نسخه چاپی

عاقبتی مبارك، برای آقای دیكتاتور!

برخی از اصلی‌ترین پرونده‌های مطرح‌شده علیه مبارك از جمله پرونده قتل بیش از 800 تظاهركننده مصری همچنان جریان دارد اما به دلیل اینكه وی حداكثر زمان ممكن برای نگهداری یك متهم در زندان بدون محاكمه را سپری كرده از این پس به قید وثیقه آزاد خواهد بود و در هر جلسه مبارك به دادگاه احضار خواهد شد تا به اتهاماتش رسیدگی شود.

نما به نقل از خبر گزاری شفاف گزارش میدهد:حسنی مبارک پیش از این درباره اتهاماتی همچون کسب درآمدهای نامشروع و کاخ های ریاست جمهوری نیز تبرئه شده بود و تنها در مورد اتهام کشتار معترضین در جریان انقلاب 25 ژانویه قرار است تجدیدنظر صورت گیرد.
شفاف: شاید بسیاری تصور می کردند که عاقبت دیکتاتوری مانند «حسنی مبارک» شاید مانند بن علی و یا معمر قذافی رقم بخورد؛ اما در یعن ناباوری، آقای دیکتاتور آزاد شد.

شبکه المیادین روز گذشه در خبری فوری گزارش داد که حسنی مبارک، زندان طره را با یک بالگرد به سمت محلی که قرار است تحت اقامت اجباری قرار گیرد، ترک کرد. از سوی دیگر شبکه العربیه از حامیان سرسخت حسنی مبارک هم اعلام کرد بالگرد حامل حسنی مبارک در بیمارستان نظامی المعادی به زمین نشست.

دادگاه قاهره روز چهارشنبه با دادخواست وکیل حسنی مبارک برای آزادی او به قید وثیقه موافقت کرد و حکم آزادی دیکتاتور سابق مصر از زندان را صادر کرد. جلسه رسیدگی به دادخواست وکیل حسنی مبارک، دیکتاتور سابق مصر در محل نگهداری او در زندان طره برگزار شد.

رویترز به نقل از وکیل مبارك اعلام کرد: با وجود صدور حکم آزادی برای مبارک، او تا روز مقرر در زندان خواهد ماند تا روند اداری و قضایی خروجش از زندان انجام شود و از زندان طره مرخص خواهد شد.

مبارک پیش‌تر در پرونده‌های مختلفی از جمله قتل تظاهرکنندگان مصری، دریافت رشوه از شرکت‌های تجاری، سوءاستفاده از قدرت، اختلاس و پرونده موسوم به کاخ‌های ریاست‌جمهوری تبرئه شده بود یا به دلیل رسیدن مدت زمان بازداشت وی به سقف مجاز ماندن یک متهم در بازداشت موقت، بر اساس قوانین مصر نگهداشتن‌ او در زندان غیرقانونی بود.


تنها پرونده باقیمانده علیه مبارک مساله دریافت رشوه از موسسات رسانه‌ای دولتی این کشور بود که در جریان این پرونده برای مبارک قرار حبس موقت تا انجام تحقیقات صادر شده بود و با درخواست وکیل وی و موافقت دادگاه، حکم آزادی مبارک از زندان دیروز صادر شد.

برخی از اصلی‌ترین پرونده‌های مطرح‌شده علیه مبارک از جمله پرونده قتل بیش از 800 تظاهرکننده مصری همچنان جریان دارد اما به دلیل اینکه وی حداکثر زمان ممکن برای نگهداری یک متهم در زندان بدون محاکمه را سپری کرده از این پس به قید وثیقه آزاد خواهد بود و در هر جلسه مبارک به دادگاه احضار خواهد شد تا به اتهاماتش رسیدگی شود.

حسنی مبارک پیش از این درباره اتهاماتی همچون کسب درآمدهای نامشروع و کاخ های ریاست جمهوری نیز تبرئه شده بود و تنها در مورد اتهام کشتار معترضین در جریان انقلاب 25 ژانویه قرار است تجدیدنظر صورت گیرد.

واکنش ها به آزادی دیکتاتور

صدور حکم آزادی حسنی مبارک با واکنش های داخلی و منطقه ای مواجه شده است. النشره در این رابطه گزارش داد: جنبش 6 آوریل مصر اعلام کرد که فردا جمعه در اعتراض به آزادی مبارک در مقابل شورای عالی قضایی تظاهرات خواهند کرد. این تظاهرات ساعت 1 بعد از ظهر به وقت محلی برگزار خواهد شد.

الیوم السابع نیز گزارش داد: "حسام الدین علی" یکی از مسئولان حزب الموتمر در رابطه با آزادی حسنی مبارک اظهار داشت که این اقدام، طرفداران وی و کسانی که از حکومت اخوان المسلمین تنفر داشتند را خوشحال می کند.

وی با بیان این مطلب افزود: من معتقدم نباید درباره موضوع آزادی مبارک بسیار تمرکز کرد زیرا چالش های مرحله آتی بسیار بیشتر از آزادی رئیس جمهوری اسبق مصر است.

آزادی حسنی مبارک همچنین بیش از همه مقامات رژیم صهیونیستی را ذوق زده کرد چرا که دیکتاتور پیر هم پیمان آنها محسوب می شود. خبرگزاری سما در این رابطه به نقل از بنیامین بن الیعزر نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی و وزیر اسبق جنگ این رژیم گزارش داد که ما مشتاق دیدار حسنی مبارک هستیم.

وی گفت: حسنی مبارک در 30 سال اخیر نقشی برجسته در برقراری امنیت و ثبات در مصر ایفا کرد. وی نیز مانند همه مسئولان اشتباهاتی مرتکب شد اما این اشتباهات نباید دستاوردهای وی را محو کند.

۱۳۹۲/۶/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...