نسخه چاپی

از درمان كوري تا لاغري تضميني و جوان سازي پوست؛

پزشك نماهایی كه پول درو می كنند

به گزارش نما به نقل از خراسان - تقلب و قلابی بودن در هر صنف و رسته‌ای پدیده بدی است، حال اگر این مسأله در حوزه پزشکی که با جان و سلامت مردم سر و کار دارد، دیده شود، ضرر و زیان آن به مراتب بیشتر و غیر قابل جبران تر از سایر بخشهاست.

کم نیست اخبار و حوادثی که حاکی از سوءاستفاده برخی افراد شیاد که به طمع به دست آوردن پول و ثروت ، با عناوین جعلی مانند پزشک، سلامتی مردم را نشانه رفته اند. اخباری مانند طبابت فردی بدون گذراندن دوره‌های پزشکی و تخصصی در درمان مردم که از این ناحیه آسیب غیر قابل برگشتی به سلامت جسم و روح مراجعه کنندگان خود وارد کرده است.
ناگفته نماند که از یک سو این قضیه متوجه مردم است که به دلیل نداشتن آگاهی‌های لازم ،ندانسته تحت تأثیر تبلیغات بویژه از نوع ماهواره‌ای آن به افراد ناشناخته و بدون تخصص برای درمان و جوان سازی پوست، ماساژ درمانی، استفاده از انواع کرمهای جوان کننده پوست، کاشت مو، تزریق بوتاکس، گذاشتن لنزهای زیبایی، خالکوبی، لایه برداری پوست و پودرهای لاغری مراجعه می‌کنند و با این اقدام سلامتی جسم و روح خود را با مشکلاتی مواجه می‌کنند. این در حالی است که هریک از امور یاد شده باید با سفارش و توسط پزشکان انجام شود، نه در محیط‌های بسته و آرایشگاه و سالن‌های ورزشی .


اقدامهای مجرمانه
به اعتقاد رئیس اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، افرادی که بدون داشتن تخصص و دانش کافی و آگاهی و مجوز در حوزه درمان ورود یافته‌اند، در واقع مداخله گر محسوب می‌شوند که اقدامهای آنان مجرمانه است.
دکتر حمیدرضا اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: این افراد در چند سطح طبقه بندی می‌شوند، یک گروه کسانی هستند که بدون داشتن دانش فنی لازم و تنها برای اخاذی و به دست آوردن پول به این قبیل کارها رو آورده اند و مشکلات عدیده ای را برای مردم به وجود می‌آورند که صد البته سلامتی مردم هم برای آنان ارزشی ندارد.
وی با بیان اینکه گروه دیگر مداخله گرانی هستند که از دانش فنی کم برخوردارند، می‌افزاید: اما این افراد، صلاحیت لازم را ندارند، مانند کسانی که به عنوان شکسته بند اقدام به انجام کارهای ارتوپدی که یک کار کاملاً تخصصی می‌باشد، برای بیماران می‌کنند در حالی‌که تخصصی در این زمینه ندارند.
وی با اشاره به اینکه بازرسان دانشگاه علوم پزشکی مشهد پیگیر شناسایی تمامی گروه‌های مداخله‌گر عرصه درمان هستند، اضافه می‌کند: تاکنون تعداد زیادی از این افراد شناسایی و به دادگاه معرفی شده‌اند و جرایمی نیز برای آنان صادر شده است.


فعالیت بدون جا و مکان مشخص
وی با بیان اینکه برخوردهای قاطعی در این بخش انجام شده و این روند همچنان ادامه دارد،یادآور می‌شود: گروه دیگر مداخله گرانی هستند که بدون تابلو و مکان مشخصی هستند و در واقع مرتب در حال تغییر مکان می‌باشند.
این افراد اغلب از طریق تلفن یا افراد کارچاق کن در جامعه برای کار خود تبلیغات اغوا کننده می‌کنند.
اسلامی با بیان اینکه برخورد با این گروه نیز در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارد، می‌گوید: افراد کار چاق کن به ازای فرستادن هر بیمار برای این افراد شیاد و سودجو پول دریافت می‌کنند. تبلیغات کار چاق کن‌ها به گونه ای است که در محل کار افراد مداخله گر درمانی حضور می‌یابند و عنوان می‌کنند که کار این فرد بسیار عالی است، مردم هم به خاطر نداشتن دانش فنی فریب این تبلیغات توخالی را می‌خورند.
این مقام مسؤول در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر اینکه این افراد مداخله گر درمان، تابلوی مشخصی ندارند، می‌افزاید: شناسایی و پیدا کردن این گروه قدری مشکل است و از طریق گزارشهای مردمی و دیگر ارگانها مانند اداره اماکن، نیروی انتظامی و آگاهی مطلع می‌شویم و پس از کنترلهای محسوس نسبت به برخورد با این افراد خاطی اقدامهای لازم انجام می‌شود.


میدانداری مردم
رئیس اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار می‌دارد: یک نکته مهم در این سوء استفاده‌ها این است که متأسفانه در بسیاری از موارد مردم فریب تبلیغات اغواکننده را می‌خورند و با این کار میدان را برای فعالیت مداخله گران درمان فراهم تر می‌کنند.
وی با بیان اینکه مردم باید بدانند به چه کسی برای کارهای مربوط به سلامت جسمی مراجعه کنند، می‌افزاید: نباید بیماران اجازه دهند هر کسی برای سلامت آنان نسخه بپیچد و توصیه‌های درمانی و دارویی داشته باشند.
وی با اشاره به پیشرفتهای علم پزشکی در همه حوزه‌های سلامت تصریح می‌کند: با توجه به این پیشرفتها مردم باید برای امور مرتبط به سلامت خود چه درمانی و چه زیبایی به پزشکان متخصص مراجعه کنند.
اسلامی ادامه می‌دهد: بیماران هنگامی که برای درمان به مکانی مراجعه می‌کنند، باید به چند نکته توجه نمایند؛ اول اینکه باید حتما تابلو داشته باشد و دارای مجوزهای لازم از سوی وزارت بهداشت و درمان باشد غیر از این به معنای این است که آن فرد مداخله گر درمان است.
وی اضافه می‌کند: نکته دیگر اینکه نباید تبلیغات مانند اینکه این فرد کور را بینا کرده و یا پوست خراب و چروکیده و استخوان شکسته را درست می‌کند، پذیرفت و برای انجام اموری مانند تزریق بوتاکس، جوان سازی پوست به محیطهای بسته و بدون تابلوی پزشکی مانند آرایشگاه‌ها مراجعه کرد.
وی با بیان اینکه مردم موارد مشکوک و تخلف و شکایتها را از طریق شماره تلفن 191 اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای پیگیری و برخورد اطلاع دهند، اظهار می‌دارد: تجربه نشان داده بیشترین مشکلات ایجاد شده در محیط‌های بسته و بدون تابلو اتفاق افتاده، بنابراین گزارشهای مردمی در این حوزه برای برخورد با خاطیان و احقاق حقوق مردم حایز اهمیت است.


تناسب نداشتن جریمه با جرم
وی در خصوص آمار افرادی که بدون صلاحیت در امور درمان و پزشکی مداخله و از این ناحیه ضرر و زیان جسمی و مالی به مردم وارد می‌کنند، می‌گوید: آمار افرادی که به عنوان مداخله گر درمان به دادگاه فرستاده شده و می‌شود، کم نیست. اما یکی از مشکلات در این حوزه تناسب نداشتن جریمه و حکم صادره شده از سوی دادگاه با جرم است. این درحالی است که اگر تخلف و مشکلی از ناحیه پزشکان صورت گیرد، برخوردهای لازم توسط سازمان نظام پزشکی، تعزیرات حکومتی و نیز خود وزارت بهداشت انجام می‌شود، اما برای مداخله گران عرصه درمان که دارای تخصص لازم نیستند، برخورد و جریمه‌ها متناسب با جرم نیست و قدرت بازدارندگی ندارد، بنابراین از مسؤولان ذی ربط تقاضا شده که در زمینه تغییر قوانین موجود و تناسب میان جریمه با جرم اقدامهای لازم را انجام دهند.


آرایشگاه‌های همه کاره!
این مقام مسؤول با بیان اینکه زمانی مداخله گری در عرصه درمان بیشتر در حوزه هایی مانند شکسته بندی و عطاری‌ها دیده می‌شد، یادآور می‌شود: اما اکنون این وضعیت تفاوت کرده است، به عنوان مثال فردی مدعی شده بود با استفاده از طب فشار می‌تواند انواع بیماری‌ها را درمان کند و از این طریق سوءاستفاده زیادی کرده بود و یا برخی آرایشگاه‌ها به امر تزریق ژل بوتاکس، برداشتن خال، زگیل و دیگر مداخلات پوستی می‌پردازند، بنابراین این مداخله در درمان به طور مرتب رو به افزایش و تکثیر است.
مشکلی به نام ماهواره


رئیس اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح می‌کند: بد نیست بدانید در این اوضاع و احوال وسایل و تجهیزات برای مداخله گران نیز پیشرفته تر از گذشته شده است. یکی از این وسایل ماهواره است، به طوری‌که مداخله گران حوزه درمان، بسیاری از توصیه‌ها را از این طریق به خورد مردم می‌دهند.هستند افرادی که با عوارض شدید در حوزه پوست، زیبایی، تغذیه و رژیم، گیاهان داوریی و استفاده از لنزهای طبی و آرایشی مواجه شدند که به خاطر تبلیغات در ماهواره حاضر به استفاده از آن شده‌اند.
وی با بیان اینکه در ماهواره صرفاً با ارایه یک شماره تلفن خرید استفاده از انواع کرمها و دیگر کارهای درمانی تبلیغ می‌شود، می‌گوید: مردم باید بدانند که اطلاعات ماهواره درست نیست و توصیه و راهنمایی اشتباهی داده می‌شود که به دنبال آن استفاده کنندگان با عوارض جبران ناپذیری مانند کوری و مشکلات پوستی غیر قابل برگشت مواجه شده اند.


اینترنت هم بله !
به گفته وی، اینترنت نیز یکی دیگر از امکانات تخصصی است که برخی مداخله گران از آن استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر برخی سایتها اطلاعاتی در حوزه مسایل پزشکی و درمان را به صورت اشتباه به مردم ارایه می‌دهند، البته پایگاه بسیاری از این سایتها در خارج از کشور هستند.
پیگیری‌های لازم در خصوص این سایتهای اینترنتی که اطلاعات اشتباه را با دریافت هزینه‌های سنگین در اختیار مردم قرار می‌دهند توسط مدیریت نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی و پلیس فتا و دیگر مسؤولان ذی ربط در حال پیگیری است.
اسلامی تاکید می‌کند: برخی افراد از خارج از کشور با مراجعه به آرایشگاه‌ها امکاناتی مانند آمپولهای مختلف، انواع کرمها را ارایه می‌دهند، البته متصدیان این آرایشگاه‌ها در جرم بروز عوارض برای استفاده کنندگان از این اقلام شریک هستند .
وی اضافه می‌کند: برخی اصناف مانند فروش تجهیزات پزشکی و یا سالنهای ورزشی داروهایی را که باید توسط پزشک برای بیمار استفاده شود، به طور مستقیم و بدون هماهنگی با مسؤولان صنف مربوطه در اختیار مردم قرار می‌دهند. به عنوان مثال صنف تجهیزات پزشکی تنها مؤظف به فروش لنز هستند، اما گاه دیده می‌شود برخی از آنان خودشان استفاده از لنز را به فرد خریدار آموزش می‌دهند، در حالی‌که این کار اپتومتریست و چشم پزشک است.


آرایشگری که باعث کوری شد!
رئیس اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه می‌دهد: در ابتدای سال جاری نوعروسی در مشهد سه روز پس از استفاده از لنز زیبایی دچار مشکل کوری شد که به دلیل شدت عفونت با وجود اقدامهای درمانی، بینایی یک چشم خود را به طور کامل از دست داد که البته مقصر اصلی این اتفاق آرایشگر وی بود.
اسلامی تصریح می‌کند:مردم باید بدانند پیش از اینکه لنز مورد استفاده قرار گیرد باید چشم توسط چشم پزشک و اپتومتریست مورد معاینه قرار گیرد و هر کسی نمی تواند لنز زیبایی بگذارد .
وی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از موارد، خانمی بود که با عارضه زانو درد به شکسته بند مراجعه کرده بود، اما به دلیل فشار زیاد وارده به زانو توسط این شکسته بند، دچار کیست شدید زانو و متورم شدن آن شد. این کیست مشکلات زیادی برای بیمار ایجاد کرد و در نهایت به انجام چندین مرحله عمل جراحی منجر شد و یا اینکه فردی به یکی از فضاهای بسته و نامشخص که حق مداخله در درمان را نداشته، برای کاشت موی سر از طریق تزریق مراجعه کرده بود.
وی خاطرنشان می‌کند: در بررسی‌های انجام شده مشخص شد مواد تزریقی کاربرد درمانی برای رشد مو نبوده است که عوارض جدی برای فرد مراجعه کننده ایجاد شد و با شناسایی، این واحد پلمب شد.


داروهای افزایش قدرت بدنی یا سرطان زا!
اسلامی در بخش دیگر به ورزشکاران توصیه می‌کند، از استفاده و خرید داروهایی که توسط کار چاق کن‌ها در باشگاه‌ها با عناوینی مانند افزایش قدرت بدنی ارایه و تشویق می‌شود، خودداری کنند و حتماً داروها را تحت نظر و به سفارش پزشک دریافت و استفاده کنند.
وی اذعان می‌کند:ممکن است داروهای خریداری شده از کار چاق کن‌های بدون صلاحیت، غدد هورمونی بدن آنان را به هم ریزد و در آینده عوارض غیر قابل جبرانی برای کلیه و کبد آنان به دنبال داشته باشد.
این داروها ممکن است سبب رشد عضلات شود، اما از سویی احتمال بروز سرطان را نیز به وجود می‌آورد.
وی با تأکید بر اینکه از مصرف داروهای تقلبی و بدون تأییدیه پزشک خودداری شود، تصریح می‌کند: بتازگی سوءاستفاده‌هایی نیز در حوزه ماساژ درمانی دیده می‌شود، به طوری‌که برخی مدعی‌اند با استفاده از روش ماساژ درمانی فلان بیماری را درمان می‌کنند.
وی با بیان اینکه ماساژ دو کاربرد ریلکسشن و درمانی دارد، می‌گوید: در حالت ریلکسشن نشاط و شادابی پوست از طریق ماساژ ایجاد می‌شود، که در این حالت ماساژ سبب خون گیری پوست و عضلات و در نتیجه نشاط و شادابی می‌شود این نوع ماساژ در فضاهایی مانند هتل، باشگاه و آرایشگاه‌ها انجام می‌شود که البته تأکید ما بر این است، حتماً فرد ماساژدهنده دوره‌های لازم را فراگرفته و دارای تأییدیه باشد.
وی ادامه می‌دهد: اما نوع دیگر ماساژ، کاربرد درمانی آن است که باید توسط پزشک انجام شود، بنابراین ادعای افراد بدون تخصص و صلاحیت در رفع بیماری از طریق ماساژ قابل قبول نیست.


شناسایی 64 مورد مداخله‌گری پزشکی
وی با بیان اینکه مداخله گری‌ها نیز در حوزه دندان پزشکی دیده می‌شود، خاطرنشان می‌کند: طی سال گذشته تعداد زیادی از افراد مداخله گر طی بازرسی‌های محسوس و نامحسوس دانشگاه، گزارشهای مردمی و یا شکایها شناسایی شده اند که تنها در مشهد 64 مداخله گر در حوزه درمان به مدیریت نظارت بر درمان دانشگاه احضار شده‌اند و برخورد‌های لازم با آنان انجام شده است، به نحوی که از ادامه کار آنان جلوگیری گردید و به دلیل همکاری نکردن به دادگاه معرفی شدند.

۱۳۹۲/۵/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...