نسخه چاپی

ارتش مصر و كشتار معترضان

عکس خبري -ارتش مصر و  کشتار معترضان

پایگاه اینترنتی آسیاتایمز 18 آگوست 2013 (27 مرداد) در مقاله‌ای به بحران مصر پس از كودتای نظامی ارتش پرداخت

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی آسیاتایمز 18 آگوست 2013 (27 مرداد) در مقاله‌ای به بحران مصر پس از کودتای نظامی ارتش پرداخت و نوشت: موضع‌گیری بسیار فرصت‌طلبانه قدرت‌های بزرگ که تاکنون با وجود کشته شدن بیش از هزار غیرنظامی در مصر همچنان قساوت ارتش مصر را محکوم نمی‌کنند، جالب توجه است. این مسئله باید به‌عنوان یکی از شرم‌آورترین مقاطعی باشد که در آن، شورای امنیت نتوانسته موضع‌گیری صحیح داشته باشد. آمریکا و روسیه هر دو تصمیم‌ گرفته‌اند تحولات مصر را به‌طور گسترده‌ای از منظر ژئوپلیتیک و منافع خود ببینند و در واقع جای احساسات انسانی یا اخلاق سیاسی خالی است. راهبردهای متفاوت آن‌ها در قبال مسائل خاورمیانه از جمله مسئله فلسطین، سوریه یا بهار عربی جالب توجه است. روز پنج‌شنبه شورای امنیت در نیویورک نشستی پشت درهای بسته به درخواست بریتانیا و استرالیا برگزار کرد؛ اما نتیجه‌ اثربخشی برای بحران گسترده مصر در پی نداشت.

در ادامه مقاله آمده است: سفیر آرژانتین که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده دارد، اظهاراتی را مطرح کرد که دقیقاً از سوی قدرت‌های بزرگ دیکته شده بود. دیدگاه اعضای این شورا این است که پایان خشونت در مصر مهم است و طرف‌ها باید حداکثر خویشتن‌داری را به خرج دهند. این موضوع دربرگیرنده توقف خشونت و ارتقای آشتی ملی است. به‌علاوه، سازمان ملل نیز کشتار مردم مصر را محکوم نکرده است. شمار افراد کشته و زخمی حتی مطابق آمارهای دولتی بسیار بالاست و نشان‌دهنده حجم بالای خشونت علیه معترضان است. در این زمینه باید تحقیقات مستقل، بی‌طرفانه، مؤثر و معتبر صورت گیرد. نیروهای امنیتی مصر باید تابع قانون باشند و به حقوق‌بشر از جمله آزادی بیان و تجمع مسالمت‌آمیز احترام کامل بگذارند. دولت اوباما در واکنش به تحولات مصر رزمایش نظامی آمریکا با ارتش مصر را لغو کرد؛ اما کمک‌های آمریکا همچنان قطع نشده و در عین حال، اقدام نظامی ارتش مصر علیه دولت مرسی را کودتا نخوانده است.

در پایان مقاله آمده است: اوباما در مورد بحران مصر گفت: «هنگامی که محمد مرسی در انتخاباتی آزاد به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد، دولتش فراگیر نبود و به دیدگاه تمام مصری‌ها احترام نگذاشت. می‌دانیم که تمام مصری‌ها، میلیون‌ها مصری شاید حتی اکثریت مصری‌ها خواستار تغییر در این مسیر بودند... در مقابل، ما شاهد اقدامات سرکوب‌گرانه و دستگیری‌ها علیه حامیان دولت مرسی بوده‌ایم و حال به‌طور غم‌انگیزی این وضعیت بحرانی جان صدها نفر را گرفته و هزاران نفر نیز زخمی شده‌اند... آمریکا قویاً گام‌هایی را که دولت موقت و نیروهای امنیتی مصر برداشته‌اند، محکوم می‌کند.» در حال حاضر، آمریکا می‌تواند به‌منظور نشان دادن جدیت خود در مقابله با اقدامات ارتش مصر علیه معترضان، کمک‌های نظامی خود به مصر را به حالت تعلیق درآورد. در صورتی که اوباما چنین اقدامی صورت ندهد، اشتباهی راهبردی مرتکب شده است. دولت اوباما در دوراهی و تنگنای حمایت از دموکراسی در مصر یا حفاظت از منافع راهبردی آمریکا در مصر به‌ویژه تأمین منافع امنیتی اسرائیل[رژیم صهیونیستی] قرار گرفته است. به‌طور متناقض، موضع‌گیری روسیه در قبال مصر تقریباً به‌طور کامل مبتنی بر بهره‌برداری از تنگنای سیاسی آمریکاست.

۱۳۹۲/۵/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...