نسخه چاپی

شادمانی غرب از دو انتصاب روحانی

انتصاب ظریف در این سمت در غرب به عنوان علامتی دلگرم كننده دیده شده است. در مورد انتصاب علی‌اكبر صالحی به ریاست سازمان انرژی اتمی ایران نیز همین نگاه وجود دارد.

به گزارش نما المانیتور تاکید کرد در غرب انتصاب محمد جواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه و نیز علی‌اکبر صالحی به عنوان رییس سازمان انرژی اتمی به عنوان «علامتی دلگرم کننده» نگاه می‌شود.

پایگاه اینترنتی المانیتور با اشاره به اخباری که درباره انتقال مسوولیت مذاکرات درباره موضوع هسته‌یی ایران از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه منتشر شده و نیز با اشاره به تماس تلفنی کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و ابراز تمایل برای از سرگیر مذاکرات نوشت: مقامات غربی می‌گویند این که اشتون پیشنهاد دیدار با ظریف را داده به هیچ وجه نشان دهنده این نیست که انتظار می‌رود ظریف مذاکره‌کننده ارشد هسته‌یی ایران در مذاکرات با 1+5 باشد.

در این گزارش آمده است که انتصاب ظریف در این سمت در غرب به عنوان علامتی دلگرم کننده دیده شده است. در مورد انتصاب علی‌اکبر صالحی به ریاست سازمان انرژی اتمی ایران نیز همین نگاه وجود دارد.

گری سیمور، که لقب سزار کاخ سفید در امور تسلیحات کشتار جمعی در دولت پیشین اوباما را داشت، اوایل ماه جاری در مصاحبه‌ای با المانیتور گفته بود که ظریف «مسوولی مودب و دیپلماتی بسیار باهوش و موفق است.»

او افزود: وقتی با او در سال 2005 (بعد از این که ایران اعلام کرد که بعد از یک دوره تعلیق غنی‌سازی را از سر می‌گرد) آشنا شدم در تعدادی از مذاکرات درباره برنامه هسته‌یی وارد شدم، او حامی بسیار قدرتمندی (برای برنامه هسته‌یی) بود... اما این مشکلی ندارد. برخورد با او بسیار خوشایندتر است.

سیمور که اکنون در مرکز بلفر دانشگاه هاروارد فعال است گفت که «من هنوز شاهد نشانه‌ای از کوچک‌ترین تغییر در موضع هسته‌یی ایران نبوده‌ام».

وی با اشاره به دو ماه آینده گفت که احتمال برقراری نوعی کانال دوجانبه (میان ایران و آمریکا) وجود دارد که همه موافقند شرط لازم برای دستیابی به یک توافق است.

سیمور هم‌چنین گفت که اعضای 1+5 متشکل از آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان از گفت‌وگوهای مستقیم ایران و آمریکا حمایت می‌کنند.

المانیتور ادامه داد: مقامات غربی گفتند که اشتون و ظریف در دیدار با یکدیگر تعیین خواهند کرد که چه زمانی را برای دور بعدی مذاکرات هسته‌یی میان شش کشور و ایران برنامه‌ریزی کنند و این زمان احتمالا اوایل ماه آینده خواهد بود.

این گزارش افزود: رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که ظریف و اشتون احتمالا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر دیدار می‌کنند؛ این موضوع را مقامات اروپایی یک احتمال دانسته‌اند اما هنوز آن را تایید نکرده‌اند.
منبع: ایسنا

۱۳۹۲/۵/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...