نسخه چاپی

انتخاب سخنگوی شورای نگهبان در وقت اضافه

با گذشت بیش از 70 روز از آخرین جلسه سخنگوی شورای نگهبان با اصحاب رسانه، خبرنگاران همچنان چشم انتظار تصمیم اعضای این شورا برای جایگزین كدخدایی هستند.

به گزارش نما به نقل از فارس، 22 خرداد ماه 1392 بود که عباسعلی کدخدایی آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان را در هتل لاله تهران برگزار کرد.

آنطور که سوابق نشان می‌دهد، تاریخچه سخنگویی در شورای نگهبان مربوط به حدود سال 80 است و تقریبا از آن زمان بود که بحث سخنگویی در این شورا جدی شد.

پیش از آن شورای نگهبان سخنگوی رسمی نداشت و اخبار مربوط به شورا از طرق گوناگون به اطلاع افکار عمومی می‌رسید.

البته در ایام نزدیک به انتخابات، معمولا هیئت مرکزی نظارت، یک نفر را برای ارائه اطلاعات و اعلام موضع معرفی می‌کرد ولی با این حال فرد مذکور کارکرد سخنگویی شورای نگهبان به معنای کنونی را نداشت.

شورای نگهبان تاکنون 3 سخنگو را به طور رسمی داشته: ابراهیم عزیزی از حدود سال 80 به مدت 2 سال، غلامحسین الهام به مدت دو سال و بعد از آن از سال 84 نیز عباسعلی کدخدایی این سمت را بر عهده گرفت.

عباسعلی کدخدایی، محسن اسماعیلی، سام سوادکوهی و نجات‌الله ابراهیمیان در روز 22 تیر به عنوان حقوق‌دانان پیشنهادی از سوی قوه قضاییه جهت بررسی رأی اعتماد، به مجلس معرفی شدند که موضوع در جلسه علنی 23 تیر قوه‌مقننه به رأی گذاشته شد و نهایتاً محسن اسماعیلی، سام سوادکوهی و نجات‌الله ابراهیمیان به ترتیب با 237، 147 و 130 رأی از مجموع 260 رأی مأخوذه به عنوان اعضای حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شدند و کدخدایی به دلیل کم داشتن تنها یک رای از شورای نگهبان رفت.

عباسعلی کدخدایی تا روز 25 تیر ماه نیز سخنگوی رسمی شورای نگهبان بود اما با پایان یافتن دوره مسئولیتش براساس حکم صادر شده، سخنگویی این شورا را نیز واگذار کرد.

انتخابات داخلی در شورای نگهبان طبق روال همه ساله برگزار می‌شود تا دبیر، قائم مقام و سخنگوی این شورا برگزیده شود اما امسال اعضای فقیه و حقوقدانان صرفاً به رای‌گیری برای انتخاب دبیر و قائم مقام دبیر شورای نگهبان بسنده کردند و انتخاب سخنگو را به دلایل نامعلوم به تعویق انداخته و مسکوت گذاشتند.

طی 8 سال گذشته که کدخدایی سخنگویی شورای نگهبان را برعهده داشت، تقریبا جلسات سخنگو با خبرنگاران به طور مستمر و منظم برگزار می‌شد تا افکار عمومی در جریان مصوبات این شورا قرار گیرند اما بعد از آخرین نشست سخنگوی شورا که تا امروز حدود 70 روز از آن می‌گذرد، هنوز سخنگویی برای شورای نگهبان انتخاب نشده و رسانه‌ها همچنان چشم انتظار تصمیم اعضای شورا برای انتخاب سخنگو هستند.

البته عباسعلی کدخدایی که در حال حاضر فقط معاونت اجرایی شورای نگهبان را برعهده دارد، چندی پیش گفت: موضوعی در صحن شورا مطرح شده که بر اساس آن سخنگوی شورای نگهبان باید از میان اعضای شورا انتخاب شود و شخصی خارج از شورا نتواند این کار را به عهده بگیرد.

وی افزود: این موضوع هم‌اکنون در شورا مطرح است و اعضا مذاکراتی را در رابطه با این موضوع انجام داده‌اند.

کدخدایی گفت: تاکنون اعضای شورای نگهبان به جمع‌بندی و تصویب نهایی در رابطه با موضوع مذکور نرسیده‌‌اند.

در هر حال شاید اعضای شورای نگهبان منتظر هستند تا موضوع یاد شده در شورا به نتیجه برسد و بعد تصمیم نهایی را برای انتخاب رابط با اصحاب رسانه اتخاذ کنند.


۱۳۹۲/۶/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...