نسخه چاپی

اعلام متوسط سن امید به زندگی ایرانی‌ها

وزیر بهداشت سن متوسط امید به زندگی در كشور را 72،1 سال عنوان كرد و افزود: امیدواریم سن امید به زندگی در كشور بیش از پیش ارتقا یابد.

وزير بهداشت امروز در مراسم روز جهاني بهداشت بر لزوم تجهيز بيمارستان‌ها به دستگاه‌هاي امحاي زباله در مهلت باقي‌مانده و استقرار متخصص مقيم در اورژانس‌هاي بيمارستاني تاكيد كرد و گفت: در اين زمينه با هيچ بيمارستاني تعارف نداريم و در صورت بي‌توجهي برخورد مي‌شود.

به گزارش ايسنا، دكتر مرضيه وحيد دستجردي در اين مراسم كه با حضور معاون اول رييس‌جمهور برگزار شد، افزود: در ايران 1404 بايد ايران سالمترين مردمان منطقه را داشته باشيم كه در اين راستا نقشه جامع علمي و نقشه تحولي نظام سلامت طراحي و رونمايي شده است و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي در اين مسير حركت مي كنند.

وي به جلسات شوراي عالي سلامت اشاره كرد و گفت: در آخرين جلسه شوراي عالي سلامت در سال 1390 دستور العمل نسخه 02 پزشك خانواده تصويب شد . اين جلسه مصوبات ارزشمندي را به دنبال داشت.

دستجردي همچنين با اشاره به سالمند شدن جمعيت دنيا، ادامه داد: هرم جمعيتي كشور رو به ميانسالي است. در حال حاضر 7،3 جمعيت كشور معادل پنج ميليون نفر در كشور سالمند هستند.

جمعيت سالمند ايران در سال 1400 به حدود 10 ميليون افزايش خواهد يافت. همچنين 40 سال آينده 21،5 درصد جمعيت كشور را سالمندان تشكيل خواهند داد. بايد به بيماريهاي دوران سالمندي و لزوم پيشگيري از آنها توجه كرد.

وي سن متوسط اميد به زندگي در كشور را 72،1 سال عنوان كرد و افزود: اميدواريم سن اميد به زندگي در كشور بيش از پيش ارتقا يابد.

وزير بهداشت در ادامه به تشريح ارتقاي شاخص‌هاي سلامتي از جمله كاهش مرگ و مير مادران، نوزادان، كودكان زير يك و پنج سال ، زايمان‌هاي ايمن، آب آشاميدني سالم و غيره پرداخت و گفت: نرخ رشد جمعيت حدود 1،4 درصد است و اين نرخ رشد، كشور را به سمت سالمندي پيش مي برد. اميدواريم در مناطقي كه نرخ رشد كاهش يافته اقداماتي در جهت افزايش و تعديل نرخ رشد صورت گيرد.

وي همچنين با اشاره به اقدامات انجام شده براي جمعيت سالمند كشور افزود: پيش نويس سند ملي ارتقاي سلامت سالمندي تهيه شده و اميدواريم به زودي در شوراي سياستگذاري وزارت بهداشت و پس از آن در شوراي عالي سلامت و امنيت غذايي تصويب شود و تكليف برنامه‌هاي سلامتي سالمندي مشخص شود.

وي به فعاليت بيش از 20 هزار خانه بهداشت در كشور اشاره كرد و گفت: ارديبهشت ماه جشن تكميل خانه‌هاي بهداشت كشور برگزار خواهد شد. در حال حاضر 98 درصد از خانوارهاي كشور تحت پوشش نمك يددار قرار دارند.

وزير بهداشت ادامه داد: به دنبال غني سازي آرد با آهن و اسيد فوليك 30 درصد از اختلالات ستون فقرات نوزادان كاهش يافت. همچنين به دنبال اجراي اين برنامه شيوع فقر آهن در زنان باردار به ميزان 30 درصد كاهش يافت.

وزير بهداشت در ادامه به اقدامات انجام شده جهت كنترل بيماريهاي واگير و غير واگير پرداخت و گفت: به عنوان مثال در سال 1384 نرخ شيوع سل در كشور 30،6 در صد هزار بود اما در سال 90 اين ميزان به 14 در 100 هزار كاهش يافت. به دنبال اين موضوع مرگ ناشي از سل در كشور به صورت جدي كاهش يافته است. در بيماري سالك نيز موقعيت‌هاي خوبي به دست آورده‌ايم، بيماري فلج اطفال نيز از 5 سال گذشته در كشور ريشه كن شده‌ است.

وي با اشاره به برنامه ريزي‌هاي صورت گرفته براي حذف بيماري سرخك در كشور گفت: بر اساس برنامه ريزي‌هاي صورت گرفته بيماري سرخك بايد تا سال 2015 از كشور حذف شود. اقدامات بسيار بزرگي در اين زمينه صورت گرفته است. در سال 90 تنها 17 مورد ابتلا به سرخك در كشور داشتيم. در مجموع اكنون پوشش واكسيناسيون در كشور بيش از 99 درصد است.

دستجردي افزود: در زمينه حذف بيماري مالاريا نيز اقدامات خوبي صورت گرفته و در اين باره در سال 89 حذف بيماري مالاريا در شوراي عالي سلامت و امنيت غذايي تصويب و برنامه ريزي شد كه اين بيماري ظرف سه سال در كشور حذف شود. در زمينه بيماري هاري و حيوان گزيدگي نيز اقدامات بسياري صورت گرفته و نتايج مثبتي به دنبال داشته است. به طوري كه از 120 هزار مورد حيوان گزيدگي در سال 90 تنها 7 مورد ابتلا به هاري وجود داشت و اين توفيقات به دنبال واكسيناسيون صورت گرفته است.

وزير بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده براي توليد ايمونوگلوبولين‌هاي ضد هاري در كشور گفت: اين اقدام صورت گرفته و به زودي رونمايي خواهد شد.

وي همچنين به بيماريهاي غير واگير اشاره كرد و گفت: روند تغييرات فشارخون رو به افزايش است. اين بيماي به شيوه زندگي و تغذيه مربوط مي‌شود.

به گفته وزير بهداشت، در حال حاضر پوشش ثبت سرطان در كشور بسيار افزايش يافته است و اكنون حدود 95 درصد سرطان‌ها در كشور ثبت مي‌شوند.

دستجردي همچنين به اقدامات انجام شده براي تجهيز بيمارستان‌ها به دستگاه‌هاي امحاي زباله اشاره كرد و گفت: تا پايان دي ماه سال گذشته تمام بيمارستان‌هاي تهران (70 بيمارستان دولتي و خصوصي) به دستگاه امحاي زباله تجهيز شدند. در حال حاضر مراكز بيمارستاني 27 دانشگاه علوم پزشكي در سراسر كشور نيز به دستگاه‌هاي امحاي زباله مجهز شده‌‌اند و تا ابتداي نيمه اول سال جاري به ديگر بيمارستان‌ها مهلت داده شده تا دستگاه‌هاي بي خطرساز زباله را نصب كنند.

وزير بهداشت از طراحي، ساخت و مطالعه 77 هزار تخت بيمارستاني در كشور خبر داد و گفت: در سال گذشته بيش از چهار هزار تخت بيمارستاني ساخته و تجهيز شد و با طرح هاي مهر ماندگار حدود 10 هزار تخت ديگر طي 1،5 سال آينده به بهره برداري مي‌رسند.

وزير بهداشت ادامه داد: در سال 90 ارتقاي جدي در پايگاه‌هاي اورژانس شهري و جاده‌اي را شاهد بوديم و دوهزارمين پايگاه اورژانس افتتاح شد. همچنين در زمينه ساماندهي اورژانس‌هاي بيمارستاني اقدامات بسيار خوبي انجام شد و كميته ويژه‌اي در وزارت بهداشت براي بازرسي از اورژانس‌هاي بيمارستاني فعال شدند كه تا پايان سال دو مرتبه از تمام اورژانس‌هاي بيمارستاني كشور بازديد داشتند.

وزير بهداشت با تاكيد بر لزوم استقرار متخصص مقيم در اورژانس‌هاي بيمارستاني كه تعداد مراجعات آنها در سال بيش از 30 هزار نفر است، گفت: استقرار متخصص مقيم در اين اورژانس‌هاي بيمارستاني جزو اولين خواسته‌هاي وزارت بهداشت است. با اعتباراتي كه دانشگاه‌ها در اختيار مي گيرند هيچ بهانه‌اي براي عدم انجام اين كار پذيرفته نيست. اگر بيمارستان‌هاي مشمول، پزشك متخصص مقيم نداشته باشند قطعا در سال جاري از رتبه بندي آنها و به دنبال آن از درآمدهاي آنها كاسته خواهد شد.

دستجردي افزود: در تهران به دنبال اقدامات انجام شده شاهد ارتقاي وضعيت اورژانس هاي بيمارستاني هستيم. بدون تعارف مي‌گويم اگر بيمارستاني متخصص مقيم نداشته باشد قطعا بدانند با آنها برخورد مي‌شود. روساي دانشگاه‌ها خود بايد در اين زمينه نظارت‌هاي لازم را انجام دهند.

وي به كاهش زمان رسيدن اورژانس‌هاي 115 بر بالين بيمار اشاره كرد و گفت: تعطيلات نوروزي 401 نفر فوتي در صحنه تصادف داشتيم اين رقم در سال گذشته 457 نفر بود. بنابراين در سال جاري 12 درصد كاهش در فوتي‌هاي در صحنه تصادف را شاهد هستيم. يكي از عوامل موثر در اين موضوع رسيدن به موقع اورژانس‌هاي 115 است.

وزير بهداشت در رابطه با تامين اعتبارات وزارت بهداشت در سال گذشته نيز گفت: در پايان سال گذشته توانستيم دو هزار ميليارد تومان از مبلغ سه هزار و 150 ميليارد تومان ناشي از افزايش درآمد نفت را ميان دانشگاه‌هاي علوم پزشكي توزيع كنيم و اميدواريم بتوانيم اهداف برنامه پنجم توسعه به ويژه كاهش سهم مردم در پرداخت هزينه‌هاي سلامت را محقق كنيم.

وي درباره اقدامات انجام شده در زمينه فارسي نويسي نسخ آزمايشگاهي گفت: در حال حاضر 500 تست آزمايشگاهي بر روي يك سايت فارسي شده است، اين سايت به عنوان راهنماي بيماران عمل مي‌كند و مردم مي توانند از اين سايت استفاده كنند. در برخي از كشورهاي دنيا نظير آمريكا نيز از چنين سايت هايي براي راهنمايي مردم استفاده مي‌شود.

وزير بهداشت ابراز اميدواري كرد كه در سال 91 سهم مناسبي از محل هدفمندي يارانه‌ها براي وزارت بهداشت در نظر گرفته شود و گفت: در اين صورت سهم مردم در پرداخت هزينه‌هاي سلامت كاهش خواهد يافت.

دستجردي سال 90 را سال توسعه برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع در شهرهاي بيش از 20 هزار نفر عنوان كرد و گفت: وزارت خانه‌هاي بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و تعاون، كار و رفاه اجتماعي و همچنين سازمان‌هاي بيمه گر آمادگي كامل براي توسعه برنامه پزشك خانواده به شهرها را دارند و به زودي دستور العمل نسخه 02 برنامه پزشك خانواده اعلام و اجرايي خواهد شد. در نسخه 02 بيماران در سطح اول خدمات فرانشيزي پرداخت نخواهند كرد و هزينه‌هايشان رايگان خواهد بود.

وزير بهداشت در پايان گفت: ايران يكي از 11 كشوري است كه توان دارد به اهداف هزاره سوم در زمينه سلامت دست يابد.

۱۳۹۱/۱/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...