نسخه چاپی

نماینده مردم قائم شهر در مجلس هفتم: می توان آئین نامه داخلی مجلس را در خصوص رای ممتنع اصلاح كرد

عضو اجتماعی مجلس هفتم گفت: تا زمانی كه آئین نامه اصلاح نشود،رای ممتنع چه در تصویب لوایح و چه دراستیضاح و چه در رأی اعتماد به وزرا به عنوان رای مخالف تلقی می شود.

به گزارش نما، ولی رعیت در گفت و گو با خبرآنلاین در خصوص رأی ممتنع و لزوم آن در میان آرای نمایندگان افزود:رأی ممتنع رأیی است که نمایندگان به یک نظر مثبت یا منفی نمی رسند، یعنی بررسی هایشان به نقطه ای که رأی اعتماد بدهند یا نه، نمی رسند و ممتنع رأی می دهند یعنی نظری ندارند.
این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: براساس آئین نامه مجلس رأی ممتنع درارتباط با وزرا رأی مخالف تلقی می شود. در هر صورت نمایندگان می توانند تحقیقاتشان را ادامه بدهند و به جایی برسند که یا رأی مثبت و یا منفی بدهند، اما اگر ممتنع رأی بدهند، براساس آئین نامه مجلس رأی مخالف تلقی می شود.
وی گفت: اگر رأی های ممتنع موافق ویا مخالف می شد،نتیجه بهتری داشت. رأی ممتنع اگر تبدیل به موافق یا مخالف می شد تصمیم گیری ها نتیجه بهتری می داد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هفتم با اشاره به این که طبق آئین نامه داخلی مجلس رای ممتنع بایستی در اختیار نمایندگان باشد ادامه داد:رای ممتنع دروضع قوانین، رأی اعتماد به وزرا و دراستیضاح ها وجود دارد تا وقتی بخشی از نمایندگان به یک عزم جدی برای تصمیم گیری نمی رسند که رأی موافق و یا مخالف بدهند و در واقع بی نظر هستند،بتوانند از آن استفاده کنند.
وی تاکید کرد: به خصوص این که رای ممتنع در تصویب طرح ها و لوایح وجود دارد که بعضی ازنمایندگان رأی ممتنع می دهند و این نظر نداشتن طبق آئین نامه مجلس به معنای مخالف تلقی می شود یعنی جزو آراء مثبت تلقی نمی شود.
رعیت خاطرنشان کرد: به هرحال در بعضی از قوانین و در بعضی از اظهار نظر ها برخی افراد احتیاط می کنند و به یک نظر قطعی مثبت یا منفی نمی رسند ولی این طور نیست که رای ممتنع قابل حذف نباشد می شود و می توان آئین نامه داخلی مجلس را اصلاح کرد که اساسا آراء یا مثبت و یا منفی باشد.

۱۳۹۲/۶/۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...