نسخه چاپی

بازتاب احتمال واگذاری مسئولیت مذاكرات هسته‌ای به وزارت خارجه

اخبار مربوط به احتمال انتقال مسئولیت هدایت مذاكرات هسته ای ایران از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه، موضوعی است كه از روز گذشته تاكنون در شمار زیادی از مطبوعات بین المللی بازتاب یافته است.

به گزارش نما به نقل از قدس آنلاین،در این میان، هرچند اخبار مربوط به این موضوع از طرف مراجع مربوطه تأیید نشده، اما این موضوع همچنان مورد توجه مطبوعات و رسانه های خارجی است.
اخبار مربوط به احتمال انتقال مسئولیت هدایت مذاکرات هسته ای ایران از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه، موضوعی است که از روز گذشته تاکنون در شمار زیادی از مطبوعات بین المللی بازتاب یافته است. در این میان، هرچند اخبار مربوط به این موضوع از طرف مراجع مربوطه تأیید نشده، اما این موضوع همچنان مورد توجه مطبوعات و رسانه های خارجی است.

بنا به این گزارش، یکی از عوامل شکل گیری این بحث، گزارشی است که «آسوشیتدپرس» از وجود چنین احتمالی منتشر کرده بود. «گالف تودی» از جمله جدیدترین مطبوعاتی است که گزارش آسوشیتدپرس را بازنشر کرده و به نقل از یک مقام دیپلماتیک ایرانی می نویسد وزارت خارجه قرار است مسئولیت مذاکرات هسته ای را از شورای عالمی امنیت ملی تحویل بگیرد. گالف تودی معتقد است این اقدام، نشانه گرفتن مسئولیت مذاکرات از افراد «دارای ذهن امنیتی» در شورای امنیت ملی و واگذاری آن به دیپلمات های حرفه ای است. این روزنامه اشاره می کند که از زمان روی کار آمدن حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران، وی وعده داده رویکرد جدیدی را در مذاکرات هسته ای این کشور در پیش بگیرد.

روزنامه «نیویورک تایمز» با دیدی تحلیلی تر به این موضوع پرداخته و می نویسد نشانه ها حاکی از آن است که وزیر خارجه ایران، یک دیپلمات درس خوانده در آمریکا با شناختی عمیق نسبت به ایالات متحده، نقش اصلی را در هدایت مذاکرات هسته ای بر عهده خواهد گرفت. به عقیده این روزنامه، چنین اقدامی به معنای تحولی مهم در راهبرد مذاکراتی ایران است. نیویورک تایمز، محمد جواد ظریف را مهمترین چهره در کابینه روحانی می داند که وظیفه دارد روابط ایران با غرب را بهبود ببخشد. این روزنامه که با برخی کارشناسان مسائل ایران در این زمینه گفت و گو کرده، می نویسد به عقیده آن ها، این تحولات نشانه عزم ایران برای رسیدن به توافقی با غرب است.

اما در میان دیگر مطالب، بازتاب های انتشار اسناد مربوط به کودتای 28 مرداد از سوی سازمان جاسوسی آمریکا (CIA) همچنان از جنبه های مختلف ادامه دارد. در یکی از جدیدترین موارد، روزنامه «تودی زمان» به گفت و گو با یک پژوهشگر ارشد آمریکایی پرداخته که اسناد جدید در پی درخواست های مکرر موسسه وی منتشر شده است. «مالکوم برن»، مدیر آرشیو امنیت ملی در دانشگاه جرج واشنگتن به تودی زمان گفته از اینکه CIA بالاخره پذیرفته که این اسناد را منتشر کند، تعجب زده شده است؛ هرچند هنوز اسناد بسیاری باقی مانده که منتشر نشده است. برن در این زمینه که چرا انگلیس همچنان در پی انکار نقش خود در کودتاست، می گوید انگلیسی ها احتمالاً از واکنش منفی ایران نگران هستند. این در حالی است که نقش آن ها در کودتا سال هاست که برای همه شناخته شده است.


در نهایت، در مطلبی مربوط به تحریم ها، روزنامه «نشنال» امارات از تصمیم دولت انگلیس برای ادامه تحریم ها علیه یک بانک ایرانی، به رغم رأی دادگاه عالی این کشور مبنی بر برائت بانک مذکور خبر داده است. به نوشته این روزنامه، در حالی که ماه گذشته، 9 قاضی ارشد انگلیسی به ضرورت لغو تحریم ها علیه بانک ملت حکم داده و تصمیم دولت این کشور مبنی بر تحریم را «غیرعقلایی» خواندند، اما وزارت خزانه داری انگلیس اکنون درصدد است تا با ارجاع پرونده به دادگاه های اتحادیه اروپا، به تحریم این بانک مشروعیت ببخشد. نشنال اشاره می کند که این اقدام انگلیس، در واقع تلاشی برای دور زدن دادگاه عالی این کشور به شمار می رود.

۱۳۹۲/۵/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...