نسخه چاپی

احمد علمشاهي در گردهمايي تخصصي كارشناسان چاپ و نشر خبر داد

حمایت 150 میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی از واحدهای چاپی

مدیركل دفتر امور چاپ از حمایت 150 میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی از واحدهای چاپی خبر داد و گفت: این تسهیلات بر اساس ضوابط هم به حوزه نشر و هم حوزه چاپ تعلق می گیرد و با توجه به مكاتبه با استان ها لیست متقاضیان تایید صلاحیت شده هفته آینده به بانك‌های عامل ارسال می شود.

به گزارش ستاد اطلاع رسانی جشنواره صنعت چاپ، گردهمایی تخصصی کارشناسان چاپ و نشر ادارات کل سراسر کشور صبح امروز با حضور علی اسماعیلی معاون امور فرهنگی، احمد علمشاهی مدیرکل دفتر امور چاپ و جمعی از مسئولان و کارشناسان حوزه چاپ در محل هتل آسارا برگزار شد.
احمد علمشاهی در ابتدای این گردهمایی به ارائه گزارش عملکردی از فعالیت ها و اقدامات انجام شده در حوزه چاپ پرداخت.
به گزارش خبرنگار نما وی تدوین سند توسعه راهبردی صنعت چاپ کشور، تنظیم و امضای تفاهم نامه با وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف حمایت و توسعه صنعت چاپ، تشکیل شورای سیاست گذاری صنعت چاپ با مشارکت اصناف، تشکل ها و سایر دستگاه های دولتی، تنظیم تفاهم نامه همکاری با صنایع کوچک و شهرک های صنعتی برای حمایت از واحدهای فعال چاپی، بازنگری و اصلاح برخی دستورالعمل ها و ضوابط حوزه چاپ، حمایت از اتحادیه ها و هم افزایی آن ها، حضور در نمایشگاه های مختلف و برگزاری جشنواره، مسابقات، نشست ها و همایش های تخصصی چاپ را از جمله اقدامات صورت گرفته برای پیشرفت و ارتقای صنعت چاپ برشمرد.
علمشاهی درباره تدوین سند راهبردی صنعت چاپ و رونمایی از آن در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: هر مجموعه ای برای حرکت در مسیر دانش روز نیاز به تدوین سند راهبردی دارد و ما نیز بر همین اساس سند راهبردی صنعت چاپ را بر اساس مولفه هایی که می تواند بر ارتقای این صنعت موثر باشد، تدوین کردیم.
به گفته وی، توسعه و ترویج مولفه های فرهنگی تمدین نوین اسلامی-ایرانی، ارتقای جایگاه صنعت چاپ در نظام اقتصادی و صنعتی کشور، افزایش کیفیت بهره وری، بازدهی و سودآوری، تولید دانش و فناوری روزآمد، برخورداری از نیروی انسانی متبحر و متخصص، به سازی و نوسازی تجهیزات، به کار گیری استانداردهای ملی و بین المللی و ... از جمله اهداف راهبردی سند راهبردی صنعت چاپ است.

وی از ادارات کل ارشاد استان ها خواست بر اساس مولفه های ذکر شده در سند راهبردی صنعت چاپ، نسبت به صدور مجوز و هم چنین فعالیت های چاپی در استان متبوع خود اقدام کنند.

مدیرکل دفتر امور چاپ هم چنین درباره تفاهمنامه امضا شده با وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: مهم ترین موضوع پیگیری شده در این تفاهمنامه معافیت گمرکی بود که با توجه به تصویب آن دغدغه واردات ماشین آلات چاپی رفع شود.

به گفته وی، متقاضیان واردات ماشین آلات و تجهیزات چاپی می توانند با مراجعه به وب سایت وزارت صنعت و معدن و بر اساس شرایط و ضوابط از معافیت های گمرکی استفاده کنند.

علمشاهی به تسهیل ورود ماشین آلات دست دوم نیز اشاره کرد و گفت: طی توافق با وزارت صنعت، معدن و تجارت شرایط واردات ماشین آلات دست دوم که توجیه فنی دارند و یا نوسازی این دستگاه ها نیز تسهیل شد.

مدیرکل دفتر امور چاپ در ادامه این گردهمایی، از تصویب حمایت 150 میلیارد تومانی با بهره بانکی 16 درصد از محل صندوق توسعه ملی خبر داد و افزود: این تسهیلات بر اساس ضوابط هم به حوزه نشر و هم حوزه چاپ تعلق می گیرد که ما با استان ها در این باره مکاتبه کرده ایم و در نهایت لیست متقاضیان تایید صلاحیت شده هفته آینده به بانک‌های عامل ارسال می شود.

وی ادامه داد: اغلب چاپخانه ها در مرکز شهر و در محل زمین های گران قیمت قرار دارند و با توجه به قیمت پایین زمین در خارج از شهر، اگر محل این چاپخانه ها به بیرون انتقال یابد، چاپخانه داران مبلغ مازاد زمین را می توانند برای خرید و یا نوسازی دستگاه های چاپی هزینه کنند.

علمشاهی در بخش دیگری از صحبت های خود و درباره بازنگری ضوابط و قوانین تصریح کرد: ما برخی از ضوابط همچون دستورالعمل چاپ سررسید را بازنگری کردیم که البته ضعف هایی دارد و باید در آینده اصلاح شود.

وی هم چنین درباره ساماندهی وضعیت چاپخانه های دولتی گفت: در گام اول قرار شد دیگر به استثنای توجیه منطقی و قانونی به مجموعه های دولتی مجوزی ارائه نشود. از دید ما اگر بیش از 20 درصد سرمایه چاپخانه ای از سازمان های دولتی تامین شود، آن واحد دولتی محسوب شده و مجوز نخواهد گرفت.

مدیرکل دفتر امور چاپ در پایان از حمایت استان ها برای برگزاری جشنواره ها و مسابقات چاپی خبر داد.

۱۳۹۲/۵/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...