نسخه چاپی

اوباما در واشنگتن و روحانی در تهران؛ اختلافات حل می شود؟!

عکس خبري -اوباما در واشنگتن و روحاني در تهران؛ اختلافات حل مي شود؟!

آیا روحانی و اوباما دو نفری هستند كه بالاخره خواهند توانست داستان را آن طور كه انتظار می رود، به بهترین شكل به پایان برسانند؟

به گزارش نما، سایت روزآنلاین(Roozonline)، اقدام به انتشار مقاله ای از پایگاه اینترنتی "دی سایت" در مورد دولت دکتر روحانی کرد. در بخش هایی از این مقاله آمده است:



آنچه که طی ۱۰ سال گذشته در پشت صحنه سیاسی ایران گذشته به واقع به مانند یک راز است. به گفته دستگاه های اطلاعاتی آمریکایی، یک برنامه تسلیحات اتمی در حال تکمیل شدن است. حسن روحانی، دیپلمات و رئیس هیأت مذاکره کننده ایرانی که یک بار خود را انعطاف پذیر نشان داد، از سوی تندروها در تهران به خیانت متهم شد. جرج بوش در آن زمان رئیس جمهور آمریکا بود؛ او امکان هیچ گونه موفقیتی را برای ایران در مذاکرات ایجاد نکرد.



سپس در سال ۲۰۰۹ رئیس جمهور جدید آمریکا، باراک اوباما، انتخاب شد. او می خواست روابط را بهبود بخشد، ولی دیگر شخصیت میانه رویی به نام محمد خاتمی بر سر کار نبود، بلکه شخصیتی به نام محمود احمدی نژاد ریاست جمهوری ایران را برعهده داشت و دیپلمات انعطاف پذیر، حسن روحانی نیز به فراموشی سپرده شده بود. یک بار دیگر شاهد هستیم که شرایط به شدت نامساعد است.



روحانی که در گذشته نشان از سازش و مصالحه داشت، اکنون وظایف رئیس جمهور را برعهده دارد. آیا روحانی و اوباما دو نفری هستند که بالاخره خواهند توانست داستان را آن طور که انتظار می رود، به بهترین شکل به پایان برسانند؟



توافق با ایران که باعث جلوگیری از دستیابی این کشور به تسلیحات اتمی شود به واقع یک نقطه عطف محسوب خواهد شد. در این صورت، وضعیت امنیت اسرائیل بهتر می شود و جهان از بیم یک مسابقه تسلیحات اتمی در خاورمیانه خلاص خواهد شد؛ چرا که اگر شیعیان ایرانی به موشک های هسته ای دست یابند، احتمالاً دشمنان سنی آنها، ازجمله عربستان سعودی نیز در این راه گام برخواهند داشت. انجام یک توافق راه های بسیاری را خواهد گشود: می توان در مورد سوریه یا عراق صحبت کرد؛ می توان موضوع افغانستان و حزب الله را به میز مذاکره کشاند.



برعکس اگر ایران، برخلاف ادعاهایش، به سوی دستیابی به سلاح اتمی گام بردارد، دیگر هیچ شانسی وجود ندارد. از مدت ها قبل هزاران سانتریفوژ گازی در این کشور برخلاف قطعنامه های شورای امنیت در حال گردش اند و ترکیبی از اورانیوم طبیعی و فلوئور به آنها تزریق می شود.



با این حال، آیت الله ها نمی توانند همین فردا به بمب دست پیدا کنند. آنچه که از سوی آنها به طور رسمی اعلام شده تحت کنترل دقیق است. یکی از مسئولان آژانس اتمی در مقر این سازمان در وین می گوید: "هر سطلی که در این مراکز جابجا می شود تحت کنترل است." غنی سازی تا حد نظامی و تبدیل عامل های فعال بلافاصله رصد خواهد شد و البته تا رسیدن به تولید کلاهک اتمی راه درازی در پیش است.



قدرت مانور اوباما و روحانی محدود است. اکنون با کنگره ای روبرو هستیم که می خواهد تحریم ها را تشدید کند. سعودی ها نیز بر سر مسأله سوریه ممکن است مشکلاتی را با ایران بوجود آورند. حتی اسرائیل نیز می تواند شرایط رسیدن به یک توافق را برهم ریزد؛ نه بخاطر حمله هوایی، بلکه به دلیل زیردریایی های اتمی اش که بسیار نگران کننده به نظر می رسند.



به هرحال دیپلمات های ایرانی و آمریکایی در ژنو و در جلسه سازمان ملل با موضوع خلع سلاح با یکدیگر دیدار خواهند کرد. در ماه سپتامبر نیز نشست عمومی آژانس اتمی آغاز خواهد شد و شاید این بار شاهد اتخاذ تصمیم های جدی باشیم.

۱۳۹۲/۵/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...