نسخه چاپی

اعلام مخالفت ظریف با «ایران هسته ای» !

عکس خبري -اعلام مخالفت ظريف با «ايران هسته اي» !

وزیر امور خارجه در تلاش برای اطمینان‌بخشی به برخی گروه‌ها، می‌گوید كه دولت اگر هم وارد "بده‌بستان سیاسی" با قدرت‌های جهانی شود، بر سر حقوق كشور معامله نمی‌كند، بلكه با اعتماد به‌ نفس و از موضع قدرت وارد مذاكره خواهد شد.

به گزارش نما، پایگاه اینترنتی رادیوفردا (radiofarda) وابسته به سیا، در گزارشی نوشت: «محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، می‌گوید که در غرب هنوز اراده‌ای سیاسی برای حل مسأله هسته‌ای ایران و توافق میان دو طرف شکل نگرفته؛ در حالی که راه‌ حل این مسأله موجود است.»



این منبع ادامه داد: «در گفت‌وگویی با تلویزیون دولتی ایران که پنج‌شنبه شب، ۳۱ مرداد، انجام شد، آقای ظریف تأکید کرد که تهران آماده است نگرانی‌ جامعه جهانی درباره برنامه هسته‌ای خود را برطرف کند؛ اما از سویی حقوق ایران نیز بر اساس مقررات بین‌المللی باید به رسمیت شناخته شود و تنها در این صورت است که می‌توان به تفاهم دست یافت.»



به نوشته وب سایت رادیوفردا: «این مقام دولت حسن روحانی سپس در مورد ادامه سیاست تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی هشدار داد و گفت که اگر غرب نخواهد از طریق تفاهم، مسأله را حل کند و به سیاست تحریم‌ها و فشارها ادامه دهد، تهران در برابر آن خواهد ایستاد.»



در دنباله گزارش می خوانیم: «وزیر امور خارجه دولت روحانی ابراز امیدواری کرد که با تغییر روش‌های مذاکره طرف ایرانی و شکل گرفتن اراده سیاسی در غرب، این مناقشه به سرانجام برسد. آقای ظریف می‌گوید که اعتقاد دارد قدرت‌های جهانی تاکنون برای رسیدن به راه‌ حل وارد مذاکره نشده‌اند، اما از طرفی مذاکره‌کنندگان ایرانی هم از تمام امکانات موجود نتوانسته‌اند استفاده کنند.»



رادیوفردا اضافه کرد: «آقای ظریف همچنین در تلاش برای اطمینان‌بخشی به برخی گروه‌ها، می‌گوید که دولت اگر هم وارد "بده‌بستان سیاسی" با قدرت‌های جهانی شود، بر سر حقوق کشور معامله نمی‌کند، بلکه با اعتماد به‌ نفس و از موضع قدرت وارد مذاکره خواهد شد و از بده‌بستان سیاسی نباید ترسید.»



بر پایه این گزارش، وزیر خارجه ایران در ادامه با این پرسش مواجه می‌شود که "اگر غرب به‌رغم تلاش ایران هیچ انعطافی از خود نشان ندهد، سیاست دولت چه خواهد بود؟" که پاسخ آقای ظریف چنین است: «در این صورت، غرب مرتکب اشتباه بزرگی خواهد شد که جمهوری اسلامی نیز متناسب با آن، اقدامات لازم را انجام خواهد داد.»



ارگان رسانه ای سیا ادامه داد: «در بخشی دیگر از این گفتگو، وزیر امور خارجه ایران به چهره‌های نزدیک به جمهوری اسلامی هشدار می‌دهد که برای حل و فصل مسأله هسته‌ای از به‌ کار بردن "عبارات هیجان‌انگیز" اجتناب کنند.

به گفته او، عبارتی مانند "ایران هسته‌ای" این تصور را در جهان ایجاد می‌کند که ایران قصد ساخت سلاح هسته‌ای دارد و فرصتی در اختیار دشمنان جمهوری اسلامی قرار می‌دهد که از آن استفاده تبلیغاتی کنند.»



محمدجواد ظریف گفته است: «گاهی از عباراتی استفاده کرده‌ایم که مفاهیم و معانی بین‌المللی آن را نمی‌دانستیم. وقتی می‌گوییم "ایران هسته‌ای" برای خارجی‌ها یک تصور دیگر ایجاد می‌شود. دشمنان ایران از این عبارات استفاده تبلیغاتی کرده‌اند. حتی گروه فعالی تشکیل شده با عنوان کمپین علیه ایران هسته‌ای. اسم لایحه‌ای هم که در مجلس امریکا تصویب شد، لایحه مبارزه با ایران هسته‌ای است. از یک عبارت غلط که دوستان ما به‌ کار می‌بردند، برای پیش‌برد سیاست‌های تهاجمی اسرائیل استفاده شده است... سیاست خارجی ایران نباید حوزه آزمون و خطا باشد، بلکه باید دانست که در این عرصه هر واژه و عبارتی معنای خاص خود را دارد.»



رادیوفردا با نقل اظهارات بالا، آنگاه در انتها خاطرنشان کرد: «ایران هسته‌ای، از عبارات مورد علاقه مقامات دولت پیشین ایران بود.»

۱۳۹۲/۶/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...