نسخه چاپی

اول و آخر مرتضوی/ وزیر جدید كار و رفاه اجتماعی مرتضوی را بركنار كرد

عکس خبري - اول و آخر مرتضوي/ وزير جديد كار و رفاه اجتماعي مرتضوي را بركنار كرد

بالاخره قطار حاشیه‌های مرتضوی به خط پایان رسید. علی ربیعی وزیر جدید كار و رفاه اجتماعی، انتصاب وی به عنوان عضو هیات امنای تامین اجتماعی را غیر قانونی اعلام و جانشین مرتضوی را معرفی كرد.

به گزارش نما، روزگاري بود كه سعيد مرتضوي را فقط روزنامه نگاران مي شناختند. نه اينكه به او علاقه‌مند باشند، بلكه او را دشمن شماره يك مطبوعات مي‌دانستند. اما بازي سياست مرتضوي را به يكي از شناخته شده ترين شخصيت هاي حاضر در سپهر سياسي ايران بدل كرد. مرتضوي و حاشيه‌هايش تمامي نداشت.


به گزارش جنوب نیوز، پس از انتخابات پرماجراي 88 و حادثه بازداشتگاه كهريزك، او به يار گرمابه و گلستان محمود احمدي نژاد بدل شد و رئيس دولت دهم براي حضور او در كنار خود، هم هزينه هاي بسيار پرداخت و هم مشكلات بي‌شماري به كشور تحميل كرد.

اما بالاخره قطار حاشيه‌هاي مرتضوي به خط پايان رسيد. علي ربيعي وزير جديد كار و رفاه اجتماعي، انتصاب وي به عنوان عضو هیات امنای تامین اجتماعی را غير قانوني اعلام و جانشين مرتضوي را معرفي كرد.


آغاز مرتضوي

سعید مرتضوی زمانی به شهرت رسيد که قاضی دادگاه مطبوعات شد؛ درست زمان آغاز رياست جمهوري سيد محمد خاتمي و دوره اي كه مطبوعات فضاي باز را تجربه كردند. مرتضوی در آن زمان محدويت هاي زيادي براي مطبوعات اعمال كرد و شاهكارهاي عجيبي از خود به يادگار گذاشت.


روزنامه و روزنامه نگاران زيادي يافت مي‌شوند كه در اثر سياسي كاري وي طعم توقيف و حبس را چشيده‌اند. او متولد ۱۳۴۶ در شهرستان تفت استان یزد است که پله‌های ترقی را خیلی سريع طي كرد. مرتضوی در قوه قضايیه ابتدا به عنوان سرباز و سپس به عنوان ضابط قضایی در دادگستری استان یزد مشغول به کار شد.


در سن ۱۹ سالگی به عنوان دادیار و سپس در سن ۲۰ سالگی به عنوان رئیس دادگاه عمومی "شهربابک" منصوب شد. اما اوج كار و شهرت وي زماني بود كه رئيس دادگاه مطبوعات شد. مرتضوي از اردیبهشت ۱۳۸۲ مسئولیت دادستانی عمومی و انقلاب تهران را بر عهده گرفت.


ماجراي غمبار كهريزك

پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ نیز نام مرتضوی بارها و بارها به گوش رسيد. مجلس هشتم که اکثریت آن در اختیار اصولگرایان بود در آن زمان کمیته ویژه ای تشکیل داد تا موارد مطرح شده درباره "شکنجه"، "ضرب و جرح" و در نهایت "قتل" آنان را بررسی کند.


بر اساس گزارش کمیته حقیقت‌یاب مجلس، انتقال بازداشت‌شدگان ۱۸ تیر به کهریزک با "دستور و اصرار" سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران صورت گرفت و همچنین یکی از متهمان فوت شده بدون بازجویی به زندان معرفی شده بود.


مرتضوی تا هفتم شهریور ۱۳۸۸ دادستان تهران بود و توسط صادق لاریجانی رئیس جدید دستگاه قضایی از این سمت عزل و یک سال بعد مصونیت قضایی او توسط دادگاه انتظامی قضات لغو شد.


مرتضوی پس از عزل از دادستانی تهران، در آذر 88 توسط احمدی نژاد به ریاست ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و در سال ۱۳۹۰ به ریاست سازمان تامین اجتماعی منصوب شد و ماجراهای جدیدی ایجاد کرد که به اعتراض نمایندگان مجلس و قول شرف مرتضوی و سرانجام دور زدن قانون توسط دولت منجر شد تا مرتضوی در سمت خود ابقا شود.


اصرار احمدی نژاد به ماندن مرتضوی به استيضاح و عزل شیخ‌الاسلامی منجر شد. در همان جلسه مجلس بود كه احمدي نژاد فيلمي‌نشان داد كه در آن مرتضوي به صورت مخفيانه از برادر روساي قواي مقننه و قضائيه تصويربرداري كرده بود و يكشنبه سياه مجلس را رقم زد.


سرانجام مرتضوي در شامگاه ۱۶ بهمن دستگیر شد. دلیل بازداشت او نه ماجراي كهريزك، كه عزل و نصب‌های وی در صندوق تأمین اجتماعی بود. البته بازداشت وي تنها 24 ساعت به طول انجاميد.

پايان مرتضوي

در همان روزهايي كه انواع دستگاه‌هاي نظارتي رياست مرتضوي به تامين اجتماعي را غيرقانوني مي‌دانستند و وي با راهكارهاي غيرقانوني رئيس دولت نهم و دهم همچنان بر صندلي خود تكيه زده بود، دادگاه متهمان جنايت كهريزك برگزار و سعيد مرتضوي در كمال ناباوري با حكمي‌سبك تا به اين لحظه، از مهلكه جان به در برد.


در هر حال با پايان رياست احمدي نژاد بر دستگاه اجرايي كشور، مرتضوي حامي‌اصلي خود را خارج از دايره قدرت يافت و تنها ماند.


در پی انتشار اخباری مبنی بر انتصاب مدیرعامل و تغییر ترکیب هیات امنای تامین اجتماعی، روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتشار اطلاعیه‌ای تصمیمات اخیر در سازمان تأمین اجتماعی را غیر قانونی خواند و اعلام کرد: بر اساس قانون هیچ گونه تغییری در ترکیب اعضای قبلی هیات امنای مذکور از نظر این وزارتخانه صورت نپذیرفته و اعضای قانونی هیات امنا، اعضای قبل از تاریخ 1/5/92 هستند.


علي ربيعي وزير جديد كار و رفاه اجتماعي در اولين اقدام جانشين مرتضوي را منصوب كرد تا خيال همگان از پايان كار وي آسوده باشد.


صمدا... فیروزی با حکم وزیر جديد به عنوان سرپرست صندوق تأمین اجتماعی منصوب شد.اين پايان كار كسي است كه نامش يادآور خاطراتي تلخ و جانكاه بود. اكنون محمود احمدي نژاد به نارمك نقل مكان كرده و سعيد مرتضوي هم ديگر سمتي در حكومت ندارد.


بايد ديد دوباره گذر وي به زندان اوين مي‌افتد يا خير. اوين جايي است كه مرتضوي افراد و اشخاص زيادي را به آنجا رهسپار كرده است./مرجع: قانون

۱۳۹۲/۵/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...