نسخه چاپی

چگونه حال همكار زیرآب زن را بگیریم؟

محل كار مجموعه ای از آدم‌های خوب، بد و زشت است. آدم‌های خوب كه تكلیفشان مشخص است. همكارانی هستند كه همیشه و همه جا می‌توانید به آنها اعتماد كنید. آدم‌های بد، افرادی هستند كه باعث آزار دیگران می‌شوند اما خودشان هم نمی‌دانند چه اشتباهی می‌كنند.

به گزارش نما، محل کار مجموعه اي از آدم‌هاي خوب، بد و زشت است. آدم‌هاي خوب که تکليفشان مشخص است. همکاراني هستند که هميشه و همه جا مي‌توانيد به آنها اعتماد کنيد. آدم‌هاي بد، افرادي هستند که باعث آزار و ناراحتي ديگران مي‌شوند اما خودشان هم نمي‌دانند چه اشتباهي مي‌کنند. اما آدم‌هاي زشت آنهايي هستند که از روي عمد کارشکني مي‌کنند و مي‌خواهند شر به پا کنند. از نشانه‌هاي کارشکني و زيرآب زني در محل کار اين است که هرگز به آن ارتقا شغلي که لياقت آن را داريد، نرسيد. يا مدير هميشه با شمارفتار سرد و بي تفاوتي داشته باشد. يا همکاران ديگر به طور ناگهاني از شما دوري کننديا شما را در گروه خود راه ندهند. يا ناگهان متوجه رفتار مهربان فردي باشيد که هميشه از شما دوري مي‌کرده و رفتار تهاجمي داشته است.
چرا همکار شما سنگ جلوي پايتان مي‌اندازد؟
يکي از دلايل آن اين است که بيشتر ادارات و شرکت‌ها پاداش را فردي و به طور مجزا به کارمندان خود هديه مي‌کنند. هميشه فردي که بهترين نتيجه را کسب کرده باشد مستحق پاداش است و افرادي که به او در اين مسير کمک کرده اند هيچ پاداش و کمکي دريافت نمي‌کنند. اين باعث ايجاد حالت رقابتي ميان کارمندان مي‌شود.همين حالت باعث مي‌شود تا به محض پيشرفت شما، همکاران از ترس اينکه مورد عنايت مدير قرار بگيريد و از روي حسادت، جلوي پايتان سنگ اندازي کنند. آنها از توان و استعداد شما مي‌ترسند و سعي مي‌کنند به هر طريقي شده شما را بد و کارهايتان را غلط نشان دهند.اگر احساس مي‌کنيد همکارتان بدخواه شما است و کارشکني مي‌کند، کارهاي زير را انجام دهيد:•هرگز بنا را بر بدبيني نگذاريد: همه بايد هميشه هوشيار و گوش به زنگ باشيم اما اين اعتقاد به اين مفهوم نيست از همان روز اول به اطرافيان خود بدبين باشيم. اگر همکارتان شما را تحويل نمي‌گيرد دو حالت دارد: يا بدخواه شما است يا واقعا سرش شلوغ است، حوصله ندارد يا آن روز خسته است.شک در دل همه انسان‌ها وجود دارد. اما اگر قرار باشد هميشه به همه بدبين باشيم نمي‌توانيم با آرامش زندگي کنيم و محل کار هم به جهنم تبديل مي‌شود. اگر تصور مي‌کنيد کسي در حقتان کارشکني مي‌کند و سعي در بد جلوه دادن شما دارد، اول از اين امر مطمئن شويد و سپس اقدامات لازم را انجام دهيد.
• اعتماد به همکاران: سعي کنيد با همکاري که به او اعتماد داريد، صحبت کنيد. بدون اينکه به کسي تهمت بزنيد در مورد احساس خود و مسايلي که مي‌بينيد و مي‌شنويد به آنها بگوييد و نظرشان را بپرسيد. شايد شما کاملا در اشتباه باشيد و آنها به شما کمک کنند. البته بايد همکار قابل اعتمادتان هم انسان بي غرض و درستي باشد.
• گزارش کار روزانه بنويسيد: هر کاري که انجام مي‌دهيد را بنويسيد و در اختيار مدير قرار دهيد. به اين ترتيب همه چيز کاملا مشخص و واضح است و هيچ کس نمي‌تواند به شما برچسب کم کاري بزند.
• گوش به زنگ باشيد: اگر رويدادهاي مهمي در اطراف شما رخ داد، مثلا قرار بود ارتقا شغلي بگيريد اما نگرفته ايد و وظايف و کارهاي همکارتان عوض شده است بايد کمي شک کنيد.کارشکني و خراب کردن ديگران اصولا با برنامه ريزي کامل و دقيق انجام مي‌شود. بدگويي و غيبت يکي از سلاح‌هاي فرد کارشکن است. متاسفانه، غيبت به گونه اي است که موضوع غيبت خودش آخرين فردي است که حرف‌هاي دروغين به گوشش مي‌رسند و به همين دليل هيچ اقدامي براي آن نمي‌توان انجام داد. اما بهترين پيشگيري براي غيبت اين است که هميشه و همه جا گوش به زنگ و هوشيار باشيد.
• روبه رو شدن با همکار کارشکن: هنگامي که مطمئن شديد شما هدف نامردي‌هاي همکارتان قرار گرفته ايد، حواستان به خود باشد و سعي کنيد آرام باشيد و لطمه اي به شما وارد نشود. يکي از بهترين روش‌هاي حفاظت از خود، خودشيريني و جلب توجه کردن است. همدردي و همفکري، محرک‌هاي بسيار قوي هستند و روش مستقيم براي راحت شدن از شر آنها، دوست شدن با فردي است که در حق شما نامردي مي‌کند و وارد شدن به گروه آنها است.
• زيرآب کسي که زيرآب شما را زده را نزنيد: اگر شک کرديد کسي در حال زيرآب زني شما است، شما با فرهنگ تر و با منطق تر از او باشيد. در عوض کار او، زيرآب او را نزنيد. هميشه سعي کنيد به او کمک کنيد و پيشنهادهاي سازنده براي شغلش داشته باشيد. اين باعث مي‌شود تا محل کار شادتر و کم تنش تر باشد. مهم نيست او چه کار مي‌کند. شما بزرگ باشيد و منش داشته باشيد.
• گفتن به مدير يا سرپرست: اگر همه تلاش‌هاي شمابي ثمر بود و نتوانستيد از عهده کارشکني‌ها و زيرآب‌زني‌هاي همکار خود خلاص شويد، همه چيز را با مدير يا سرپرست بخش در ميان بگذاريد.
• براي خود حق انتخاب قائل شويد: اگر متوجه شديد اوضاع بسيار بد است، بهتر است از آن محيط مسموم رها شويد. انسان‌هاي باهوش هميشه در حال آپ‌ديت رزومه کاري و ارتقا موقعيت شغلي خود هستند.

ابتکار

۱۳۹۲/۵/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...