نسخه چاپی

ارتش مصر و اعتراضات طرفداران مرسی

عکس خبري -ارتش مصر و اعتراضات طرفداران مرسي

روزنامه لس آنجلس‌تایمز 18 آگوست 2013 (27 مرداد) در مقاله‌ای به تحولات پرخشونت مصر پس از مرسی پرداخت



گروه ترجمه- روزنامه لس آنجلس‌تایمز 18 آگوست 2013 (27 مرداد) در مقاله‌ای به تحولات پرخشونت مصر پس از مرسی پرداخت و نوشت: فرمانده ارتش مصر روز یکشنبه اعلام کرد که خشونت‌های بیشتر را تحمل نخواهد کرد. در عین حال، نیروهای امنیتی مصر برای سرکوب هرگونه اعتراض خیابانی اقدام می‌کنند. طی چندین روز پرخشونت و خونین بیش از هشتصد نفر کشته شده‌اند که بسیاری از آن‌ها طرفداران اخوان‌المسلمین و محمد مرسی، رئیس‌جمهور مخلوع مصر، هستند. این جنبش اسلام‌گرا که یک سال بر مصر حاکم بود، با مقطعی حساس روبه‌روست. صدها نفر از اعضای اخوان دستگیر شده‌اند و دولت موقت دارایی‌های آن‌ها را توقیف کرده و آن را سازمانی تروریستی خوانده است. ژنرال عبدالفتاح سیسی،‌ فرمانده نیروهای امنیتی گفت که «ما در برابر ویرانی کشور و مردم و آتش‌افروزی و وحشت‌‌آفرینی ساکت نخواهیم نشست.»

در ادامه مقاله آمده است: حضور نظامی در سراسر قاهره و حومه‌های آن در حال حاضر، بالاترین سطح در روزهای اخیر رسیده است. در بیشتر محله‌ها و اطراف میدان‌ها در پایتخت تانک‌ دیده می‌شود. میدان التحریر برای سومین روز بسته است. ائتلاف ضدکودتا که در واقع اتحاد گروه‌های مخالف حاکمیت ارتش است، در توئیتر نوشت که اعتراضات در یک میدان به‌دلیل وجود نگرانی‌های امنیتی و انتشار گزارش‌هایی مبنی بر وجود تک‌تیراندازها در پشت‌بام‌ها لغو شده است. اخوان‌المسلمین تلاش می‌کند سرعت حوادث را مهار کند و بر اقدام ارتش در استقرار تانک و نیروی امنیتی در سراسر کشور فشار آورد.

در پایان مقاله آمده است: مخمصه‌ و تنگنایی که اخوان‌المسلمین با آن رو‌به‌روست، شبیه دهه 1950 است که جمال عبدالناصر، رئیس‌جمهور سابق مصر، این گروه را تحت تعقیب و چندین دهه در انزوا قرار داد و سبب شد فعالیت‌های این گروه، زیرزمینی و پنهانی شود. طی دوران حاکمیت حسنی مبارک نیز اخوان‌المسلمین سازمانی غیرقانونی بود. اخوانی‌ها فاقد رهبری برای عبور از بحران هستند و راهبرد این گروه برای جلب همدردی از طریق اعتراضات ظاهراً کم‌اثر شده است؛ هرچند شمار افرادی که طرفدار اخوان نیستند؛ اما از کودتای ماه گذشته ارتش خشمگین هستند، در حال افزایش است. جمال سلطان، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی می‌گوید: «تصور نمی‌کنم اخوان‌المسلمین دقیقاً بداند که سپس چه گام‌هایی باید بردارد؛‌ اما تمام نشانه‌ها حاکی است آن‌ها تصمیم‌ گرفته‌اند به حضور خیابانی ادامه دهند به این امید که شاید فشار بین‌المللی بتواند بخشی از حیات سیاسی از دست رفته این گروه را بازگرداند... دو طرف درگیر تصمیم‌ گرفته‌اند به این رویارویی با زمانی نامشخص ادامه دهند.» تاکتیک‌های فشار و سرکوب‌گری از سوی ارتش و وزارت کشور مصر علیه اخوان‌المسلمین که همچنان شبکه‌ پرنفوذ حامیان را در استان‌های مصر مدیریت می‌کند، انتقادات شدید بین‌المللی را در پی داشته است. آمریکا و اروپا گفته‌اند سیسی کشور را در مسیر خطرناکی قرار داده است. مطابق گزارش سرویس اطلاع‌رسانی دولتی مصر،‌ «مصر از برخی رسانه‌های غربی که در قبال اخوان‌المسلمین جانبدارانه رفتار می‌کنند و در مورد خشونت‌ها و اقدامات تروریستی این گروه اطلاع‌رسانی نمی‌کنند، ناخرسند است.»

۱۳۹۲/۵/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
مقتدر مظلوم
0
0
۱۳۹۲/۵/۲۹
سلام به مديريت محترم خبرگزاري از شما خواهشمند هستيم با بازنشر و خبردهي: اولين فراخوان ايده هاي فعالان مجازي به رهبر معظم انقلاب ما را ياري کنيد http://mazloum.ir/page/didarbarahbari
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...