نسخه چاپی

چهارمين روز بررسي كابينه يازدهم در صحن علني/

مطهری: از نظر من منفرد یك حزب اللهی معتقد و روشن بین است

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات گفت: آن تصویری كه از منفرد ترسیم كردند تصویر درستی نیست برخی می‌گویند اگر وی وزیر شود تنش‌های سیاسی و ابتذال فرهنگی در دانشگاه رواج می‌یابد و حاكم می‌شود؛ از نظر من منفرد یك حزب اللهی معتقد و روشن بین است.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران "علی مطهری" نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات در مجلس در جلسه علنی نوبت صبح امروز (پنج شنبه) مجلس شورای در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بنده به عنوان موافق وزارت میلی منفرد می‌خواهم از نگاه مخالفان وزارت وی با شما نمایندگان محترم صحبت کنم.

وی ادامه داد: مخالفان ابتدا وی را یک اصلاح طلب تند رو فرض کردند و بعد آثاری را در این مطلب متربط کردند البته این حساسیت‌های مخالفان را برای انتخاب وزیر علوم ارج می‌نهیم چرا که قطعا باید برای انتخاب این وزیر دقت‌ها و حساسیت‌های لازم اعمال شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: به طور کلی اصولگرایان در ارتباط با دانشگاه‌ها معمولا دو نگرانی از زاویه مدیریت اصلاح طلبان دارند که اولی تبلیغ سکولاریسم و در نتیجه ایجاد تنش در دانشگاه‌ها و دومی تضاد فرهنگی در دانشگاه‌ها است که هر دو نگرانی به جا است.

مطهری اظهار داشت: سابقه دوران اصلاحات این مطلب را نشان می‌دهد که برخی از اصلاح طلبان تند رو در آن دوره این دو کار را انجام می‌دهند همان گونه که اصلاح طلبان نیز دو نگرانی از اصول گرایان در این زمینه دارند .

وی ادامه داد: نگرانی اصلاح طلبان از اصولگرایان یکی محدود شدن آزادی بیان و بی اعتنایی به حقوق شهروندی به نام دین و اسلام و دیگری سختگیر‌ي‌های فرهنگی و محدود شدن آزادی‌های اجتماعی؛ پس این نگرانی‌ها طرفینی است.

مطهری تصریح کرد: اما مطلب تبلیغ سکولاریسم در دانشگاه‌ها که مخالفان نگران این موضوع هستند به این معنی است که آن‌ها بر این باورند که حکومت دینی و دموکراسی با یکدیگر سازگار نیست و نوعی تنقض دارد و یا مناقشه در عصر ولایت فقیه که این اصل با دموکراسی سازگار نیست و یا از این قبیل از سوی مخالفان مطرح می‌شود.

نماینده مردم تهران اظهار داشت: این مسائل گاهی از سوی تندروها مطرح می‌شد و همچنین مسئله تضاد فرهنگی به معنی بی توجهی به فضای دانشگاه‌ها به طور مثال برگزاری اردوهای مختلف دانشجویی و از این قبیل اقدامات که گاهی توجه لازم به آن ها نمی‌شد همواره از سوی مخالفان مطرح می‌شود.

مطهری در ادامه افزود: با شناختی که بنده از دکتر منفرد دارم هیچ از این دو نگرانی را نمی‌توان متوجه وی دانست ؛ طی تماسی که با حجت الا اسلام محسن قومی نماینده ولایت فقیه در دانشگاه‌ها در دوره ای که منفرد معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت علوم بود داشتم و از وی در باره دکتر منفرد برای اتمام حجت و رای دهی به وی نظر خواهی کردند قومی در پاسخ گفت دکتر منفرد شخصیتی مودب، منضبط، پر کار متدین و با خانواده‌ای متدین است و در این مدت هیچ مشکلی با وی نداشتیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: یکی از روسای فعلی دانشگاه‌ها که از هواداران دولت دهم است نیز که از نظر گرایش سیاسی نیز نزدیک به جبهه پایداری است پیامکی برای من فرستاده که من عین مطلب وی را می خوانم‌.

مطهری ادامه داد: وی می‌گوید بنده در دوره های آمادگی و تقویتی کارشناسی ارشد در تیم اجرایی دکتر منفرد حضور داشتم نام برده (میلی منفرد) بسیار علاقمند به انقلاب اسلامی و مد کار ارتقا ایثارگران و دانشجویان رزمنده بود وی تلاش فراوانی برای حضور قانونمند این عزیزان به عمل آورده خانواده متدین دارد میلی منفرد در بورس کردن تعداد زیادی از رزمندگان در دوره مسئولیت خود نقش اول داشت.

وی افزود: میلی منفرد فارغ از اشرافی گری است. وی بسیار آرام و خونسرد بوده ودر عین قاطعیت مدیریت می کند، اهل تحرک و سفر برای پیگیری امور است، تمام بچه‌های همراهی تیم اجرایی وی در آن زمان رزمندگان متدین بودند، تعدادی از آنها در دولت نهم و دهم همچنان همکار معاون دانشجویی وزارت هستند در آن زمان وی با بنیه اعتقادی قوی و به دلیل علاقمندی به فرهنگ ایثار جهاد و شهادت بارها به دفاع از دانشجویان شاهد و ایثارگر پرداخت.

مطهری اظهار داشت: بنابر این آن تصویری که از منفرد ترسیم کردند تصویر درستی نیست برخی می‌گویند اگر وی وزیر شود تنش‌های سیاسی و ابتذال فرهنگی در دانشگاه رواج می‌یابد و حاکم می‌شود، از نظر من منفرد یک حزب اللهی معتقد و روشن بین است.

نماینده مردم تهران در ادامه افزود: برخی به بورسیه دانشجویان نیز ایراد می‌گیرند که وی در مدت مدیریت خود یعنی در دوره معاونت وزارت علوم اصلاح طلبان تند رو و مسئله دار را بورسیه کرده در حالی که ما تحقیق کردیم و از خودشان سوال کردیم و متوجه شدیم در آن دوران بسیاری از افراد متدین حزب اللهی و اصول گرا نیز بورسیه شدند ازجمله توکلی و همچنین رئیس بسیج اساتید فعلی از افراد بورسیه شده هستند بطور کلی می توان گفت این حرف درست نیست.

مطهری تصریح کرد: مسئله دیگر تند رو بودن نقش دیگر ایشان در بقای 18 تیر سال 78 است برخی می‌گویند منفرد در آن زمان رفت و آمد میان دانشجویان معترض داشته است بدیهی است که این کار به اقتضای سمت ایشان بوده است.

وی ادامه داد: اگر امروز چنین اتفاقی در یکی از خوابگاه‌های دانشجویی و اعتراض و شورش برپا شود آیا معاونت دانشجویی وزارت علوم نباید به آن جا مراجعه کرده و با دانشجویان صحبت کند و یا تلاش کند که این اتفاق را مدیریت و کنترل کند؟ وی در واقع به وظیفه خود عمل کرده است. گزارش شورای عالی امنیت ملی و دستگاه‌های امنیت ملی حاکی از نقش موثر وی در حل و فصل آن وقایع است.

مطهری افزود: در حالی که باید از این افراد تشکر کنیم ولی متاسفانه اینژ‌ها را نقطه منفی می‌دانیم بالاخره ممکن است اتفاقاتی بیفتد که برخی از مسئولان رد پایین نظام هم ممکن است خطاهایی بکنند باید کاری بکنیم که مبادا آسیب دیدگان جذب مخالفان انقلاب و سلطنت طلبان و منافقین شوند.

وی تصریح کرد: این طور نیست که بگویم در نظام اسلامی هیچ خطایی انجام نمی‌شود مهم نوع برخوردی است ما با این مسائل داریم و مهم تر از همه نقش وی در حوادث سال 88 است که در واقع هیچ نقشی در آن حوادث نداشته است .

نماینده مردم تهران اظهار داشت: محل نزاع این است که اگر کسی بعد از اعلام نظر شورای نگهبان و خطبه رهبر معظم انقلاب همچنان برای اعتراضات خیابانی پا فشاری کرده باشد آن را قطعا فتنه گر می‌دانیم ولی بیش از این را قبول نداریم یعنی اگر کسی به نتیجه انتخابات اعتراض داشته و یا کسی از کنار ستاد آقای موسوی رد شود او را فتنه گر بدانیم؛ نه تنها منفرد بلکه هیچ یک از وزراء چنین نقشی نداشتند.

مطهری تصریح کرد: موضوع بازداشت وی در سال 88 مسئله‌ای است که خود در جلسه‌ای که با نمایندگان داشته اند توضیح دادند و من هم در متن این جریان نیز هستم. نجفقلی که رئیس انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه هستند و هم همکار ما در دانشگاه تهران هستند همان زمان این موضوع را برای ما توضیح دادند .

وی ادامه داد: این مسئله‌ای است که خود آقای منفرد در جلساتی که با نمایندگان داشته توضیح داده و من هم در جریان این موضوع هستم و آقای نجفقلی حبیبی هم که رئیس انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه هستند، همان زمان این موضوع را برای ما توضیح دادند و گفتند که ما طبق معمول جلسات ماهانه و یا هفتگی داشتیم و پس از برگزاری جلسه یک دفعه آمدند و همه ما 60-70 نفری که در آن جلسه دوره‌ای خود بودیم بردند و بعداً هم از ما عذرخواهی کردند و به ما شام دادند و ما برگشتیم، لذا این موضوع به گونه‌ای نبوده که شخص آقای منفرد بازداشت شده باشد و یا اتهامی داشته باشد، بلکه طرف مقابل مقصر بود.

نماینده مردم تهران با تاکید بر اینکه میلی منفرد هیچ نقشی در حوادث سال 88 نداشته است، گفت: ایجاد اولین معاونت جنگ در دانشگاه‌ها، برگزاری 4 دوره تقویتی و امتحان سراسری،‌ پرکاری ،‌فراجناحی بودن از جمله فعالیت‌های مثبت آقای میلی منفرد در معاونت وزارت علوم بوده است.

مطهری با اشاره به انتخاب میلی منفرد از سوی رئیس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی علوم گفت: از 8 نفر از کسانی که خودشان در معرض وزارتخانه بودند، نظرخواهی شد که چه کسی برای وزارت علوم بهتر است که همه این افراد آقای میلی منفرد را برای وزارت علوم پیشنهاد کرده‌اند. همچنین براساس بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس از 88 بند تکالیف وزارت علوم در برنامه پنجم ، بیش از 90 درصد در برنامه‌های ارایه شده دکتر منفرد پیش بینی شده است و یکی از برنامه هایی است که انطباق کامل با اسناد بالا دستی دارد.

نماینده مردم تهران در پایان خاطر نشان کرد: ما در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها هستیم و باید هر چه سریع‌تر تکلیف وزارت علوم مشخص شود. همچنین دانشگاه‌های ما امروزه نیازمند مدیریتی فردی مانند آقای منفرد است و با توجه به آسیب‌های که در چند سال اخیر در دانشگاه ما پدید آمد، نیاز به یک مدیریت خلاق و جدی داریم تا این مشکلات را پیگیر و رفع کند.

۱۳۹۲/۵/۲۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...