نسخه چاپی

نماينده مردم كردستان در گفتگو با نما:

ماهیت رای ممتنع قابل تغییر است

عکس خبري -ماهيت راي ممتنع قابل تغيير است

رای ممتنع دادن درزمان انجام رای گیری در مجلس شاید برای بسیاری از نمایندگان امری دور از ذهن نباشد اما به علت تاثیر گذاری كه رای ممتنع در نتیجه رای گیری های مجلس دارد این روزها بحث های فراوانی برای حذف و یا تغییر ماهیت و معنای دادن رای ممتنع در مجلس به گوش می رسد.

به گزارش نما ،در جریان جلسات رای اعتماد به وزرای پیشنهادی در مجلس ، تاثیر گذاری رای ممتنع از سوی نمایندگان پیش از هر زمان دیگری خود را نشان داد در این جلسات بود که برخی از وزرا با رای های ممتنع نمایندگان روبرو شدند رای های که در نهایت به سبد رای های منفی گذاشته  شد.

در همین ارتباط با امید کریمیان نماینده مردم مریوان و سروآباد به گفتگو پرداختیم.
 
برخی از نمایندگان مجلس معتقدند دادن رای ممتنع حق نماینده است و این موضوع  در تمام دنیا وجود دارد نظر شما چیست؟
درست است  این حق نماینده است که در صورتی که به جمع بندی نهایی نرسد رای ممتنع ارائه کند این رای در حقیقت همان مخالفت با موضوع است که نمایندگان از آن استفاده می کنند.

در بررسی وزرای پیشنهای در مجلس رای ممتنع تاثیرگذاری زیادی داشت و در نتیجه آرا نمایندگان موثر بود آیا واقعا می شود رای ممتنع را در زمان انجام رای گیری های مجلس حذف کرد؟
به نظر من می شود با انجام تغییرات در آیین نامه داخلی مجلس در ماهیت رای ممتنع تغییراتی ایجاد کرد در زمان شمارش آرا رای ممتنع را به عنوان رای منفی محاسبه نکرد.
یعنی رای ممتنع به عنوان رای مخالف محسوب شود یا موافق؟
می شود رای ممتنع مستقل شمارش شود ولی تاثیرگذاری روی آرا نداشته باشد ، و فقط تعداد رای ممتنع اعلام شود و این یعنی نه مثبت باشد و یا منفی.
طبق آیین نامه داخلی مجلس رای ممتنع تفاوتی با رای مخالف ندارد آیا تغییر ماهیت رای ممتنع وجود دارد؟
 در زمان انجام رای گیری در مجلس رای ممتنع تفاوتی با رای مخالف ندارد و در کنار یکدیگر قرار می گیرند اگر نمایندگان بخواهند درباره این موضوع تصمیم جدیدی اتخاذ کنند منع قانونی ندارد و کمیسیون تدوین آیین نامه می تواند این موضوع را بررسی کند.

۱۳۹۲/۶/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...