نسخه چاپی

چهار مانع حمله آمریكا به سوریه

به گزارش نما، با تهدید آشکار آمریکا علیه سوریه، این سوال به وجود آمده است که مبنای حقوقی چنین تهدیداتی چیست و آیا اساسا شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای اجازه دخالت نظامی غرب در سوریه را می‌دهد؟درباره این سوال باید گفت که آمریکا دیگر نمی‌تواند از طریق ماجراجویی نظامی در خاورمیانه، امنیت و منافع خود را تامین نماید زیرا:


1 - شرایط بحرانی منطقه خاورمیانه به‌گونه‌ای است که آمریکایی‌ها حتی اگر هم بخواهند نمی‌توانند وارد ماجراجویی نظامی جدیدی درسوریه بشوند. مشکلات ناشی از مداخله نظامی آمریکا در عراق، افغانستان، سومالی و یمن همچنان برای آمریکایی‌ها بحران زا بوده و احتمال ورود آمریکا به فاز جدید در این زمینه بسیار کم است.ضمن اینکه باید در نظر داشت که در صورت ورود آمریکا به فاز نظامی علیه سوریه، منطقه خاورمیانه با بحران بزرگ‌تری روبه‌رو می‌شود که در واقع کبریت زدن به انبار باروت محسوب می‌شود و به‌طور طبیعی مهار آن به سادگی امکان‌پذیر نیست.


2 - از نظر حقوق بین‌الملل متقاعد کردن اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای حمله جدید و مداخله در یک کشورمستقل دیگر تحت فصل هفتم سازمان ملل (دفاع در برابر تهدیدکننده صلح و امنیت جهانی) در عمل بسیار مشکل است. باید در نظر داشت که اخذ مجوز حمله به سوریه مستلزم کسب رای موافق روسیه و چین است که این امر پیشتر با مخالفت مواجه شده است. در این زمینه یک رای منفی هم برای وتوی اقدام به جنگ کفایت می‌کند که رفتار روسیه و چین در گذشته و وتوی اقدامات علیه سوریه با دو رای منفی نشان داده که این دو بازیگر حاضر نیستند که زمینه را برای مداخله در سوریه هموار کنند.


3 - اقتصاد آمریکا هنوز از تبعات بحران ناشی از رکود اقتصادی سال 2008 رنج می‌برد. اوضاع اقتصادی آمریکا نشان می‌دهد که این کشور توان به‌راه‌انداختن یک جنگ دیگر و تامین هزینه‌های آن را ندارد. شوک اقتصادی حاصل از این ماجراجویی آمریکا را با مخالفت‌های داخلی گسترده‌ای چون جنبش موسوم به نودونه درصدی‌ها (وال استریت) روبه‌رو می‌کند.برآوردهای اقتصادی نشان می‌دهد که آمریکا بیش از 1500 میلیارد دلار در افغانستان و عراق هزینه کرده است اما عایدات آمریکا از این جنگ چندان قابل‌توجه نبوده است. باید گفت حتی اگر آمریکا تمام نفت عراق را تصاحب کند باز هم باید چندین سال صبر کند تا هزینه‌های این جنگ تامین شود. ضمن آنکه آمریکا به‌دلیل دستیابی به منابع جدید گاز داخلی از اتکایش به نفت خاورمیانه روزبه‌روز کاسته می‌شود و توجه خود را به شرق دور معطوف کرده است.


4 - برخی معتقدند که پنتاگون برای ادامه حیات خود به نظامی‌گری و ایجاد جنگ نیاز دارد و لذا سوریه اینک می‌تواند این بهانه را به آنها بدهد که جنگ را شروع کرده و از این راه هزینه‌های خود را توجیه کنند اما باید گفت که این رفتار در شرایط عادی قابل اجراست و شرایط فعلی خاورمیانه به مثابه «یک بشکه باروت» می‌ماند و آمریکا نمی‌تواند از این اوضاع منتفع شود. به‌واقع این فرضیه که پیش‌تر آمریکا بحران را ایجاد کرده و خود از بحران‌های ساخته شده بهره می‌برد، اینک جواب نمی‌دهد و در صورت بروز جنگ آمریکا خود در بحران داخلی گرفتار می‌شود.در مجموع باید گفت که آمریکا در سوریه به‌دنبال حمله نظامی نیست و تنها سعی می‌کند تا از طریق اقدامات تخریبی و جاسوسی بازی سیاسی خود را در سوریه جلو ببرد و فضا در سوریه به‌گونه‌ای نیست که بخواهد عملیات نظامی را هر چند محدود به اجرا درآورد. آمریکا به تجربه دریافته است ادامه جنگ نیابتی برای او منافع بیشتری دارد.


منبع: تهران امروز

۱۳۹۲/۶/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...