصاف نیست.

صدر تصریح کرد: افرادی که مورد اعتمادند گواهی می دهند که وی ( وزیر پیشنهادی کار ) پاک دست و توانمند است و می تواند حوزه ای را که معادل 4 تا 5 وزارتخانه زیر دست ایشان است ، اداره کند ، تنظیم سند ملی کار شایسته از اولویت های وی و شایسته سالاری از ویژگی های ایشان است.

حسینی صدر گفت: دنبال وفاق هستیم مردم با لبیک به ندای رهبری سنگی گذاشتند بر گور تفرقه. مردم در انتخابات این پیام را دادند و گفتند دعواهای حزبی و سلیقه ای و جناحی را کنار بگذارید ، اشتغال ایجاد کنید ، معیشت ما را تامین کنید ، اقتدار کشور ما را بالا ببرید و در برابر بیگانگان متحد باشید.

حسینی صدر در باره وزیر پیشنهادی تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گفت : وی دانشیار پایه 23 است و نباید موضوع امنیتی را به ایشان نسبت دهیم ، دولت می خواهد در اسرع وقت کارهایش را آغاز کند.

۱۳۹۲/۵/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...