نسخه چاپی

باید مذاكره با ایران از تهدیدآغاز و به امتیازگیری ختم شود!

معاون سابق وزارت خارجه آمریكا می‌گوید كاخ سفید باید سیاست مذاكره با ایران را هماهنگ با ادامه و تشدید سیاست فشار بر ایران پیش ببرد و نه جدا از آن.نیكلاس برنز ضمن مقاله‌ای در روزنامه بوستون‌گلوب هرچند تشكیل دولت جدید در ایران را بهترین فرصت دیپلماسی برای آمریكا در طول 34 سال گذشته توصیف كرد اما نوشت: تردیدهایی درباره نیات حسن روحانی وجود دارد به این كه با وجود ابراز تمایل او برای ازسرگیری مذاكرات هسته‌ای، وی از حامیان انقلاب اسلامی از زمان تشكیل و همچنین طرفدار برنامه هسته‌ای است. از سوی دیگر مسئله مذاكره با مانع رهبر عالی ایران مواجه است. با این حال نیت روحانی را باید پای میز مذاكره سنجید.

برنز اضافه کرد: «در حالی که مهمترین بحث بین ایران از یک طرف و گروه 1+5 از طرف دیگر است، تلاش برای مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا به منظور بررسی مسائل جدی اختلاف‌برانگیز بین آنها مهمتر است. ممکن است آمریکا دیدگاهی جامع‌تر مطرح کند نسبت به آنچه تنها در مذاکرات هسته‌ای به دست می‌آید. آمریکا می‌تواند کمک‌های تجاری و پیشنهاداتی را در ازای مصالحه ایران در اولین دورها مطرح سازد. چنین رویکرد راهبردی مهمی به معنای گذشت کلی نیست بلکه برعکس این امر به آمریکا اجازه می‌دهد مخالفت قوی خود را با رفتار نادرست ایران در سوریه و عراق و مخالفتش با اسرائیل را بیان کند».

معاون سابق وزارت خارجه آمریکا تاکید می‌کند: «آمریکا همچنین باید فشار را بر ایران ادامه دهد. کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، هفته گذشته در نشست گروه راهبردی آسپن گفت که آمریکا باید تحریم‌ها و تهدید توسل به زور در زمان مذاکرات را ادامه دهد. چنین رویکردی تنها راه برای متقاعد کردن ایران به منظور امتیازدهی و در نهایت پیشرفت در مذاکرات است.»

۱۳۹۲/۵/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...