نسخه چاپی

نگاهي به وضعيت سد كارون 3

وقتی آب زندگی را با خود می برد

عکس خبري -وقتي آب زندگي را با خود مي برد

زمانی كه موضوع ساخت یكی از بزرگ‌ترین سدهای ایران روی رودخانه كارون مطرح شد، همه از آن با خوشحالی استقبال كردند، اما هیچ كس گمان نمی‌كرد این طرح سال‌ها پس از به ثمر رسیدن، مردم منطقه را سیاه‌پوش كند.

به گزارش نما ، سد كارون 3، يكي از بزرگ‌ترين سدهاي ايران است كه به همراه نيروگاه، در ۲۸ كيلومتري شرق شهرستان ايذه و در فاصله ۶۱۰ كيلومتري مصب رودخانه كارون در شمال شرقي استان خوزستان واقع شده است. هدف از ساخت سد و نيروگاه كارون ۳، تأمين بخشي از برق مورد نياز كشور و نيز كنترل سيلاب‌هاي مخرب بود.
نيروگاه كارون ۳، با ظرفيت 2 هزار مگاوات و توليد متوسط انرژي سالانه 4 هزار و 137 گيگاوات ساعت، برق مورد نياز كشور را در زمان اوج مصرف تأمين مي‌كند و بنابر گفته‌ها با بهره‌برداري از اين نيروگاه در سال ۱۳۸۴، بخش مهمي از كمبود انرژي مورد نياز كشور به خصوص در ساعات اوج مصرف رفع شد.
اما اين تمام ماجرا نيست. با آبگيري اين سد بود كه نفس راه‌هاي روستايي گرفته شد و در زير آب‌هايي كه قرار بود منبع نيرو باشند غرقشان كرد. پل قديمي «گدار شهپير» زير آب رفت و روستاييان و عشاير بختياري ساكن در مجموعه روستاهاي سادات حسيني با جمعيت بيش از ۱۲ هزار نفر، ۱۵ روستا و 2 هزار و ۴۰۰ خانوار در محاصره آب قرار گرفتند. در همان اوايل كه رفت و آمدها دشوار شد، زنگ خطر وقوع يك رخداد ناگوار به صدا درآمد اما كسي به آن توجهي نكرد!
زمان چندين ساله‌اي گذشت و شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران به تعهدات خود مبني بر ترميم راه‌هاي از بين رفته عمل نكرد تا اينكه اين بي‌توجهي به يك تلخي بي‌پايان انجاميد. هفته گذشته ميني‌بوس حامل روستاييان بختياري در مسير حركت خود به داخل آب سقوط كرد و موجب مرگ 12 نفر از 16 سرنشين خودرو كه عموما زن و كودك بودند، شد.
در حالي كه همه به دنبال يافتن علل اين فاجعه دردناك بودند، معاون بهره‌برداري سد و نيروگاه سازمان آب و برق خوزستان اعلام كرد كه در درياچه سد كارون ۳، سه ايستگاه وجود دارد و با توجه به اينكه هنوز راه جايگزين تكميل نشده، ترابري دريايي فعال بوده و پيمانكار نكات ايمني و قراردادي را رعايت كرده است. با اين وجود وزش باد، عدم تعادل خودرو روي لنج، سهل‌انگاري و بهره نبردن از وسايل ايمني در مهار كامل خودرو و قصور راننده از علل اصلي اين سانحه شناخته شد.
پس از اين حادثه صداي نماينده مردم اهواز هم در مجلس پيچيد! سيدشريف حسيني، نماينده مردم اهواز در مجلس شوراي اسلامي ساكت ننشست و گفت: بايد مشخص شود چرا پس از گذشت 15 سال از ساخت و 9 سال از بهره‌برداري سد كارون 3، هنوز مسير دسترسي روستاهاي سادات حسيني و ميراحمد ساخته نشده است. ساخت اين سد بيش از 820 ميليارد تومان هزينه در بر داشته است، ساخت يك پل روي اين درياچه و تامين مسيرهاي مطمئن‌تر براي ايجاد ارتباط با مناطق مختلف به درد و تالم مردم اين شهرستان براي از دست دادن عزيزانش نمي‌ارزد. بار ديگر بايد شاهد بروز حوادثي تلخ در خوزستان باشيم، از مسئولان مي‌خواهم حادثه را بررسي كنند ولي باز راننده متوفي مقصر شناخته نشود و سهل‌انگاري وي دليل بروز حادثه اعلام نشود.
هر چند گفته مي‌شود نخستين بار است كه چنين حادثه‌اي در منطقه رخ مي‌دهد اما اهالي اين روستاها سال‌هاست كه از دوبه و قايق براي عبور از درياچه سد كارون استفاده مي‌كنند و گاهي همين دوبه يا قايق هم نيست يا ساعت فعاليت آن كه از ساعت هشت صبح تا هشت عصر است به همين دليل در مدت نصف روز امكان خروج از منطقه وجود ندارد. متاسفانه تاكنون سه نفر از اهالي سادات حسيني براثر بيماري قلبي و دير رسيدن به بيمارستان ايذه كه ۱۰۰ كيلومتر فاصله دارد جان خود را از دست داده‌اند. آنها مي‌گويند از سد كارون ۳ فقط از دست دادن زمين‌هاي كشاورزي و محاصره شدن در سختي‌ها به ما رسيده است.
بنابراين تا زماني كه وضع اين راه‌هاي پرخطر مشخص شود، بايد به ويژگي‌هاي بلند‌ترين سد بتني ايران، واژه مرگ‌آفريني را هم اضافه كرد.
منبع: ایران زمین

۱۳۹۲/۵/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...