نسخه چاپی

پایان ماه عسل قالیباف و یاران اصولگرایش در شورای شهر و شهرداری تهران/ اصلاح‌طلبان محسن هاشمی را بر صندلی شهرداری تهران می‌نشانند؟

محمدباقر قالیباف نه راهی ساختمان سفید پاستور شد و نه امیدی به ماندن در ساختمان بهشت دارد؛ وزنه سنگین اصلاح طلبان در شورای شهر جدید تهران كار را برای حضور 4 ساله دیگر در این ساختمان با دشواری روبرو ساخته است.

به گزارش نما، در سکوت چند روزه بهارستان و پاستور؛ این روزها «خیابان بهشت» و همان ساختمان معروف این خیابان نگاه‌ها را معطوف به خود ساخته است. 8 سال بعد از آنکه محمدباقر قالیباف سردار تازه وارد سیاست شده مسیر این خیابان را در پیش گرفت تا رییس جمهور شدن را از این نقطه آغاز کند حال بی آنکه هدف برآورده شده باشد و مقصد پاستور مقصد بعد از بهشت باشد، گویی باید از این ساختمان نیز رخت بربندد تا شاید 4 سال دیگر و تلاشی دیگر.

قالیباف برخلاف 4 سال پیش دیگر این روزها چندان محور اصلی تحلیل‌های ریاست این ساحتمان نیست، چه آنکه حال دیگر اصلاح طلبان نه تنها با فرستادن کاندیدای اجماعی‌شان به پاستور جانی تازه یافته‌اند، که حضور پایاپای کاندیداهای شورای شهر اصلاح طلب با رقیب دیرینه‌شان یعنی اصولگرایان در شورای شهر چهارم عزم آنها برای تصاحب صندلی شهرداری تهران را نیز جزم‌تر و راسخ‌تر کرده است.

دور جدید شورای شهر تهران در حالی طی چند روز آینده کار خود را آغاز خواهد کرد که از همان آغازین روزهای اعلام اسامی نهایی این شورا و مشخص شدن وزنه نسبتا برابر اصولگرایان و اصلاح طلبان در شورای شهر چهارم تهران، رایزنی‌ها و لابی‌ها از یک‌سو برای خارج کردن ریاست شورای شهر تهران از دست چمران رییس ده ساله این شورا و سپردن آن به یک اصلاح‌گرای شورای شهری آغاز شد و در دیگر سو نیز تلاش اصلی برای فتح کرسی ریاست شهرداری تهران. شهرداری که شاید محسن هاشمی باشد یا محمدباقر قالیباف و شایدهایی دیگر از شهردار شدن محمدرضا عارف یا محسن رضایی و دیگرانی دیگر سخن می گویند.

پایانی بر ریاست 10 ساله چمران بر شورای شهر تهران!
ورود 14 ‌نفر از اصلاح‌طلبان به شورای شهر تهران برای مهدی چمران، رییس اصولگرای شورا که در ۱۰ سال گذشته رییس شوراهای دوم، سوم و نیز رییس شورای‌عالی استان‌ها بوده است و دیگر اصولگرایان همراه با او خبر خوبی نبود. چه آنکه از همان نخستین روزها رایزنی‌ها برای ریاست مسجدجامعی بر شورای چهارم آغاز شد، اصلاح‌طلبانی که معتقدند ائتلاف اصلاح‌طلبان در شورا با همراهی و نزدیکی با تعدادی از نامزدهای معتدل و میانه‌رو شورای چهارم می‌توانند اکثریتی را در مقابل منتخبان اصولگرا تشکیل دهند.

در مقابل اصولگرایان که در این انتخابات از فهرست‌های متعدد و پراکنده وارد شورا شدند و آن انسجام سال‌های قبل در آنها مشهود نیست. نه درریاست شورای شهر عزمی یکپارچه دارند و نه در انتخاب شهردار بعدی تهران. اختلافات یک سال اخیر چمران و قالیباف نیز این ساز را ناکوک تر کرده است.

شاید از همین روست که این روزها بحث انتخاب شهردار دیگری به جای قالیباف از سوی اصلاح طلبان شنیده می شود؛ افرادی چون محسن هاشمی و محسن مهرعلیزاده، عارف، ابتکار، احمد خرم و ...در لیست گمانه‌های مطرح شده هستند.

تلاش اصلاح طلبان برای جذب آرای مستقلین شورای شهر تهران
در همان روزهای پربحث بهارستان‌نشینان و پاستورنشینان، آن سوی شهر اصلاح‌طلبان گرد هم جمع شدند تا تکلیف شهردار تهران را در جلسه‌ای درون گروهی مشخص کند. محل جلسه دفتر «محسن رهامی»، رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است. جبهه‌ای که با وجود ردصلاحیت‌های چهره شاخص خود چون معصومه ابتکار و محسن هاشمی تلاش‌ها را برای ارایه فهرست 31نفره اصلاح طلبان ادامه داد و در نهایت نیز توانستند نزدیک به نیمی از کرسی‌های شورای شهر را در اختیار گیرند. و حال ماموریت اصلی تعیین رییس شورای شهر و شهردار بعدی تهران است. و چشم‌ها به مستقلین شورای شهر که آرایشان را به نام کاندیدای اصلاح طلبان به صندوق بریزند یا کاندیدای اصولگرایان؟

شاید از همین رو بود که هادی ساعی و عباس جدیدی ورزشکاران مستقل شورای شهر نیز مهمانان ویژه جلسه 21 مرداد ماه اصلاح گراهای شورای شهر بودند. گرچه ساعی می گوید: «من، جدیدی، رضازاده و دبیر ائتلاف ورزشکاران را تشکیل داده ایم و این ائتلاف مستقل و تعیین کننده است.» او در پاسخ به این سوال که مگر رای دبیر، قالیباف نیست؟ می گوید: «دبیر با ائتلاف ورزشکاران است.» جدیدی هم می گوید: «دارند زیر می کشند و باید ببینیم کی ضربه می کند» و می رود.

گرچه بنا به گفته محسن رهامی، رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات «به علت غیبت برخی از اصلاح طلبان رای گیری به روز دیگری موکول شد» اما خبرهای جسته و گریخته حکایت از اجماع اصلاح طلبان بر روی محسن هاشمی است.

در همین راستا «محمدمهدی تندگویان»، عضو شورای چهارم درخصوص اینکه آیا رای اصلاح‌طلبان شورای شهر به گزینه نهایی مورد اجماع قرارگرفته قطعی است؟ می گوید «بله قطعا اصلاح‌طلبان شورا به گزینه نهایی اصلاح‌طلبان رای خواهند داد.»وی همچنین درخصوص برخی اخبار منتشر شده مبنی براینکه احتمال آنکه قالیباف گزینه نهایی اصولگرایان باشد نیز اظهار کرده است«بعید می‌دانم اصولگرایان روی قالیباف اجماع کنند چراکه چمران و نزدیکان وی نظر مثبتی به قالیباف ندارند.»

بنا به گفته وی فهرست 17 نفره اصلاح طلبان که در آن اسامی چون حسن هاشمی، محمدرضا عارف، معصومه ابتکار، احمد خرم، احمد بی‌طرف، محسن مهرعلیزاده، صفدر حسینی، مرتضی حاجی، عبدالعلی‌زاده، اصغر نصیری، علی‌اصغر احمدی، ارکانیان و ... دیده می شود به تایید سیدمحمد خاتمی نیز رسیده است که حکایت از تلاش برنامه ریزی شده اصلاح گراهای شورای شهر است.

از سوی دیگر «غلامرضا انصاری»، دیگر اصلاح‌طلب شورای چهارم یکی از ملاک‌های اصلاح‌طلبان برای انتخاب شهردار تهران را همراهی با دولت می داند و می گوید « شهرداری تهران در دوره گذشته از این امر بسیار متضرر شده است.»

احمد دنیامالی عضو اصلاح طلب شورای چهارم با تایید ضمنی این مطلب، درباره "انتخاب محسن هاشمی به عنوان گزینه نهایی اصلاح طلبان" اما می گوید« آقای هاشمی یکی از گزینه‌های ما است اما هنوز به جمع بندی در این باره نرسیده‌ایم ما از آقای عارف نیز می‌خواهیم که برای شهردار شدن کاندید شود اگرچه وی تاکنون اعلام آمادگی نکرده است.» این درحالیست که محسن سرخو دیگر اصلاح گرای شورای شهر چهارم در خصوص گمانه زنی هایی پیرامون مطرح شدن عارف در لیست کاندیداهای شورای شهر تهران برای شهرداری تهران معتقد است «دامن زدن به شایعات کار صحیحی نیست این ها همه شایعاتی است که توسط برخی ها خواسته یا ناخواسته مطرح میشود.برخی از افراد به هیچ وجه رغبتی برای کاندیدا شدن ندارند اما اسم آنها در شایعات درست شده مطرح میشود .لذا در این خصوص باید از خود عارف سوال کنید که اصلا رغبتی برای ورود به شهرداری دارد، سپس برای ایشان شایعه درست کنید.»

اما هرچه زمان به موعد انتخاب شهردار تهران نزدیک‌تر می‌شود، شانس قالیباف در اردوگاه اصولگرایان هم کاهش می‌یابد و شانس محسن هاشمی برای ریاست بر ساختمان بهشت در مقابل دیگر رقبای اصولگرا و اصلاح طلب بالا می رود. چه آنکه خبرها نیز حکایت از دیدار چمران با محسن هاشمی دارد و اجماع اصلاح‌طلبان بسیار زودتر از تشکیل شورا به‌وقوع پیوسته است.

باید دید پس از سال ها دوری محسن هاشمی از شهرداری و مترو در دولت نهم و دهم، اصلاح طلبان شورای چهارم او را بر مسند شهرداری می نشانند یا نه؟ نتیجه نهایی هرچه باشد محسن هاشمی به عنوان محتمل ترین گزینه برای شهرداری تهران مطرح شده است.

۱۳۹۲/۵/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...