نسخه چاپی

وزرایی كه در 7 كابینه بعد از جنگ رای اعتماد مجلس را نگرفتند

جلسات مجلس برای بررسی وزرای پیشنهادی كابینه یازدهم از روز دوشنبه آغاز و تا جلسه عصر پنجشنبه پیگیری شد. براساس رأی نمایندگان مجلس سه تن از وزرای پیشنهادی از همراهی با كابینه یازدهم بازماندند

به گزارش نما، در تمام دولت‎های گذشته انتخاب کابینه از سوی رئیس جمهور و رأی اعتماد نمایندگان مجلس مهم ترین رخداد سیاسی در اولین روزهای آغازین دولت جدید به حساب می‌آید. در برخی از ادوار هماهنگی مجلس و دولت دست به دست هم داده است تا کابینه پیشنهادی با بالاترین رأی اعتماد بر کرسی وزارت تکیه زده و در زمانی هم همچون دولت‌های احمدی نژاد با وجود گرایش تقریبا یکسان سیاسی میان دولت و مجلس باز هم اهالی خانه ملت چهره خوشی به گزینه های پیشنهادی دولت نشان ندادند.

جلسات مجلس برای بررسی وزرای پیشنهادی کابینه یازدهم از روز دوشنبه آغاز و تا جلسه عصر پنجشنبه پیگیری شد. براساس رأی نمایندگان مجلس سه تن از وزرای پیشنهادی از همراهی با کابینه یازدهم بازماندند تا پس از دولت دهم که نمایندگان مجلس بلیط حضور سه وزیر در قطار دولت را صادر نکردند، این بار هم محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، سلطانی فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان و میلی منفرد وزیر پیشنهادی علوم، سه وزیر دولت یازدهم باشند که امکان حضور در کابینه یازدهم را نیافتند و از قطار دولت روحانی جای ماندند.

براین اساس دولت‌ اول هاشمی رفسنجانی و دولت آخر خاتمی با کسب رأی اعتماد تمام وزرای پیشنهادی جایگاه نخست را در میان دولت‌های پس از جنگ تحمیلی از نظر میزان اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی را از آن خود کرده و دولت‌های ششم وهفتم با عدم رأی اعتماد مجلس به یک وزیر پیشنهادی در جایگاه دوم اعتماد مجلس به اعضای پیشنهادی کابینه قرار می‌گیرند.

در دولت ششم که دولت دوم هاشمی رفسنجانی بود تمام وزرای پیشنهادی دولت ششم به استثناء محسن نوربخش برای پست وزارت اقتصاد رأی اعتماد مجلس را کسب کردند و کرسی وزارت اقتصاد نیز سرانجام با رأی اعتماد اهالی مجلس به محمد خان رسید.

دولت هفتم که کابینه اول خاتمی بود، نیز وزیر پیشنهادی دولت خاتمی برای وزارت پست، تنها وزیری بود که رأی کافی را از مجلس کسب نکرد. احمد معتمدی پس از کسب رأی اعتماد مجلس سکاندار وزارت پست شد.

همچنین دولت‌های دهم احمدی نژاد و دولت یازدهم به ریاست حسن روحانی با سه وزیر جای مانده از کابینه، دولت‌هایی هستند که سومین رتبه اعتماد اهالی مجلس را به خود اختصاص می‌دهند و دولت نهم احمدی نژاد نیز با 4 وزیری که مجلس رأی اعتماد خود را به آنها هدیه نکرد، در دسته بی اعتمادترین کابینه از نگاه مجلس قرار گرفت.

دو دولت نهم که کابینه اول احمدی نژاد بود اشعری، علی احمدی، هاشمی و سعیدلو چهار گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت بودند که مجلس با آنها این گزینه‌های احمدی‌نژاد مخالفت کرد و سرانجام رئیس دولت نهم با معرفی فرشیدی به عنوان وزیر آموزش و پرورش، کاظمی برای وزارت رفاه، اردکانی در وزارت تعاون و همچنین وزیری برای سکانداری وزارت نفت توانست رأی اعتماد نمایندگان مجلس را جلب کند.

دولت دهم نیز در معرفی کابینه‎اش با سد رأی اعتماد نمایندگان مجلس مواجه شد. سوسن کشاورز، فاطمه آجرلو و محمد علی‎آبادی سه وزیری بودند که از ریاست بر وزراتخانه‎ای در دولت دهم باز ماندند و حاجی‎بابایی، صادق محصولی و مجید نامجو به ترتیب بر صندلی وزارت آموزش و پرورش، رفاه و نیرو تکیه زدند.

نجفی، میلی‌منفرد و سلطانی‌فر سه وزیری بودند که مجوز حضور در کابینه دولت یازدهم را از سوی نمایندگان مجلس کسب نکردند.

۱۳۹۲/۵/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...