نسخه چاپی

خروج مردم از بازار سكه و دلار

با افزایش اندك ارزش پول ملی خروج مردم از بازار سكه و دلار سرعت بیشتری گرفته است این در حالی است كه فعالان بازار می‌گویند سكه و دلار دیگر برای سرمایه گذاران جذاب نیست زیرا دیگر خبری از ثروت‌های باد آورده نیست و سرمایه‌ها به بازارهای دیگه همچون بورس در حركت هستند.

به گزارش نما، به نوشته روزنامه ابتکار با وجود کاهش چشمگير قيمت‌ها مردم به مانند گذشته رغبتي براي خريد سکه و دلار ندارند از سوي ديگر گزارش‌هاي ميداني از بازار ارز حاکي است، احتمال کاهش بيشتر قيمت ارز بسياري از دلالان را خانه نشين کرده است. اظهارات فعالان بازار بيانگر اين موضوع است که 18 ميليارد ارز خانگي احتکار شده از سوي واسطه‌ها در حال تزريق به بازار است.

طبق اظهارات رئيس کل بانک مرکزي حدود 18 ميليارد دلار ارز مشهور به دلار خانگي دردست مردم است، اما گويا با کاهش معنادار قيمت دلار به نظر مي‌رسد 18 ميليارد دلار خانگي به تدريج از احتکار خارج و به بازار عرضه مي‌شود، بنابراين بايد منتظر ماند که سونامي عرضه و کاهش دلار دربازارارز شکل گيرد.

کاهش معاملات سکه و دلار

البته اين تمام ماجرا نيست؛ زيرا کاهش 30 هزار توماني هر گرم طلاي 18 عيار در 45 روز گذشته و نيز کاهش 300 هزار توماني سکه در 45 روز گذشته، سرمايه گذاري در اين بازار پر هياهو را با ريسک زيادي همراه کرده است. بررسي‌ها نيز نشان مي‌دهد در حال حاضر قيمت سکه به پائين ترين حد خود در 1.5 ماه گذشته رسيده است. يکي از عوامل مهم تاثير گذار بر قيمت سکه و طلا در بازار داخلي، قيمت ارز است که پس از انتخابات با کاهش مواجه شده است و موجب کوچ سرمايه‌ها به بازار‌هاي ديگر از جمله بورس شده است که از انتخابات تا کنون شاخص بازار سرمايه بيش از 14 هزار واحد رشد کرده است.

استمرار کاهش قيمت ها

بر اساس اين گزارش روز گذشته نيز در پي کاهش ارزش دلار در بازار آزاد و همچنين نرخ جهاني طلا قيمت طلا و سکه نسبت به روز سه شنبه با کاهش قيمت همراه شد. فعالان بازار معتقدند روند کاهش قيمتها همچنان ادامه خواهد داشت. گفتني است با موج کاهش قيمتها در بازار طلا و ارز که از چند روز گذشته آغاز شده است، بسياري از دلالاني که با هدف کسب سود وارد اين بازار شده بودند، دچار زيان هنگفتي شده اند. هر اونس طلا در بازارهاي جهاني روز گذشته با کاهش با 1.6 دلار کاهش به 1324 دلار رسيد و با تاثير بر بازار داخلي هر گرم طلاي 18 عيار در بازار داخلي 103 هزار و 500 تومان قيمت گذاري شد. نرخ فروش هر قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح جديد در روز چهارشنبه در بازار يک ميليون و 63 هزار تومان، طرح قديم يک ميليون و 30 هزار تومان، نيم سکه 565 هزار تومان، ربع سکه 365 هزار تومان و گرمي 237 هزار تومان اعلام شد. در همين حال، صرافان بازار ارز نرخ هر دلار آزاد را براي فروش 3 هزار و 195 تومان، هر يورو را 4 هزار و 255 تومان و هر پوند را 4 هزار و 920 تومان اعلام کردند.

۱۳۹۲/۵/۲۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...