نسخه چاپی

نظر نهاوندیان درباره رای اعتماد به كابینه

رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به اكثریت كابینه پیشنهادی دولت یازدهم شب گذشته با حضور محمدرضا باهنر و محمد نهاوندیان در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش نما راي اعتماد نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به اكثريت كابينه پيشنهادي دولت يازدهم شب گذشته در برنامه گفتگوي ويژه خبري با حضور محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي و محمد نهاونديان سرپرست نهاد رياست جمهوري مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

محمدرضا باهنر در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجري برنامه مبني بر اينكه ارزيابي جنابعالي از روند بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي در طي 4 روز گذشته چيست گفت: از رسانه ملي به دليل فعاليت بي‌نظيرش در عرصه اطلاع رساني قدرداني مي‌كنم.

** مردم و نمايندگان ملت به وظايف خود به خوبي عمل كردند

وي با اشاره به اينكه رسانه ملي توجه اكثريت مردم ايران را به خود جلب كرد، افزود: مردم در 24 خردادماه در انتخابات رياست جمهوري و نمايندگان ملت نيز در 24 مرداد براي استقرار كامل هيئت دولت به وظيفه خود به خوبي عمل كردند.

نايب رئيس مجلس با بيان اينكه كشور و دولت چهار روز بسيار خوبي را پشت سر گذاشتند خاطرنشان ساخت: طي 4 روز گذشته فضاي كاملا آزاد و دمكراتيكي از سوي رسانه ملي به نمايش گذاشته شد.

** نظام مطلب محرمانه‌اي براي مردم و رسانه‌ها ندارد

باهنر با اشاره به اينكه نظام جمهوري اسلامي در بالاترين سطح از مذاكرات سياسي داخلي هيچ مطلب محرمانه‌اي براي مردم و رسانه‌ها ندارد، گفت: نمايندگان بر مبناي تكليف ملي و شرعي خود عمل كردند، به گونه‌اي كه ظرف اين مدت راي شان چندين بار تغيير مي كرد.

وي با اشاره به اينكه تصميمات جناحي نمي تواند در موضع راي دهندگان تغيير ايجاد كند ادامه داد: نمايندگان به عنوان منتخبين مردم حتما داراي مواضع سياسي هستند، اما بايد گفت كه آنها به وظيفه قانوني و ملي خود به خوبي عمل كردند و در انتخاب وزراي پيشنهادي نهايت دقت را به عمل آوردند.

نايب رئيس مجلس با اشاره به رونق بحث‌هاي دوطرفه و چند نفره در مجلس اضافه كرد: اميدواريم خداوند متعال از فعاليت و اقدامات نمايندگان ملت راضي باشد.

باهنر با اشاره به اينكه ما علاقمنديم تا پايش‌هاي لازم در نظرسنجي‌ها از سوي صدا و سيما، نهادهاي دولتي و دستگاه‌هاي حقوقي به عمل آيد گفت: بايد نظرات و عكس العمل‌هاي مردم را در طي اين چند روز دقيق‌تر دريافت مي‌كرديم و اگر قرار است كاري را اصلاح كنيم، در اقدام آن جديت به خرج دهيم.

وي خاطرنشان ساخت: طبق آئين‌نامه داخلي مجلس به قيد قرعه موافقان و مخالفان وزراي پيشنهادي را انتخاب كرديم، به طوري كه بايد گفت حجم كساني كه در مجموع براي وزاري موافق ثبت نام كرده بودند چندين برابر مخالفان ثبت نام كننده بود.

باهنر با بيان اينكه بسياري از موافقان وزراي پيشنهادي نسبت به عدم كافي بودن مدت زمان لازم براي نطق گلايه‌مند بودند، افزود: شايد در آينده آئين نامه داخلي مجلس اصلاح شود.

نايب رئيس مجلس در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه ادامه همكاري و برنامه‌هاي دولت و مجلس در چه چارچوبي خواهد بود و يا اينكه حضور 284 نفري نمايندگان در خانه ملت نشانگر ركوردي جديد در مجلس است.

وي با اشاره به اينكه سه نفر از وزراي پيشنهادي دولت از عرصه رقابت كنار ماندند، افزود: اين سه نفر در مسئوليت‌هاي ديگري از سوي دولت مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

باهنر با بيان اينكه دفاعيات روحاني كاملا منطقي بود گفت: اميدوارم رئيس جمهور از خدمات اين سه نفر در عرصه‌هاي مختلف استفاده كند.

** مجلس از آمادگي لازم براي وضع قوانين جديد و تصويب آن برخوردار است

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه دولت دو كار عمده يعني اقتصاد داخلي و سياست خارجي را در پيش رو دارد، خاطرنشان ساخت: بايد بتوانيم تعامل سازنده و گفتگوي موثري را با خارج از كشور دنبال كنيم.

باهنر با اشاره به اينكه رئيس جمهور تيم بسيار قدرتمندي را چيدمان كرده بود كه خوشبختانه از سوي نمايندگان خانه ملت با راي اعتماد بسيار بالايي برخوردار شدند اظهار داشت: در بودجه سال جاري مشكلات اساسي وجود دارد.

وي با اشاره به اينكه اگر قانون بودجه اشكالاتي دارد، مجلس از اين آمادگي برخوردار است تا در اين قانون اصلاحات لازم را به عمل آورد، گفت: ارائه بودجه سال 93 اولين كار و فعاليت جدي اقتصادي دولت محسوب مي‌شود، بنابراين بايد گفت كه انشاءالله تيم اقتصادي رئيس جمهور بتواند لايحه بودجه را به موقع تقديم مجلس كند.

باهنر افزود: اگر دولت يازدهم بتواند تمام هم و غم خود را براي بهبود و گسترش برنامه پنجم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بگذارد ديگر وظيفه‌اي ندارند.

وي با اشاره به اينكه مجلس از آمادگي لازم براي اصلاحات اجراي برنامه پنجم توسعه برخوردار است، افزود: دولت بايد برنامه پنجم توسعه را به خوبي به اجرا بگذارد.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه مجلس در بهبود وضعيت اقتصادي مردم چه وظيفه‌اي را برعهده دارد، خاطرنشان ساخت: مجلس نقشه راه را مشخص مي‌كند و دولت بايد در آن راه حركت كند تا به اهداف مورد نظرش دست يابد.

باهنر با اشاره به اينكه دولت در ميدان درگيري با مشكلات بزرگ و كوچك است ادامه داد: مجلس نبايد در كار اجرا دخالت كند.

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه رئيس جمهور طبق قانون اساسي به غير از مقام معظم رهبري مسئول اجرائيات كشور است، خاطرنشان ساخت: مجلس در تهيه نقشه راه مي‌تواند از دولت مشورت بگيرد.

وي گفت: مجلس از آمادگي لازم براي وضع قوانين جديد و تصويب آن برخوردار است.

** قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران هيچ بن بستي ندارد

باهنر با اشاره به اينكه تعامل موثر دولت و اعضاي هيئت دولت با نمايندگان مجلس بسياري از مشكلات را مي‌تواند برطرف كند، اظهارداشت: قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران هيچ بن بستي ندارد.

نايب رئيس مجلس با بيان اينكه نهادها و دستگاه‌هاي مختلف بايد در انجام وظايفشان قيام كنند، تصريح كرد: فقط بايد از اختيارات خودمان استفاده كنيم و به اختيارات نهادهاي ديگر دست درازي نكنيم.

وي با اشاره به درك متقابل مجلس و دولت از يكديگر گفت: خوشبختانه رئيس جمهور با تمام وجود مجلس را حفظ كرده و از تمامي توان، قدرت و امكانات مجلس آگاهي دارد.

محمد نهاونديان سرپرست نهاد رياست جمهوري در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجري برنامه مبني بر اينكه ارزيابي شما از روند بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي دولت چيست، گفت: در 4 روز گذشته در مجلس شوراي اسلامي تركيبي از سرعت، متانت و عمق بررسي‌ها را مشاهده كرديم.

وي با اشاره به اينكه حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني اولين رئيس جمهوري بود كه در همان جلسه تحليف ليست وزراي پيشنهادي خود را تقديم مجلس كرد گفت: اين اقدام رئيس جمهور نشان مي‌دهد كه ايشان از هيچ فرصتي غافل نخواهند شد.

سرپرست نهاد رياست جمهوري با اشاره به اينكه مطالعات و بررسي هاي نفس گيري در كميته ها و كارگروه هاي تخصصي در فاصله ميان 24 خرداد تا 12 مرداد صورت گرفته بود ادامه داد: در جلسه ديروز به اكثريت كابينه پيشنهادي دولت يازدهم از سوي نمايندگان مجلس راي اعتماد داده شد.

نهاونديان با اشاره به اينكه از 18 وزير پيشنهادي 15 نفر راي مثبت گرفتند، افزود: در تمي سياسي و اقتصادي ميان مجلس و دولت وفاق كامل و صددرصدي حاصل شده است.

وي با اشاره به اينكه اين موضوع پيروزي بسيار بزرگ و اميدبخشي است براي ملت شريف ايران افزود: در شرايط كنوني كشور با دو چالش بزرگ اقصادي و بين‌المللي روبرو است.

** راي اعتماد اكثريت وزار نشانگر حمايت قاطع مجلس از راي مردم است

سرپرست نهاد رياست جمهوري با بيان اينكه مجلس نسبت به هر دو رويكرد سياسي و اقتصادي دولت همواره اعلام حمايت قاطع كرده است، اضافه كرد: راي اعتماد به اكثريت بالاي وزراي پيشنهادي به معناي حمايت قاطع مجلس از راي مردم است.

نهاونديان با اشاره به اينكه 24 خرداد حماسه سياسي توسط مردم شكل گرفت خاطرنشان ساخت: خوشبختانه در 24 مردادماه هم اين حماسه توسط نمايندگان مردم محقق شد.

** حماسه سياسي 24 خرداد آغازگر حماسه اقتصادي است

وي حماسه سياسي 24 خرداد و 24 مرداد را آغازگر حماسه اقتصادي دانست و عنوان كرد: بايد با مشاركت مردم در جهت رونق اقتصادي گامهاي اساسي برداشته شود.

سرپرست نهاد رياست جمهوري با اشاره به راي اعتماد مجلس شوراي اسلامي به تيم اقتصادي دولت بيان كرد: رئيس جمهور طي سخنانش بيان کرد که با رويكرد مجلس صددرصد موافق است.

وي افزود: مردم به اين اتفاقات و دولت تدبير و اميد دل بستند گفت: با راي ديروز نمايندگان به وزراي پيشنهادي عرصه براي تدبير آغاز شده است.

نهاونديان در پاسخ ديگري مبني بر اينكه روس اقدامات دولت براي بهبود وضعيت معيشتي و اقتصادي مردم چيست، اظهار داشت: در اقتصاد دو رويكرد موضعي و مقطعي و رويكرد كلان وجود دارد.

سرپرست نهاد رياست جمهوري با اشاره به اينكه نبايد به خاطر بعضي از دستاوردهاي بخشي و موضعي حواسمان را پرت كنيم گفت: سياست‌هاي كلان اقتصادي را نبايد مورد فراموشي قرار دهيم.

وي با اشاره به اينكه اكثريت مردمان جامعه ما داراي تحصيلات بالايي هستند، خاطرنشان ساخت: بايد با زبان عالمانه و صميمانه با مردم صحبت كنيم.

نهاونديان با بيان اينكه بايد مشكلات را با مردم در ميان گذاشته و از آنها در همين راستا كمك بخواهيم گفت: برنامه‌هاي رئيس جمهور با اقبال عمومي روبرو بوده است.

سرپرست نهاد رياست جمهوري با اشاره به اينكه نبايد اقتصاد را اعانه‌اي اداره كنيم، افزود: بايد اقتصاد توليدمحور را سياست گذاري كنيم.

وي با بيان اينكه بايد با تكيه بر امكانات و سرمايه‌هاي ملي توليد كالا و خدمات را افزايش دهيم، خاطرنشان ساخت: بايد به فعالان اقتصادي، مردم و بخش خصوصي اعتماد كنيم به گونه‌اي كه بايد مشاركت مردمي را به همراه داشته باشيم.

نهاونديان با اشاره به اينكه با رشد توليد اشتغال افزايش مي‌يابد ادامه داد: رويكرد دولت چه در اقدامات كوتاه مدت و ميان مدت توليد محور است.

سرپرست نهاد رياست جمهوري با اشاره به اينكه در برنامه‌هاي كوتاه مدت بايد به مشكلات بنگاه‌هاي توليدي، سيستم‌هاي اداري، بانكي و گمركي توجه كنيم، اظهار داشت: رويكرد دستگاه‌هاي دولتي نسبت به بنگاه‌هاي اقتصادي بايد براساس اعتماد باشد پس بايد با متخلفان برخورد جدي كنيم.

** فعالان اقتصادي مي‌ـوانند بهترين ياران دولت باشند

وي با اشاره به اينكه اكثريت فعالان اقتصادي ما متخلف نيستند گفت: اگر فعالان اقتصادي به كمك طلبيده شوند، مي‌توانند به عنوان بهترين ياران دولت همكاري‌هاي لازم را به عمل آورند.

نهاونديان با تاكيد بر اينكه بايد در اقدام كوتاه مدت موانع را از سر راه توليد كشور برداريم، افزود: اگر بي‌اعتمادي در جامعه باشد، هيچ كسي نسيه نمي‌فروشد. اين در حالي است كه اگر اميدواري و اعتماد در جامعه حاكم باشد مردم به يكديگر نيز اعتماد خواهند كرد.

سرپرست نهاد رياست جمهوري با اشاره به اينكه اقتصاد همچون دوچرخه سواري مي‌ماند ادامه داد: بايد چرخ اقتصادي توليد را بچرخانيم.

وي با اشاره به اينكه چرخ توليد را مردم مي‌چرخانند و دولت فقط فضا را آماده مي‌سازد گفت: بعضي از مشكلات اساسي يك شبه حل نمي‌شود.

نهاونديان با اشاره به اينكه بايد چرخ اساسي توليد را به حركت درآوريم، افزود: متاسفانه به دليل تحريم و برخي از ناهماهنگي‌ها بنگاه‌هاي توزيع تعطيل شده‌اند.

سرپرست نهاد رياست جمهوري ادامه داد: بايد بتوانيم مشكلات تحريم را با حضور عزت‌مندانه و متفكرانه برطرف كنيم زيرا حق پيشرفت جزء حقوق ملت شريف ايران است.

وي با اشاره به اينكه سند چشم انداز فقط براي كتابخانه گذاشتن تصويب و ابلاغ نشده است، تصريح كرد: فعالان اقتصادي بايد در صحنه‌هاي بين‌المللي حضور يابند تا بتوانند با عنايت الهي و هماهنگي سياست‌هاي اقتصادي و بين‌المللي موانع را از پيش روي خود بردارند.

** اقدام رسانه ملي باعث اميدبخشي مجلس و دولت شده است

نهاونديان با اشاره به اينكه پيام اقتصاد داخلي ما عزت و مقاومت است، افزود: اقدام رسانه ملي در پوشش صحن علني مجلس شوراي اسلامي در صحنه هاي بين المللي اثرگذار خواهد بود ، به گونه اي كه در مناسبات مجلس و دولت فضاي مبارك و اميدبخشي ايجاد شده است.

۱۳۹۲/۵/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...