نسخه چاپی

به خاطر يك مشت وام!

گاف بزرگ در انتشار یك تكذیبیه!

تمامی خودرو سازان براساس ضوابط و مقررات سازمانی حسابرسی كل كشور، از طریق افزایش درآمدهای غیر عملیاتی، زیان عملیاتی خود را پوشش داده اند كه عملی مطابق مقررات و ضوابط قانونی محسوب می شود...

تمامی خودرو سازان براساس ضوابط و مقررات سازمانی حسابرسی كل كشور، از طریق افزایش درآمدهای غیر عملیاتی، زیان عملیاتی خود را پوشش داده اند كه عملی مطابق مقررات و ضوابط قانونی محسوب می شود...

به گزارش تابناک، بعد از مناظره ای که در روز جمعه گذشته پیرامون وضعیت قیمت گذاری خودرو از صدا و سیمای ملی پخش شد، و نکات کلیدی که در این مناظره وجود داشت، مباحث پیرامون وضعیت قیمت گذار خودرو مجددا روح تازه ای گرفت تا بعد از یک دوره حاکمیت فضای سیاسی بر کشور و اخبار در پی انتخابات ریاست جمهوری مجددا مسائل مهم اقتصادی کشور در تیتر اول قرار بگیرد.

اما صرفنظر از موضوع مناظره، نکته اساسی بود که در این مناظره برای اولین بار مطرح شد و آن جریان ادعای حساب سازی از سوی خودروسازان برای پوشش زیانهای خود و گرفتن وام از بانکها بود.

این موضوع که برای اولین بار در حواشی جنجالهای خودرویی مطرح میشد بلا فاصله مورد توجه قرار گرفت و خودروسازان بعد از آنکه خود در جریان مناظره به این موضوع اعتراف کردند، به سرعت به «وصله و پینه» کردن قضیه روی آوردند.

نکته جالب آنجا است که امروز کار به انتشار تکذیبیه ای پیرامون این موضوع رسیده است و داود میرخانی رشتی، مشاور انجمن خودروسازان که نماینده خودروسازان در مناظره بود طی یک بیانیه تحلیل و برداشت ناصحیح از اظهارات وی مبنی بر حساب سازی توسط شرکت‌های خودروسازی را نادرست خوانده و آن را تکذیب کرده است.

وی دراین بیانیه اعلام کرده است که: تمامی خودرو سازان براساس ضوابط و مقررات سازمانی حسابرسی کل کشور، از طریق افزایش درآمدهای غیر عملیاتی، زیان عملیاتی خود را پوشش داده‌اند که عملی مطابق مقررات و ضوابط قانونی محسوب می‌شود.

البته صدور یک چنین بیانیه ها و تکذیبیه هایی کار جدیدی از سوی خودروسازان نیست و موضوع آن موضوع امروز و دیروز هم نیست. اما یک نکته اساسی در این بیانیه وجود دارد وآن اینکه شخصی که موضوع حساب سازی خوردور سازان را در مناظره مطرح ساخت، نجفی منش عضو انجمن قطعه سازان بود و نه داود میرخانی رشتی!

طی آن مناظره نجفی منش در پاسخ به بیانات پژویان مبنی بر سودهای سال 89 و 90 خودروسازان که اطلاعات حساب های مالی آنها حاکی از آن است، گفت: این سود‌ها صوری است. این‌ها مجبور شدند برای گرفتن وام از بانک ضرر‌هایشان را بپوشانند. که در جواب وی پژویان موضوع حساب سازی را غیر قانونی خواند.

حال واکنش داود میرخانی رشتی در بیانیه و نسبت دادن سخنان نجفی منش به شخص خودش جای سوال دارد! اینکه چرا میرخانی که هرچند نقش پررنگی در مناظره داشت اما در بحث پیرامون موضوع حساب سازی هیچ دخالتی نداشت، اقدام به صدور بیانیه و تکذیبیه کرده است؟

از سوی دیگر موضوع بر سر پوشش زیان است که از اساس ادعای خودروسازان را زیر سوال برده است! در این بیانیه داود میرخانی رشتی خود اذعان کرده که خودرو سازان از طریق افزایش درآمدهای غیر عملیاتی، زیان عملیاتی خود را پوشش داده اند.

حال این که جزئیات این «درآمدهای غیر عملیاتی» به چه صورت است به کنار، در نتیجه باید گفت خودروسازان زیان خود را پوشش داده اند که در نهایت سخنان پژویان صحیح بوده و خودروسازان به روشهایی اگر هم زیان کرده باشند قادر به پوشش زیان های خود هستند.

موضوع دیگر اینکه اصلا چه دلیل دارد که نجفی منش موضوع وام گرفتن از بانک و پوشش زیان ها را مطرح کند تا داود میرخانی رشتی را برای تکذیب آن مجبور به زیر سوال بردن ادعای اصلی خودروسازان کند؟!

این موضوعات موضوعاتی است که تنها از یک جمله در یک مناظره ناشی شده است. متاسفانه موضوع خودرو هر روز ابعاد پیچیده تری پیدا میکند و دقیقا مشخص نیست سر انجام این قضیه به چه نوع ضد و نقیض گویی ها و صدور چند بیانیه و تکذیبیه عجیب و غریب منتج میشود.

۱۳۹۲/۵/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...