نسخه چاپی

برنامه‌ریزی آمریكا برای مداخله در سوریه

عکس خبري -  برنامه‌ريزي آمريکا براي مداخله در سوريه

روزنامه جروزالم پست24 آگوست 2013 (2 شهریور) در مقاله‌ای به سیاست‌های نظامی آمریكا در قبال سوریه پرداخت

گروه ترجمه- روزنامه جروزالم پست24 آگوست 2013 (2 شهریور) در مقاله‌ای به سیاست‌های نظامی آمریکا در قبال سوریه پرداخت و نوشت: پنتاگون فهرست اهداف بالقوه خود در سوریه را برای زمانی که دولت اوباما به مداخله نظامی در این کشور تصمیم بگیرد، مشخص و به‌روز کرده است. شبکه سی‌ان‌ان روز جمعه این خبر را به نقل از یک مقام وزارت دفاع آمریکا منتشر کرد. این خبر در حالی منتشر شده که فشارها بر اوباما برای اقدام علیه رژیم بشار اسد به‌دلیل استفاده آن از تسلیحات شیمیایی در روز چهارشنبه، افزایش یافته است. این مقام دفاعی آمریکا به سی‌ان‌ان گفت که فهرست اهدافی که برای حملات هوایی در سوریه در نظر گرفته شده، به‌روز شده است و برنامه‌هایی برای به‌کارگیری موشک‌های کروز به‌منظور هدف‌گیری سوریه بدون ورود به حریم‌ هوایی این کشور در نظر گرفته شده است.

در ادامه مقاله آمده است: این مقام آمریکایی اظهار داشت که آمریکا برای اقدام در سوریه تصمیمی نگرفته است؛ اما این اهداف مشخص شدند تا «رئیس‌جمهور گزینه‌هایی جامع در پیش‌روی خود داشته باشد... ارتش اسد همچنان به انتقال نیروها و تجهیزات ادامه می‌دهد که این موضوع، برنامه‌ریزی منعطف را ضروری می‌سازد.» این فهرست به‌روز شده شامل اهداف بسیاری است که هدف‌گیری آن‌ها توانایی اسد برای افزایش حملات شیمیایی را مختلف می‌کند. اوباما و گروه امنیت ملی وی روز جمعه نشستی چهارساعته در مورد گزینه‌های نظامی داشتند که تمرکز آن بر اهداف موشکی کروز بود؛ اما تصمیمی اتخاذ نشد.

در پایان مقاله آمده است: یک مقام ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، روز جمعه مصرانه از اوباما خواست پس از حملات شیمیایی اخیر، دستور حملات هوایی بدهد. ایلیوت انگل به اظهارات اوباما اشاره کرد که گفته بود به‌کارگیری تسلیحات شیمیایی، خط قرمز اوباماست. انگل در نامه‌ای به اوباما نوشت:‌ «اگر ما هماهنگ با متحدان خود به استفاده مرگ‌آور اسد از تسلیحات شیمیایی واکنش نشان ندهیم، کشورهای شرور و بازیگران شرور در سراسر جهان چراغ سبز دریافت خواهند کرد.» ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، این هفته به آقای انگل نوشت که آمریکا توانایی انجام حملات هوایی هدفمند در سوریه را به‌منظور نابودی راه‌ها، مخازن سوخت و بالگردها دارد... ما آمریکایی‌ها معتقدیم به‌منظور اقدام جدی بدون تأخیر و توقف کشتار تعهدی اخلاقی داریم.» اما برخی اعضای مجلس نمایندگان، سنا و نیز دولت اوباما در مورد مداخله نظامی در سوریه تردیدها و مخالفت‌های بسیاری دارند. آمریکا از مخالفان سوریه حمایت غیرنظامی می‌کند؛ اما در انجام تعهدات خود برای ارسال تسلیحات به میانه‌روها کند عمل کرده است. ژنرال دمپسی در نامه این هفته خود به انگل در مورد پیچیدگی حمایت از طرف‌های درگیر در سوریه هشدار داد و تأکید کرد که مداخله آمریکا به تنش‌های مذهبی، قبیله‌ای و قومی پایان نخواهد داد.

 تحلیل‌:
این روزها وضعیت سوریه با چند ماه پیش، تفاوت کلی پیدا کرده تا آنجا که افراد غیرکارشناس نیز حتی با پیگیری اخبار تحولات سوریه از رسانه‌های مغرض متوجه می‌شوند که روند تحولات به‌نفع حکومت سوریه است و در چنین وضعیتی که ارتش سوریه دست برتر را دارد، به هیچ وجه از سلاح شیمیایی استفاده نمی‌کند و هوچی‌گری‌های رسانه‌ای و سیاسی، برای تضعیف روحیه حکومت سوریه و فشار بر آن کشور است.

۱۳۹۲/۶/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...