نسخه چاپی

سوغات سلطان قابوس برای تهران

عکس خبري -سوغات سلطان قابوس براي تهران

پادشاه عمان از ساعاتی دیگر به مدت سه روز مهمان تهران خواهد بود.


به گزارش نما، از آنجا که متناسب با شان مهمان، به استقبال او می​روند، انتظار می​رود که محمدجواد ظریف به پیشواز سلطان قابوس برود، بویژه آنکه بر اساس برخی اخبار ظریف قرار است او را در تمامی دیدارهایش همراهی کند. دیدار با مقام معظم رهبری، روسای قوا و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از برنامه​های سفر این پادشاه ۷۳ ساله است.

وارث تاج و تخت خاندان ابوسعید در حالی در فاصله چهارساله با سفر پیشین خود به تهران سفر کرده که فاصله سفر پیشین وی ۳۸ سال بود. او نخستین بار در سال ۱۳۵۰ یکسال پس از تاج​گذاری​اش به ایران آمد و دومین بار در سال ۱۳۸۸ پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم عازم تهران شد.

سلطان قابوس که به دلیل تداخل مراسم تحلیف روحانی با عید سعید فطر در کشورش نتوانست در این مراسم حضور یابد، خودش خواسته بود تا نخستین مهمان خارجی دولت حجت الاسلام حسن روحانی باشد. کما اینکه از نخستین سران منطقه بود که در تماسی تلفنی با روحانی، انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور ایران را تبریک گفت.

سلطان قابوس کیست؟

قابوس بن سعید چهاردهمین فرد در سلاطین خاندان آل بوسعید در عمان است. خاندان سلاطین آل بوسعید به امام احمد بن سعید در سال ۱۷۴۱ برمی​گردد. او در میان عمانی‌ها احترام ویژه‌ای داشت چرا که پس از یک جنگ طولانی با شورشیان توانست در کل کشور عمان امنیت واستقرار برقرار نماید.

سلطان قابوس از آموزش دیدگان فرهنگستان نظامی سلطنتی انگلیس است و دوره علوم مدیریت حکومتی را در این کشور گذرانده.



اگرچه صفحه نخست سایت شخصی وی، مملو از پیام​های تبریک کشورهایی همچون پاکستان، کوبا، مالی، اندونزی و ... به مناسبت روز ملی عمان است اما صفحات تصاویر این سایت، دامنه فعالیت​های بین​المللی عمان را بیش از صفحه اخبار آن نشان می​دهد. او در ۴۳ سال پادشاهی خود، دیدارهای متعددی با سران کشورهای منطقه و کشورهای غربی بویژه ملکه انگلیس داشته است. پس از قطع رابطه تهران-لندن که در دولت گذشته رقم خورد؛ عمان به دلیل داشتن روابطی دوستانه با جمهوری اسلامی ایران و وجود اعتماد قابل توجه میان طرفین، از طریق سفارت خود در لندن مسوولیت حفاظت از منافع جمهوری اسلامی ایران در انگلیس را برعهده گرفته است.

بر اساس آنچه که در بخش معرفی وی در سایتش آمده او همکاری گسترده​ای هم با سازمان​های بین المللی دارد. پروژه های پشتیبانی قرآنی در تعدادی از کشورهای عربی، و همچنین برخی از پروژه های دانشگاه الازهر، دانشگاه خلیج فارس و تعدادی از دانشگاهها و مراکز علمی از عربی و بین المللی از جمله مواردی است که در سایت شخصی وی به آن اشاره شده است.

اسب سواری، تیراندازی با تپانچه و عکسبرداری از سرگرمی​های مورد علاقه اوست که حفاظت از محیط زیست و حمایت از مطالعه از پروژه جاده ابریشم را نیز در کارنامه خود دارد.

منجی بازداشت شدگان خارجی

بالاگرفتن شایعاتی درباره احتمال میانجی​گری سلطان قابوس میان تهران و واشنگتن، همزمان با اعلام خبر سفر وی به ایران تنها از آن رو نیست که رئیس جمهور جدید کشور، آغوشی باز را در برنامه​های دیپلماتیک خود گنجانده. بلکه از آن رو نیز هست که سلطان عمان در سال​های گذشته میانجی صلح در روابط ایران با غرب بوده است. از نقش آفرینی وی در آزادی ملوان​های انگلیسی در فروردین ۸۶ که بی سر و صدا انجام گرفت و بعدها ویکی لیکس اسنادش را منتشر کرد تا آزادی پرحاشیه کوهنوردان آمریکایی در سال ۸۹.

سه آمریکایی​ای که سال ۸۸ به اتهام ورود غیرمجاز از مرز ایران و کردستان عراق به کشور ما آمده بوده و به جرم جاسوسی به ۸ سال حبس محکوم شدند - سارا شورد، شین بائر و جاشوا فتال - با پرداخت سخاوتمندانه وثیقه یک و نیم میلیارد تومانی از سوی سلطان قابوس آزاد شده و با هواپیمای اختصاصی پادشاهی عمان به مسقط منتقل و تحویل خانواده‌هایشان شدند.

در برخی اخبار نیز آمده است که آزادی مجتبی عطاردی استاد دانشگاه شریف که در آمریکا بازداشت بود، شهرزادمیرقلی خان زندانی در آمریکا و نصرالله تاجیک، سفیر اسبق ایران در اردن که در لندن بازداشت بود با میانجیگری‌های سلطان قابوس محقق شده است.

محور مذاکرات تهران- مسقط

۲۷ مرداد ماه حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه از سفر سلطان قابوس به ایران به جهت تحکیم مناسبات دوجانبه و رایزنی‌های منطقه‌ای و تقویت همکاری‌ها در مسائل زیست‌محیطی و امنیتی خبر داد اما همین خبر کوتاه کافی بو تا رسانه​های عربی و غربی از احتمال میانجی​گری وی میان ایران و آمریکا سخن بگویند. در میان رسانه​های داخلی نیز روزنامه جمهوری اسلامی نخستین رسانه​ای بود که در خبری کوتاه از این احتمال سخن گفت.اما سخنگوی وزارت خارجه، گفت​وگو با عمان به عنوان کانالی برای ارتباط مستقیم با آمریکا را داستان سرایی خواند.

این در حالی است که محمدجواد ظریف وزیر خارجه با حضور در برنامه​ای تلویزیونی پاسخی دیپلماتیک به این احتمال ارائه داد. او در خصوص سفر پادشان عمان به ایران و اینکه گفته می شود وی واسطه رابطه ایران و آمریکا است، گفت: «سلطان عمان از قبل از تحلیف ریاست محترم جمهوری اظهار علاقه کرده بودند که به عنوان اولین رهبر خارجی به ایران بیاید. اینکه ایشان پیامی از جایی برای ما داشته باشند چیزی است که باید صبر کنیم و بعد از سفر ایشان به آن پی ببریم.» {اینجا}

آنگونه که روزنامه الاخبار چاپ بیروت نوشته سلطان عمان در سفر به ایران تلاش می​کند زمینه مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا را فراهم کند. امضای موافقت نامه ۵ جانبه ترانزیت کالا و مسافر، حل مشکل سوئیفت (یکی از کانال​های مبادلات پولی بانکی میان کشورها ) برای دسترسی دولت ایران به حدود ۸۰ میلیارد دلار از پول های خود در بانک های خارجی در شهرهای مختلف جهان و موضوع غنی سازی اورانیوم تهران از جمله محورهای احتمالی مذاکرات وی در دیدار با مقامات ایرانی است.

عصر ایران نوشته است که حسن روحانی دو مرتبه با سلطان قابوس دیدار خواهد کرد. دیدار نخست در روز ورود پادشاه عمان و دیدار دوم بعد از ملاقات سلطان قابوس و رهبرمعظم اتقلاب خواهد بود.

۱۳۹۲/۶/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...