نسخه چاپی

متن طرح اصلاح نحوه سوال از رئیس جمهور

نمایندگان مجلس با دو فوریت طرحی موافقت كردند كه در صورت تصویب نهایی آن اگر تعداد سؤالات ارسالی به قوه قضاییه درباره یك رئیس‌جمهور به عدد ۶ برسد طرح استیضاح وی در دستور كار مجلس قرار می‌گیرد.

به گزارش نمابه نقل از فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه) با دو فوریت طرح اصلاح ماده ۱۹۷ آیین نامه داخلی مجلس و الحاق دو تبصره به آن موافقت کردند.


این طرح که به امضای ۴۱ نفر از نمایندگان مجلس رسیده، شامل یک مقدمه توجیهی و یک ماده واحده است.


متن طرح مذکور به شرح ذیل است.


مقدمه توجیهی:


تجربه اخیر سوال از رئیس جمهور که برای اولین بار در طول ۳۳ سال عمر نظام جمهوری اسلامی انجام شد ضعف‌های آیین نامه داخلی مجلس در این خصوص را نشان داد. با توجه به ضرورت بهره‌برداری از این تجربه و برای پاسخگویی به افکار عمومی و مرتبط شدن آثار عملی بیشتر در سوال از رئیس جمهور طرح دو فوریتی ذیل برای طی مراحل قانونی تقدیم می‌شود.


طرح اصلاح ماده ۱۹۷ آیین نامه داخلی و الحاق دو تبصره به ‌آن


ماده واحده-جمله آخر ماده ۱۹۷ آیین نامه داخلی مجلس به شرح ذیل اصلاح و دو تبصره به آن الحاق می‌شود.


مدت طرح سوال از طرف نمایندگان منتخب سوال کنندگان حداکثر ۴۰ دقیقه و مدت پاسخ رئیس‌جمهور حداکثر یک ساعت است که طرفین می‌توانند وقت خود را به دو وقت تقسیم کنند. در این صورت همه سوالات (حداکثر ۵ سوال) و پاسخ‌ها در بخش اول وقت هر یک از دو طرف بیان می‌شود و در بخش دوم ابهامات سوال کنندگان و پاسخ های رئیس جمهور مطرح می‌شود.


تبصره ۱-پس از این مرحله درباره پاسخ رئیس‌جمهور به هر یک از سوالات از نظر قانع کننده بودن یا نبودن به صورت جداگانه رای گیری می‌شود.


چنانچه بیش از نیمی از نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئیس‌جمهور به سوالی قانع نشده باشند، آن سوال به قوه قضائیه ارسال می‌شود.


تبصره ۲-در صورتی که تعداد سوالات ارسال شده به قوه قضاییه درباره یک رییس جمهور به عدد ۶ برسد طرح استیضاح رئیس جمهور با رعایت مفاد اصل ۸۹ قانون اساسی و مواد آیین‌نامه داخلی در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.


اسامی امضا کنندگان این طرح به شرح ذیل است:


علی مطهری نماینده تهران، رضاحسینی، محجوب، سید حسین هاشمی، علیرضا دهقانی، افشاری، اولیا، اقبال محمدی، مصباحی مقدم، سید فاضل موسوی، پزشکیان، قاضی‌پور،‌قادری،‌یحیی‌زاده، فولادگر، تجری، حیدرپور، اکرمی، پورفاطمی، عزتی، محمد حسین مقیمی، ابطحی، اکبر‌نژاد، تابش، علی مطهری نماینده شبستر، جلالیان، نصیرپور، حسین هاشمیان، طاهرخانی، نصرالله ترابی، بختیاری، غفار اسماعیلی، نصیری قیداری، پاپری مقدم، محسنی بندپی، بت‌کولیا، علیخانی، کواکبیان، دهقانی نماینده چناران، کعبی و دهدشتی.

۱۳۹۱/۱/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...