نسخه چاپی

متن و حاشیه ششمین جلسه بررسی صلاحیت وزرا

نمایندگان و گزینه پیشنهادی وزارت دفاعنمایندگان مخالف و موافق وزرای پیشنهادی روحانی، در صحبت‌های خود ابتكاری به خرج دادند؛ از مخالفت‌هایی كه به گفته لاریجانی جدی نبود تا حمایت از سایر وزرا در زمان حمایت از وزیری خاص.

به گزارش نما به نقل از تابناک، آغاز نشست نوبت عصر سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی روحانی با صحبت های ابوترابی فرد در موافقت با گزینه پیشنهادی وزارت دادگستری بود.

نایب رئیس مجلس با اشاره به اینکه یکایک نمایندگان اذعان دارند که پورمحمدی به عنوان استاد حوزه و دانشگاه و یک مدیر کارآزموده با کوله باری از تجارب انباشته شده در حوزه های امنیتی، اجرایی و قضایی است، او را از شایسته ترین افراد برای تصدی وزارت دادگستری دانست.

پورمحمدی ناآرام!

احمد بخشایش به عنوان مخالف پورمحمدی او را فردی ناآرام توصیف کرد که نتوانسته وزارت کشور را به عنوان قلب کابینه مدیریت کند و به همین دلیل به سازمان بازرسی منتقل شد و اکنون می خواهد از این سازمان به دادگستری برود.

این نماینده از پورمحمدی درباره قرارداد 2 میلیارد تومانی سازمان بازرسی با معاونت اجرایی مجلس، برداشت 20 میلیارد تومانی از اعتبارات داخلی، اختصاص 500 میلیون تومان به مسعود . م، پرونده کاووس . ی که برج ساز شهرک غرب است، عدم انجام تعهدات شرکت پرسان برای توسعه حمل و نقل عمومی و عقد قرارداد با شرکتی چینی در زمینه حمل و نقل عمومی و طراحی و ساخت هتل، مسکن و مراکز تجاری سؤال کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس برنامه پورمحمدی برای وزارت دادگستری را فاقد نکته دندان گیری دانست و معتقد بود برنامه وی در لفاظی عالی است.

وی به قرائت محورهایی از برنامه پورمحمدی پرداخت. در خلال صحبت های بخشایش، چند نفر از نمایندگان درخواست تذکر داشتند که وی با گفتن این جمله که خودتان در پرونده بودید! بنشینید به نطقش ادامه داد البته این موضوع مورد اعتراض نماینده مذکور قرار گرفت و لاریجانی نیز با توضیح اینکه حرف آقای بخشایش توهین بود و آقای هاشمی حق پاسخگویی دارد، به سیدمهدی هاشمی نماینده تهران که در زمان وزارت پورمحمدی، معاون عمرانی او بوده است، وقت پاسخگویی داد.

معامله سیاسی

مهدی هاشمی اینگونه حرف ها از سوی منتقدان را ناشی از یک معامله سیاسی دانست و توضیح داد: درباره هزینه کرد بودجه دولتی، ذیحساب مسؤل تطبیق قوانین بامقررات وجود دارد و اگر موضوع قرارداد خلاف بود، آنها باید مانع می شدند.

بهمئی موافق بعدی پورمحمدی بود که آغاز صحبت وی درباره قم لر باعث اعتراض نمایندگان و تاذکر لاریجانی مبنی بر ضرورت صحبت در موضوع بحث شد.

این نماینده عملکرد پورمحمدی در وزارت اطلاعات، کشورو سازمان بازرسی را بسیار درخشان توصیف کرد و به محورهایی همچون توجه به حقوق شهروندی، اهتمام به هماهنگی هر چه بیشتر دولت، قوه قضائیه و مجلس، گسترش عدالت اقتصادی و ارتقای نقش سازمان تعزیرات حکومتی در برنامه وی برای وزارت دادگستری اشاره کرد.

جلسه پردردسر برای پورمحمدی

نوبت به دفاعیه پورمحمدی رسید. او درباره پیشنهاد خود برای تصدی وزارت دادگستری گفت: ما فکر می کردیم حال که وزارت دادگستری به تعبیر دوست منتقدمان هیچ جایگاه و فایده ای ندارد، کمی استراحت می کنیم؛ نمی دانستیم جلسه امروز این قدر پر دردسر برگزار می شود.

وی صحبت های کوچک زاده در مخالفت با خودش را یادآور خاطره ای دانست و چنین تعریف کرد: روز 15 اسفند با شهید بهشتی در ساختمان دادگستری ملاقات داشتیم که از پایین ساختمان فریادهای عده ای مبنی بر مرگ بر بهشتی بلند شد زیرا در نظر آنها بهشتی مظهر اشرافیت بود ولی این شهید آرام سکوت کرد و گفت ان الله یدافع ان الذین آمنوا و اکنون شما ما را به اشرافیت متهم می کنید!

دو رکعت نماز پورمحمدی برای کوچک زاده

وزیر پیشنهادی دادگستری به این نکته اشاره کرد که برای منتقد نوبت صبح خود (کوچک زاده) دو رکعت نماز مابین نماز ظهر و عصر خوانده و درباره انتقاد وی توضیح داد: شما می گویید در برابر فساد و بی عدالتی سکوکت کردم و برای همین مرا به استنطاق می کشید حال این بدان معناست که شما قبول دارید دولت قبل فاسد بود؟

پورمحمدی در پاسخ به سؤال مخالف بعد از ظهر خود (بخشایش اردستانی) گفت: خودشان می گویند ما پورمحمدی را بیرون کردیم و شما از من می پرسید چرا وزارتخانه را رها کردم!

لاریجانی از پورمحمدی خواست از این موضوعات "بگذرد" و در ادامه پورمحمدی به ماجرایی اشاره کرد که از 6 سال پیش علیه وی اهرم فشار شده؛ وی گفت: من به درخواست خود در این پرونده بازجویی پس دادم و مثل عده ای نبودم که برای خودم خط قرمز تعریف کنم .

وزیری بدون مخالف

به گزارش خانه ملت، حسین دهقان گزینه پیشنهادی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نفر بعدی بود که به دلیل عدم مخالفت نمایندگان با او، موافقی نیز صحبت نکرد و دهقان به بیان برنامه های خود پرداخت.

او یاد و خاطره وزرای دفاع شهید چمران، نامجو و فکوری را گرامی داشت و گفت: برعهده داشتن مسئولیت در سطوح مختلف سپاه، حضور 8 ساله در وزارت دفاع، حضور 6 ساله در دولت و فعالیت در مراکز پژوهشی و تحقیقاتی و بهره مندی از سوابق تحصیلی مرتبط به من این امکان را می دهد که بتوانم با پشتیبانی شما در این مسئولیت خطیر انجام وظیفه کنم.

آنالیز نوباوه از عملکرد آخوندی

ادامه کار مجلس بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بود و اولین مخالف وی بیژن نوباوه.

او در مخالفت با عباس آخوندی عملکرد گذشته وی در پست های مختلف را آنالیز کرد و گفت: آخوندی از سال 72 تا 76 متصدی وزارت مسکن و شهرسازی بود ولی نه تنها موفق نبود که حوزه مسکن نیز رو به عقب رفت.

زارعی نیز به عنوان دومین مخالف، آخوندی را بیشتر فردی سیاسی دانست تا فنی و شایسته وزارت راه و شهرسازی و در این باره به مقالات آخوندی درباره حقوق مدنی و شهروند فعال استناد کرد.

این نماینده با اشتاره با اینکه آخوندی در انتخابات 88 نماینده موسوی در هیأت نظارت شورای نگهبان بود به نقش او در شکل گیری تصور پیروزی در موسوی پرداخت.

جباری، عبدالکریم حسین زاده، هاشمی نخل ابراهیمی و لاهوتی از موافقان وزیر پیشنهادی کار بودند.

برگ زرین آخوندی در انتخابات 88

جباری با اشاره به اینکه در برنامه آخوندی عدالت جغرافیایی و توزیع عاددلانه امکانات محور قرار گرفته او را فردی دانست که در دوران وزارت سابق خود با شعار "پاک" بسیاری را صاحب خانه کرده است.

حسین زاده، آخوندی را برای کشور یک فرصت دانست و درباره اتهامات سیاسی آخوندی از سوی نماینده مخالف وی توضیح داد: نامه مورد اشاره مخالف، برگ زرینی در کارنامه آخوندی است چرا که از شورای نگهبان خواسته شده هیأتی برای رسیدگی به رأی وزارت کشور تعیین کند.

لاهوتی نیز آخوندی را از مدیران با سابقه، انقلابی و خوش فکر در وزارت مسکن دانست که در دوره وزارت او افزایش قیمت مسکن دیده نشد.

هاشمی نخل ابراهیمی نیز با اشاره به اینکه آخوندی در حضور مقام معظم رهبری ادعای تقلب در انتخابات را رد کرد، گفت: عباس آخوندی مدیر توانمند، شجاع، متخصص و دارای تجربه زیاد در حوزه های عمرانی، اجرایی و مدیریتی است.

آخوندی در دفاعیه خود برای تصدی وزارت به این موضوع اشاره کرد که توسعه با فساد به دست نمی آید.

از کسی که 35 سال برای نظام کرده، می پرسید به نظام متعهد است؟!

او با بیان اینکه صنعت حمل و نقل و ساختمان بیش از 10 درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد، سهم این بخش را در بازار سرمایه صفر اعلام کرد.

وی با تإکید بر ضرورت تنظیم مقررات در حوزه حمل و نقل ریلی، هوایی، جاده ای و دریایی، مصوبه دولت قبلی مبنی برحمایت از صنعت هواپیمایی را تایید کرد و از ضرورت پیگیری آن در دولت یازدهم خبر داد.

وزیر پیشنهادی کار آمارهای ارائه شده در نطق نوباوه را براساس اطلاعات غلط دانست.

آخوندی همچنین از رویکرد برخی نمایندگان که از وزرای پیشنهادی درباره میزان تعهدشان به نظام جمهوری اسلامی وانقلاب سؤال می کنند، انتقاد کرد و گفت: من 35 سال است سابقه حمایت از این کشور را دارم؛ آیا این مهم است یا یک لفظ که برخی به گفتن آن اصرار دارند؟

بررسی صلاحیت نعمت زاده وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در نوبت بعدی کارا مجلس قرار داشت.

نعمت زاده؛ کهنسال؟ کوله بار تجربه؟ برند صنعت؟

کائیدی در مخالفت با نعمت زاده، او را فردی با سابقه دانست که باید در اتاق فکر بنشیند زیرا وزارت صنعت آزمایشگاه نیست.

او از نبود راهکاری برای رفع مشکل خودرو در برنامه وزیر پیشنهادی انتقاد کرد چرا که به ادعای این نماینده مجلس نعمت زاده گفته تولید خودرو انحصاری نیست.

کائیدی تأکید کرد: ما با دولت ها نسیه معامله نمی کنیم باید به ما قول دهند.

محمدحسین قربانی نیز در مخالفت با نعمت زاده معتقد بود اگر چه این فرد از سرمایه های نظام و انقلاب است اما روحانی باید از وجودش در جای دیگری استفاده می کرد.

او بیان کرد: آرمان گرایی و واقع گرایی باید در برنامه ها باشد ولی چنین چیزی در برنامه نعمت زاده دیده نمی شود.

تمیمی نیز سن نعمت زاده را برای وزارت مناسب ندانست و گفت: اگر چه این مرد 70 ساله کوله باری از تجربه دارد ولی آیا توانایی اداره وزارتخانه عریض و طویلی همچون صنعت، معدن و تجارت را دارد؟

عطاالله حکیمی نیز در مخالفت خود مدعی وجود تخلفات بی شمار در زمان مدیرعاملی نعمت زاده در پتروشیمی شد و به 14 مورد وام اشاره کرد که به گفته وی غیر قابل توجیه و خارج از عرف سازمانی به افراد، اشخاص و شرکت های خاص داده شده است.

شهباز حسن پور بیگلری و محمدباقر شریعتی در موافقت با نعمت زاده صحبت کردند.

نطق حسن پور که با دفاع کلی از کابینه پیشنهادی روحانی آغاز شد، تذکر و اعتراض نمایندگان را مبنی بر خارج از موضوع صحبت کردن به همراه داشت و باهنر نیز از مخالفان و موافقان وزرا خواست کسی حتی ضمنی نیز از وزیر پیشنهادی دیگری حمایت نکند.

حسن پور، نعمت زاده را یک برند بین المللی برای صنعت کشور معرفی کرد که معادن را مانند کف دست می شناسد و دایره المعارف جامعی از صنعت کشور است.

حمایت خاص نمایندگان با فریادهای "شیره" !

وی در پایان صحبت های خود شعری خواند که در بخشی از آن آمده بود:

شیر اگر پیر هم بود، شیر است. این شعر باعث شد تا سایر نمایندگان هنگام صحبت مخالفان نعمت زاده با فریاد "شیره" مخالفت خود را با حرف های آنها اعلام کنند. حمایتی مانند تشویق های هواداران فوتبال در استادیومهای ورزشی کشور!

باهنر پیش از آنکه پایان جلسه امروز را اعلام کند، در سخنانی اقدام ارتش مصر در کشتار مردم را محکوم کرد.

این صحبت های وی با شعار مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا از سوی نمایندگان روبرو شد.

دلجویی وزیر پیشنهادی دفاع از قاضی پور

به گفته نایب رئیس مجلس جلسه بعدی قوه قانونگذاری ساعت 8 صبح روز پنجشنبه (24 مرداد) شروع می شود و اولین سخنران نیز نعمت زاده وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت خواهد بود.

یکی از نکته های حاشیه ای جلسه امروز اقدام وزیر پیشنهادی بهداشت بود. قاضی زاده هاشمی سراغ قاضی پور نمایندده مردم ارومیه رفت و بابت اتفاقات دیروز از وی دلجویی کرد.

۱۳۹۲/۵/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...