نسخه چاپی

چه كسی سخنرانی‌های روحانی را می‌نویسد؟/ بازگشت موسویان به تیم هسته‌ای/ ماجرای دیدار قالیباف و روحانی/ گربه‌ای كه نعمت‌زاده در حجله كشت و...

برخی مشاوران حجت‌الاسلام روحانی به وی پیشنهاد داده‌اند همه شكایت‌هایی كه دولت نهم و دهم و دستگاه‌های تابعه از رسانه‌ها داشته از قوه قضائیه باز پس گرفته شود.

به گزارش نما، سایت مشرق در زمزمه های خود از گوشه و کنار سیاست نوشت:

*به دستور حسن روحانی " اتاق فکر مذاکرات هسته‌ای" به ریاست محمدجواد ظریف و با حضور غلامعلی خوشرو، امیرحسین زمانی‌نیا، سیروس ناصری، حسین موسویان، محمود سریع‌القلم، علی‌اکبر صالحی و ناصر هادیان تشکیل شده است. احتمال پیوستن اعضای دیگر به این جلسه مشورتی وجود دارد.

*جلسه‌ای میان حسن روحانی و قالیباف برگزار شده است. در این دیدار حسن روحانی پیشنهاد قبول معاونت اجرایی را به قالیباف داده که وی با تشکر از پیشنهاد روحانی از وی خواسته است به آیین‌نامه زمان هاشمی رفسنجانی مبنی بر حضور شهردار در هیئت دولت عمل کند تا حضور شهردار در کابینه بتواند هماهنگی‌های لازم میان شهرداری و دولت را برای رفع مشکلات مردم تهران فراهم آورد.

*سید محمد خاتمی در جلسه‌ای که به منظور تصمیم‌گیری برای انتخاب شهردار تهران برگزار شده بود خطاب به اصلاح‌طلبان گفته است: " قالیباف را نمی‌توان از شهرداری کنار گذاشت، برخی دوستان که مخالف ایشان هستند فقط باید آرزو یا کاری کنند که خود او یا تمایلی به ادامه حضور در شهرداری نداشته باشد یا به پست دیگری منتقل شود."

*پس از کسب رأی اعتماد نعمت‌زاده از مجلس در روز پنجشنبه، فردای آن روز وی جلسه معاونین را با حضور معاونین در محل وزارتخانه برگزار کرد که مهم‌ترین مباحث آن جلسه درباره وضعیت تولید و ذخایر کالاهایی چون گندم، برنج، خوراک دام، روغن، گوشت، سیمان و وضعیت خودرو بود. این جلسات تا ساعت 10 شب به درازا کشیده شد تا به تعبیر یکی از معاونان، وزیر گربه را در حجله کشت.

*شنیده‌ایم دکتر علی لاریجانی با ارسال نامه‌ای به حسن روحانی نسبت به سخنان اکبر ترکان که نمایندگان مخالف برخی وزرای پیشنهادی را تهدید کرده بود که مردم در دوره بعد به آنها رأی نخواهند داد، اعتراض کرده است. به گفته برخی نمایندگان، سخنان ترکان مسیر تعامل میان دولت و مجلس را سخت و دشوار کرد.

*برخی چهره‌ها و جریان‌های روشنفکری که سال گذشته از برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌سازان مستقل "افق نو" به‌شدت احساس نگرانی کرده بودند، امسال با روی کار آمدن دولت جدید سعی دارند مانع برگزاری این جشنواره شوند. حضور فیلم‌سازان مستقل ضد صهیونیست و چهره‌های منتقد فرهنگ سرمایه‌داری و لیبرالیسم همراه با 420 فیلم از کشورهایی چون آمریکا، فرانسه، کانادا، دانمارک و... این جشنواره را در کانون توجهات قرار داده است. شنیده‌ایم در جشنواره امسال تنها از کشور آمریکا 50 فیلمساز منتقد حضور دارند. این جشنواره از 12 تا 15 شهریورماه در تهران برگزار می‌شود.

*شنیده‌ایم پنج تن از اعضای شورای شهر مشهد امروز شنبه به تهران آمده‌اند تا با آقایان نیکزاد، بختیاری و سعید جلیلی برای تصدی مسؤولیت شهرداری مشهد وارد مذاکره شوند.

*برخی مشاوران حجت‌الاسلام روحانی به وی پیشنهاد داده‌اند همه شکایت‌هایی که دولت نهم و دهم و دستگاه‌های تابعه از رسانه‌ها داشته از قوه قضائیه باز پس گرفته شود. گفته می‌شود تعداد شکایت‌های دولت احمدی‌نژاد از رسانه‌های مکتوب، خبرگزاری‌ها و سایت‌ها از مرز چند هزار پرونده می‌گذرد.

*شنیده‌ایم محمدرضا عارف دیداری با هاشمی رفسنجانی داشته است. در این دیدار هاشمی رفسنجانی به عارف پیشنهاد تصدی ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را ارائه کرده تا جانشین حسن روحانی شود. برخی چهره‌های اصلاح‌طلب مخالفت خود را با پیشنهاد هاشمی اعلام کرده و گفته‌اند وی می‌خواهد عارف را به نفع خود مصادره کند.

*شنیده‌ایم تنظیم و ویرایش نطق‌های مهم روحانی توسط هیئتی به سرپرستی هادی خانیکی انجام می‌شود. خانیکی در زمان ریاست جمهوری خاتمی نیز در تنظیم سخنرانی‌ها و نامه‌ها و بیانیه‌های وی نقش مؤثری داشت.

*به گفته برخی کارشناسان سیاسی که از نزدیک مسائل مجلس را پیگیری می‌کنند وزن فراکسیون اصولگرایان به ریاست دکتر حدادعادل افزایش یافته و اعضای آن به بیش از 110 نفر رسیده است. برخی نمایندگان عضو فراکسیون رهروان ولایت به ریاست علی لاریجانی، تمایل به حضور در فراکسیون اصولگرایان پیدا کرده‌اند.

*در جلسه اصلاح‌طلبان که برای تعیین شهردار تهران برگزار شد محسن هاشمی 8 و محسن مهرعلیزاده 6 رای را به دست آورد. طرفداران حزب کارگزاران سازندگی طرفدار هاشمی و طرفداران سید محمد خاتمی از مهرعلیزاده حمایت می‌کنند.

*جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در صدد است تعدادی از اساتید حوزه علمیه قم را به عنوان اعضای جدید پذیرش کند. کار ثبت نام و بررسی صلاحیت‌های این اساتید که عمدتاً از طیف جوان حوزه محسوب می‌شوند آغاز شده است.

*شنیده‌ایم دکتر روحانی به وزیر کشور توصیه کرده حداکثر تا پایان شهریور استانداران را معرفی کند تا کار خود را آغاز نمایند. وی همچنین توصیه کرده در این انتصاب‌ها حتماً نظر نمایندگان محترم ولی فقیه در استان‌ها تأمین شود. گفته می‌شود با موافقت آیت‌الله واعظ طبسی، محمود صلاحی به عنوان استاندار جدید خراسان رضوی منصوب خواهد شد.

* شنیده‌ایم انتصاب استانداران هفت استانی که مراکز آنها جزء کلانشهرها به حساب می‌آیند در اولویت وزارت کشور قرار گرفته است. این استان‌ها عبارتند از : تهران، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی، خوزستان، فارس و مازندران. روحانی همچنین به وزرای کابینه توصیه کرده ظرف دو ماه همه معاونان و مدیران کل خود را تعیین نمایند تا سریال این تغییرات طولانی و ادامه‌دار نشود.

*ارزیابی مشرق از فضای مجلس حکایت از آن دارد که آقایان توفیقی و رضا صالحی که به عنوان سرپرست وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت ورزش و جوانان معرفی شده‌اند از کمترین بخت برای به دست آوردن رأی اعتماد در مجلس برخوردارند. این دو نفر در روزهای اخیر از سوی برخی رسانه‌ها متهم به نقش‌آفرینی در فتنه 88 شده‌اند.

۱۳۹۲/۶/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...